De Heere en Zijn onveranderlijkheid

dr. J. Hoek / Geen reacties

19-06-2005, 00:00

Vraag

Een dringende vraag over de Heere en Zijn onveranderlijkheid. Ik loop soms met de vraag Hoe en Wat is onveranderlijk als ik lees in 1 Samuël 2:30? Maar in het Nieuwe Testament staat volgens mij ergens: al wat uit de mond van de Heere komt, zal geschieden. Denkt u a.u.b. niet dat het een strikvraag is, maar ik wil hier meer van te weten komen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De Heere is onveranderlijk als het Zijn trouw aan het eens gegeven Woord betreft. In psalm 89:35 lezen we: “Ik zal Mijn verbond niet ontheiligen en hetgeen uit Mijn lippen gegaan is, zal Ik niet veranderen”. In de tekst uit 1 Samuël gaat het over het oordeel dat over het huis van Eli wordt aangezegd. Hierbij wordt als tegenstelling verwezen naar Gods belofte voor het huis van Aäron. De belofte in Exodus 28: 43 en 29:9 handelt over het Aäronitisch priesterschap als een eeuwige inzetting. Hierbij moet echter het woord “eeuwig” verstaan worden als “vele eeuwen omvattend”. Immers, niet het Aäronietisch priesterschap, maar het hogepriesterschap naar de ordening van Melchizedek, bekleed door Jezus Christus, is eeuwig in de zin van “tot in eeuwigheid”. Op dat volmaakte priesterschap wordt gewezen in vers 35.

Het oordeel over het huis van Eli betekende niet het einde van het Aäronitisch priesterschap. In het algemeen mag gezegd worden dat de HEERE niet star, maar uiterst wendbaar Zijn weg gaat door de geschiedenis. Dat kan soms de indruk wekken dat Hij zich niet houdt aan Zijn toezeggingen. In werkelijkheid is dat echter wél zo. Ook langs omwegen bereikt God toch Zijn doel.

Met vriendelijke groet,
Ds. J.Hoek

dr. J. Hoek

dr. J. Hoek

  • Geboortedatum:
    04-09-1950
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Chr. Hogeschool Ede
Geen reacties

Terug in de tijd

De laatste weken zit ik nogal met mezelf in de knoop. Op school presteer ik een stuk minder en ik zit onder de stress, vooral net voor (praktijk)tentamens. Daardoor heb ik ook al wat tentamens verprut...
Geen reacties
19-06-2004
Hoe moet ik de bijbelse richtlijn van: "Die de verlatene trouwt doet óók overspel" hanteren, als er sprake is van een scheiding die lang geleden is (meer dan tien jaar), toen de vriend nog onkerkelijk...
7 reacties
19-06-2012
Ik heb het vragenarchief doorzocht, maar kon mijn vraag niet terugvinden. Is het mogelijk om weer verkering te krijgen met je ex? Is het mogelijk dat iemand helemaal veranderd is als hij opnieuw echt ...
Geen reacties
19-06-2010
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering