Allen genade ontvangen

Ds. R. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Zelf ben ik protestants, ook zo opgevoed. De laatste tijd lees ik steeds vaker boeken uit andere geloofsculturen. Laatst las ik "Sion van God begeerd". Daar stond in: ''Dat is een les die Gods kinderen met smart moeten leren: vijandschap tegen vrije genade.'' Hiervan weet ik: uit uw kerk geloven (de meeste mensen) dat je een kind van God moet zijn, wil je aan het avondmaal gaan. Anders weet je namelijk niet zeker of God je genade schenkt. Graag wil ik hiervan weten: Waarom gelooft u dat? Er staat immers in de Bijbel: "En uit Zijn volheid hebben wij allen ontvangen, en wel genade op genade" (Johannes 1:16, Herziene Statenvertaling). Daar staat toch echt "wij allen". Dit is geen kritische vraag, maar ik ben benieuwd naar de argumenten hier achter. Een zich-afvragend-meisje.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriendin,

Op voorhand zal ik zeggen, dat ik het niet te ingewikkeld zal maken. Deze vraag heeft al heel wat pennen in beweging gebracht en discussies in de kerk veroorzaakt. Tot scheuringen toe!

Inderdaad heb je helemaal gelijk. Er staat: wij allen! Er wordt dus niemand uitgesloten. In hetzelfde evangelie van Johannes, hetzelfde hoofdstuk, in vs. 10, staat dat Hij gekomen is tot de Zijnen, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. Blijkbaar heeft dus niet ieder mens behoefte aan genade! Zelfs Zijn (verbonds)kinderen niet!

Heb jij er wel behoefte aan? Wat zou je missen als je geen genade krijgt? Zou het ook consequenties hebben voor je leven als je Zijn genade aanneemt? Geloof je dat de Heere het ook aan jou wil geven? Denk eens goed over deze vragen na!

Als ik van genade ga leven, dan tellen mijn werken niet meer mee (zie o.a. Rom. 4:1-8). En dat is lastig, want ik wil graag wat zijn en wat meebrengen. Ik weet wel dat ik zondaar ben en tegelijk denk ik, dat ik ook nog wel iets goeds doe. Maar dat is niet van genade leven! Van genade leven betekent dat ik het steeds weer verkeerd doe en daarom iedere minuut genade nodig heb.

Het is zeker: God wacht om genadig te zijn (Jes. 30:18)! Alleen Gods kinderen, die een waar geloof hebben ontvangen door de werking van de Heilige Geest, geloven de Heere op Zijn Woord. Zij mogen de kracht ontvangen van Gods genade.

Geloof jij dat je ook tot die "wij allen" behoort? Mag je met verwondering zeggen: "En uit Zijn volheid heb ik, kritisch meisje, ontvangen, ook genade voor genade?"

Met hartelijke groet en Gode bevolen,
Ds. R. van de Kamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Putten
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

genade