Vriend is satanist

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vriend die zichzelf satanist noemt. Hij gelooft alleen maar in zichzelf. Hij gelooft niet in God omdat Die niet zichtbaar is. Hoe kan ik hem ervan overtuigen dat er wel een God bestaat?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Mijn antwoord is: dat kun je niet. Hooguit kun je getuigen dat God er is en vooral Wie God is. Probeer geen argumenten te bedenken om hem rationeel te overtuigen. Dat helpt geen zier. Lees maar uit de Bijbel voor wat God van Zichzelf zegt. Zijn majesteit. Zijn rechtvaardigheid. Zijn verschrikkelijke toorn en vergelding van alle goddeloosheid. Zijn onbegrijpelijke liefde die uitgaat naar mensen die Hem de rug hebben toegekeerd. Het werk van Zijn Zoon. De werkingen van de Heilige Geest, die het hardste hart kunnen bekeren. Dat heeft je vriend vooral nodig.

Overigens: Hij is geen goede satanist. Want satan gelooft wel degelijk dat God er is en hij siddert. Ik hoop dat je vriend ook leert sidderen voor de werkelijkheid  van Gods toorn over zijn brutaliteit, om God zo te tarten. Mocht dat het begin zijn dat hij leert vragen: is er nog een weg om de welverdiende straf te ontgaan en wederom tot genade te komen?

Tenslotte heb ik een vraag aan jou. Hoe kun je bevriend zijn met iemand die zich satanist noemt? Als ik op me laat inwerken wat je over hem schrijft, is hij een egoïst (hij gelooft alleen maar in zichzelf) en een materialist (alleen het zichtbare telt). Dat is naar mijn bescheiden mening trouwens een tamelijk kortzichtige en oppervlakkige manier van denken, maar dat terzijde. Maar ik kan niet begrijpen dat als jij zelf de Heere wil dienen, dat je iemand een vriend kunt noemen die zo denkt als jij beschrijft. Ik zou me ernstig beraden hoever je mag gaan met vriendschappen. Wie een vriend van God wil zijn, kan niet tegelijk met de vriendjes van de duivel spelen.

Ik hoop je aan het denken gezet te hebben.

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Ds. Korving ging in november 2021 met emeritaat.

    Lees ook het artikel dat Refoweb met ds. Korving had n.a.v. zijn boek 'Taal en teken'.

    En kijk/luister:

Tags in dit artikel:

occult