Ik zit ergens mee en elke keer komt er dan de gedachte in mij, dat het voor God ...

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Ik zit ergens mee en elke keer komt er dan de gedachte in mij, dat het voor God onbelangrijk is en dat Hij wel betere dingen te doen heeft om Zich er druk om te maken. Zoals bijvoorbeeld nu in Birma. Ik weet dat God overal tegelijk kan zijn. Maar dit is zo ontmoedigend elke keer die gedachte: God hoort jou niet want het is zo onbelangrijk en Hij heeft wel ergere noden waar Hij zich over moet ontfermen. Is dat dan een aanvechting?

Antwoord

Beste lezer,

Dat kan inderdaad een aanvechting zijn: een fluisterstemmetje van de boze, die zegt: houd maar op met bidden, want denk je nu echt dat God je hoort en dat Hij Zich met jouw kleine dingen wil bemoeien? Maar onderken het maar als een list van de boze! Want die grote, machtige, heilige God, Die alles in Zijn hand heeft, wil niets liever dan dat kleine, zondige mensen Hem in alle dingen betrekken. “Ken Hem in a l uw wegen” (Spreuken 3:6), “Stort uw hart uit voor Zijn aangezicht'”(Psalm 62:9), “Laat uw begeerten in alles , door bidden en smeken, bekend worden bij God” (Fil. 4:6). Zomaar enkele teksten uit Gods Woord die laten zien: je kunt met alle dingen bij de Heere terecht.

Weet Hij het dan niet van tevoren waar je mee zit? O ja. “Uw Vader weet wat gij van node hebt, eer bij Hem bidt” (Matt. 6:8). En toch: “Gij dan, bidt aldus.” Om de grote dingen? Zeker. De vergeving van de zonden, de vernieuwing door de Heilige Geest, de eer van Gods Naam, de belangen van Zijn Koninkrijk. Maar ga ook tot Hem met de kleine dingen. Kohlbrugge zei: “Wij mogen aanhouden bij de Heere, al was het om een spijker of een speld.” Spurgeon merkte op: “Als ik de Heere niet voor de kleine dingen nodig heb, heb ik Hem ook niet voor de grote nodig.” We eren de Heere ermee, als we Hem echt in alles betrekken, en daarmee onze diepe afhankelijkheid van Hem, tot in de kleine dingen toe, belijden. Hij Die de grote olifant schiep, schiep ook het kleinste insect. Zijn zorg gaat over alles. Waar je ook mee zit, zeg het Hem. Hij kan zo verrassend verhoren. Alleen om Jezus' wil. Dankzij Hem staat de troon van Gods genade open om er onze smeekbeden, op wat voor gebied dan ook, neer te leggen.

Daarom: bidt zonder ophouden!

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs