Vriend is satanist (2)

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Ik heb een opmerking over de vraag die ik gesteld heb. Waarom zou je geen vriend van een satanist kunnen zijn? Hij was al een vriend voordat hij satanist was. Ik probeer hem te helpen. Dat zou Jezus toch ook gedaan hebben? Hij bekommerde zich om iedereen. Het is te makkelijk om te zeggen; je kunt maar beter niet met hem omgaan, omdat hij satanist is. Ik vind het goed om andere mensen te helpen, ook op geestelijk gebied.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je reactie op mijn antwoord. Graag wil ik er nog even op ingaan. Ik moet voorop stellen dat ik uiteraard niet weet wie je bent, ben je een jongen of een meisje, wat is de aard van je relatie met de betreffende vriend-satanist, enz.

Ik heb nog wel meer vragen. Hij was al je vriend voordat hij satanist was. Wat was hij dan in die periode in geestelijk opzicht? Kerkelijk? Onkerkelijk? Onverschillig? Hoe sta je zelf tegenover God en Zijn dienst? Wat betekent de Bijbel voor je? Heb je zelf je zonden leren kennen en Christus nodig gekregen?  In wat voor circuits begeven jullie je? Waar ontmoet je elkaar? Wat is jullie punt van overeenkomst? Wat is de basis van jullie vriendschap?

Je stelt dat hij al een vriend van je was voordat hij satanist was.  Je probeert hem te helpen, want dat zou Jezus ook gedaan hebben. Dat klinkt heel goed. Maar hoe sterk sta je zelf in je geestelijke schoenen? Dat maakt een groot verschil. De Heere Jezus kon mensen die van de duivel bezeten waren, door Zijn macht verlossen. Wat dat betreft lig er een oneindig groot verschil tussen jou (en mij) en de Heere Jezus.

Moet ik me dan niet om hem bekommeren, vraag je? Ik heb in mijn vorige antwoord ook niet gezegd dat je niet getuigend met hem moet spreken, vanuit de bijbel. Wil hij daar naar luisteren? Is hij bereid om met jou bijbelstudie te doen? Is hij bereid om Gods Naam niet te lasteren in jouw bijzijn? Staat hij open voor wat je vanuit de Bijbel tegen hem wil zeggen? (met nadruk zeg ik: vanuit de Bijbel; dat is een ander type gesprek dan wanneer het op de leest is geschoeid van "ik vind en ik denk..."). Wil hij samen met jou bidden? Wil jij dat met hem doen? Dat zijn allemaal vragen die ik stel omdat ik je achtergrond niet weet en je situatie niet ken, maar die wel van wezenlijk belang zijn.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat wanneer iemand zich een satanist noemt en hij meent wat hij zegt, dan zal hij zodra de Bijbel ter sprake komt God willen lasteren en afkerig zijn van het gebed. En daarom blijf ik van mening dat je als je eerlijk wilt zijn tegenover God en je geweten, je de aard van je relatie met deze persoon moet herzien. Getuigend gesprek, gebed, bijbelstudie - doe het allemaal. Maar stel ook een grens. Je kunt tegen deze vriend zeggen dat je altijd voor hem zult blijven bidden. Dat is de beste vriendendienst die je hem kunt bewijzen.

Ik blijf er overigens heel grote moeite mee houden dat iemand die zelf de Heere wil vrezen zich een vriend kan noemen en wil blijven noemen van de aartsvijand van de Heere Jezus.

Ik hoopje met deze beantwoording een handreiking tot bezinning gegeven te hebben.

Met vriendelijke groet,

Ds. H. Korving

Lees meer artikelen over:

occultvriendschap