Roddel(schoon)moeder

dr. J. van der Wal / 11 reacties

Vraag

Graag uw advies. Als echtpaar rond de 40 hebben wij een probleem met onze moeder/schoonmoeder. Wij zijn pas in ons latere leven gelovig geworden en moeders is dit niet. Nu komt mijn vrouw uit een familie waar roddelen gemeengoed was en is zij is hierin erg veranderd door daar afstand van te nemen. Hoe gaan wij om met moeders die op verjaardagen en bezoeken genieten van roddelen en onze verdere familie trakteert op smeuige details? Soms erg beschamend. Mensen horen het gedwee aan. Wij hebben meerdere malen aangegeven hoe vervelend wij dit vinden, echter zij snapt niet wat ze verkeerd doet. Het is een lief en oprecht mensje. In haar beleving doet ze niets verkeerd en omdat de Bijbel niet voor haar leeft blijft dat 'keukentegelwijsheid' en neemt zij dit ook niet serieus. Ze heeft een hekel aan die "serieuze zwarte kousen" en al helemaal doordat wij dit inmiddels zijn geworden. Het blijft onze moeder. We houden van haar en toch het blijft het knagen.

Antwoord

Mooi om te lezen dat u de Heere hebt leren kennen en dat dit ook concreet doorwerkt in uw denken en gedrag. Daarvoor mogen we de Heere danken.

Uit uw vraag is duidelijk dat u herhaaldelijk en duidelijk hebt aangegeven wat u van dit roddelen vindt, maar dat dit niet overkomt. Ik denk dat het dan verstandig is om de relatie niet op het spel te zetten door er meer druk op te leggen. Het gaat om uw moeder en niet om vrienden. Daar zou je nog afscheid van kunnen nemen, maar van een moeder doe je dat niet. Hierbij geldt ook het vijfde gebod. Dat betekent natuurlijk niet dat u haar zou moeten volgen in het roddelen (en dat doet u ook niet), maar wel dat u uw moeder met liefde en respect blijft behandelen als moeder.

Belangrijker nog dan het direct aanspreken is het gebed voor uw moeder en voor u zelf. Mijn advies is dus om als uw aanspreken van moeder niet overkomt, daar niet geforceerd mee door te gaan maar dit achterwege te laten. Uiteraard ook niet mee te gaan met onbijbels gedrag. Wel haar met zorg, liefde en respect tegemoet te treden. Veel belangrijker dan aanspreken is intussen dagelijks haar in gebed te brengen bij de Heere.

Daarin mag u ook een opening vragen voor een gesprek van hart tot hart en wijsheid en liefde voor u zelf in het omgaan met dit voor u ongetwijfeld pijnlijke probleem. En dan gelovig uitzien naar hoe en wanneer de Heere wil werken.

Dr. J. van der Wal

Tags in dit artikel:

moederroddelen
11 reacties
AHHK76
Heb je al geprobeerd te vragen wat het met haar zou doen, als mensen over haar roddelen? Sterkte en wijsheid toegewenst.
Daniel
'Het is een lief en oprecht mensje. In haar beleving doet ze niets verkeerd'
een lief mensje van een lagere orde dus.
Als ze mij een mensje noemen ga ik naar de HEMA en koop ik een geweer.

@Tara, geen mens mag roddelen, christen ja of nee en christelijk roddelen is soms ook gewoon goed.
Laten wij er niet zo moeilijk over doen.
Wij zijn toch wijzer.....
juni
roddelen is toch iets zeggen,wat niet waar is?
achter iemand zijn /haar rug om?

zoiets doet een lief oprecht mensje toch niet?

heeft uw moeder misschien ervaring met achterbakse ervaringen?

valse beschuldigingen,doortrapte streken of dergelijke?

dat uw moeder/schoonmoeder ...daarom in haar beleving ...niets verkeerds doet?

m.i.heeft roddel niets met gelovig of ongelovig te maken.

misschien heb ik een verkeerde kijk op ''roddel''
marlies123
@vraagsteller, je schrijft zelf dat de bijbel niet voor je moeder leeft, en niet snapt wat ze verkeerd doet. Als voor jullie beiden het geloof wel echt is gaan leven, hoe belangrijk word het dan dat je moeder het ook aan jullie levenswandel zal gaan merken dat het serieus is geworden. Want dit is een uitdaging voor jullie hoe hier met deze situatie liefdevol in om te gaan met haar!
juni
@ Tara

Echter,wanneer je de Bijbel kent, dan weet je dat God niet zegt: laten we maar niet zo moeilijk doen over roddelen,christelijk roddelen is gewoon goed.

als dit uw antw. is, op mijn reactie heeft u mijn reactie niet begrepen.
Mona
Roddelen laat ons goed zien dat we met z'n allen in zonde gevallen zijn.
We willen boven een ander staan en
we menen te mogen oordelen over een ander.
We praten over hen op zo'n manier, dat we er zelf beter van af komen.
Deze hoogmoed, zit tot in onze haarvaten. En dit is een zonde die alle mensen doen.
En als je je mond over een ander wilt houden, dan nog zal de roddel en de hoogmoed in je gedachten verder gaan!
Roddel en hoogmoed gaan hand in hand, en er kan alleen maar tegen gestreden worden in de kracht van God, door een totale vernieuwing van ons hart. En dan nog vallen we dagelijks in deze zonde.

Roddel is volkomen tegenstrijdig aan de wet van God:
Heb uw naaste lief als uzelf.
Roddel is absoluut geen vrucht van de Heilige Geest:
Galaten 5:22-23 vertelt ons: “Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing...”

Stel je wilt de wet van God houden, en de ander net zo lief hebben als jezelf, wat zal je je naaste dan vertroetelen, en goed verzorgen, en complimentjes en schouderklopjes geven. Wat zal je je naaste financieel goed bedelen, en ontzettend veel aandacht geven.
En dat zou met veel inspanning misschien (!) nog lukken, als het iemand is waar je ontzettend veel van houd.
Maar als het nu die persoon is, die je het bloed onder de nagels vandaan haalt?
Heb je vijand lief, zoals de Heere Jezus zegt.

Roddel is gif, en er zal nooit zegen op rusten.
Het is dus echt niet zo onschuldig als het lijkt. Het kan je door de duivel heel onschuldig voorgehouden worden, maar voor God is het een overtreding van Zijn wet.

Maar God wil ons helpen, en kracht geven in het strijden tegen deze zonde.
Mona
Vragenstellers:
Jullie zouden aan je moeder kunnen vragen, wat het met haar zou doen, als jullie achter haar rug om zo over haar zouden praten. Dat zou je op een open een eerlijke manier aan haar kunnen vragen.
Dan hoef je nog niet eens de Bijbel of je innerlijke overtuiging steeds te vertellen.
Maar alleen al uit sociaal oogpunt is roddelen niet te verdedigen.
Wellicht helpt het haar op deze manier bewust te worden van de verwoestende werking van roddel.
Veel sterkte.
Daniel
Mona, je verwoord het mooi, roddelen is iets wat we niet moeten doen.

Op mijn vrouw is heel wat aan te merken....ha ha ..., maar ik heb haar nog nooit horen roddelen, zelf ben ik niet van 'smetten' vrij, ik roddel ook wel eens.

Je stelt jezelf, als je roddelt, op een hoger niveau......, beter dan diegene waar je over roddelt.
Wat kunnnen wij mensen soms dom doen en ik ben een van hen.
Ik zal nog beter mijn best doen, mede dankzij Tara, Mona en vraagsteller...., en nogmaals dank voor alle liefdevolle en warme reacties op refoweb.

Niet dat ik de vraagsteller ben, maar ik geniet zo van refoweb, vergeef me al mijn 'domme' reacties maar.
refoweb houdt mijn soms wankele geloof in leven.
mluther
Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen. Wat kunnen we als christenen anderen goed de les lezen. Wat is dan juist telkens weer een les, wat de Heere Jezus zegt (Matth. 11:29): "Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel;" Juist als christenen, moeten we oppassen om ons vromer voor te doen, dan we zijn.

Natuurlijk, roddelen is zonde (binnen de refowereld misschien wel de grootste). Maar zo zijn er nog wel meer dingen. Juist als je, jezelf leert kennen ga je niet andermans zonde aanstippen. Dan heb je genoeg aan jezelf.
mluther
@Tara Ja, je hebt mensen die oprecht zijn en toch roddelen. Iemand die blind is, kan je toch ook niet verwijten dat hij/zij die lantaarnpaal niet ziet. Zo ook met roddelen, veel mensen zien het echt niet. Misschien ook wel iets met de balk en de splinter...
Mona
@mluther,
Deze uitspraak kan je op alle zonden toepassen.
En ondertussen gewoon doorgaan.
Of een situatie laten bestaan.
Veel mensen zien het echt niet zeg je. Daar heb je helemaal gelijk in. Maar zegt je dat dan niets, of raakt je dat niet? Juist omdat ze blind zijn?

Je haalt de tekst aan uit Mattheus 11.
Helemaal mee eens.
Maar dat betekent ook dat je in zachtmoedigheid iemand op zijn fouten mag wijzen. (En dat is een hele kunst, en vraagt veel gebed)
Als iemand daar vervolgens niets mee doet, dan moet moet je de ander met zachtmoedigheid, met zijn fouten blijven verdragen. (ook dit vraagt veel gebed)
Maar het betekent niet dat je altijd je mond hoeft te houden.

Omgekeerd is ook waar:
Als iemand jou op jouw eigen fouten wijst, moet je ook zachtmoedig en nederig blijven.
En ook dat is niet gemakkelijk, en moeten we van Hem leren.
Misschien vraagt dat nog wel het meeste gebed!