TV kijken

Redactie Refoweb / 15 reacties

Vraag

Waar in de Bijbel kun je vinden dat je geen tv mag hebben? Ik krijg er namelijk steeds meer moeite mee. Maar staat het echt in de Bijbel dat het niet verantwoord is?

Antwoord

15 reacties
AHHK76
Als jij er steeds meer moeite mee krijgt, dan kun je beter niet tegen jouw geweten ingaan. Als anderen er geen moeite mee hebben en je wilt hen overtuigen, dat is lastiger... Er bestond namelijk in de Bijbel nog geen televisie. Dus ook het elfde gebod: U zult geen televisie kijken ontbreekt.
Verder is de televisie niet verkeerd maar hangt het er vanaf wat je kijkt en hoeveel tijd je eraan besteedt.
Net als je huis schoonmaken dat is goed, maar als je niets anders doet, is het niet goed.
Net als ontspannen dat is goed, maar als je alleen maar ontspant omdat je lui bent, of je hebt ontspanning die strijdig is met de Bijbel, dan is het niet goed.
De richtlijn voor al onze tijdsbesteding is: 1 Korinthe 10 : 31 : Of u dus eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van God.
Dus als je het journaal of een natuurfilm kijkt dan kan dat goede tijdsbesteding zijn. Maar als je programma's kijkt waarin de zonde (vloeken, liegen, stelen, doden) normaal wordt gevonden, dan moet je je wel afvragen of je goed bezig bent.
Race406
Er staat nergens in de Bijbel dat je geen tv mag hebben, simpelweg omdat dat kreng toen nog niet bestond...!!!!!!!!!
Gewoon nuchter nadenken en de volgende tekst in gedachten houden en toepassen: Een ieder zij in zijn/haar gemoed ten volle verzekerd.
Mona
Ik blijf het altijd lastig vinden. Er is zoveel rommel te zien, en soms kun je zomaar 'gepakt' worden door een programma waarvan je weet dat het niet goed is. Of je heb alweer een vloek gehoord voordat je er erg in had, of er komt een godlasterlijke reclame voorbij van Axe of een energiemaatschappij. Dat kan ik niet verantwoorden, want ik maak zelf de keuze om de tv aan te zetten.
Race406 noemt het een kreng, en ik ben het van harte met hem eens.
Ik kijk er zo min mogelijk naar, en ik verveel me nooit.
Als je selectief wilt kijken, en dat ook echt vol wilt houden, dan heb je daar Hulp bij nodig. Anders word je zo weer meegezogen in een nietszeggend programma. We zijn zelf verantwoordelijk voor de invulling van onze tijd, en de Heere zegt dat we onze tijd moeten uitkopen.
jsml
@Mona, enerzijds heb je helemaal gelijk! Anderzijds klopt jouw verhaal ook als je i.p.v. "tv" "boeken uit de bibliotheek" invult. Maar ik denk dat dergelijk gevaar bij tv inderdaad wel groter is.. Dat is ook één van de redenen dat wij ook geen tv hoeven, maar als bij iemand anders een normaal programma op staat kijk ik rustig mee.
Els
En hoe zit het dan met internet??? Dat moet je dan helemaal niet willen hebben...want alles wat op tv komt kan je ook via "uitzendig gemist"weer bekijken....en dan de rest nog...alles wat je wilt bekijken kan a la de minuut!
Mona
Ja Els, voor internet geldt dit ook. Geen tv nemen, en wel alles via internet kijken, dat komt veel voor. Maar dan denk ik dat de keuze om geen tv te nemen, meer een keuze is onder sociale druk (van kerk en gemeenschap), dan van principe. En idd voor boeken geldt het ook, zoals jsml zegt.
Er is zoveel verleiding, vooral op visueel gebied. Je oog is een open poort, er komt zoveel via het oog binnen, dat zich vervolgens in je hart en hoofd kan gaan nestelen...
In de krant staat nu ook dat er vragen gesteld worden over de reclame van 'second love'. Dat er zo openlijk overspel gepropageerd wordt, ik kreeg er kippenvel van.
Je hoeft het maar 1 keer per ongeluk te zien, maar het blijft wel in je hoofd hangen! Gevaarlijk!
Daniel
Het is moeilijk om zelf een keuze te maken, maar we hebben wel een eigen wil van de Schepper gekregen.
'Second love' laat me niet lachen....., gevaarlijk?....ja als je van God los bent, ik hou al jaren van mijn vrouw en dat blijft nog wel een poosje zo.
Op ieders werk komen ook 'dingen' voor die in strijd zijn met de bijbel, maar ik kan toch mijn werk niet de deur uitgooien of het een tv of een pc is?

Laten we niet de farizeeër uit gaan hangen.
Wij zijn ook zelf verantwoordelijk wat we doen, of je nu christelijk gereformeerde bent of een gergemmer, zelf kijk naar voetbal op tv en het journaal en de rest kan me gestolen worden. Op zondag kijk ik geen voetbal....even voor de goede orde.

Heb je er echt problemen mee doe je de tv de deur uit, daar wordt je niet minder van hoor, dat weet ik ook wel.
Daniel
De ‘Da Vinci Code’ heeft al veel mensen doen twijfelen, en vele ongelovigen nog verder afgebracht van Gods Woord en het Volbrachte Werk van Jezus Christus. En dan gaat het nog maar om een roman!
Laat staan de tv....., maar ik heb dan het gevoel dat we elkaar de maat moeten nemen,wie is er christelijker dan de andere.
De Da Vinci Code heb ik gelezen, maar me geen stipje van het geloof verwijderd, gewoon een spannend boek over die 'verkeerde' kathlieken.

Gelukkig kan ik er om lachen, vragensteller ga zelf op onderzoek uit en behoudt het goede.

Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede - 1 Tessalonicenzen 5:19-21
Mona
Ja ik weet het, ik ben veel te serieus. Ik vind second love echt gevaarlijk. Je mag er om lachen als je wilt, Daniel.
Mijn moeder heeft wel eens gezegd: je mag alles doen, als God er ook bij mag zijn.
En dan snap je wel wat ze bedoelde.
Kijk met die gedachte maar eens naar de reclame van second love. Zou jij dat samen met God kunnen doen?

Ik wil helemaal niet de farizeeer uithangen. Ik zeg mijn mening. Als je die te vroom of te serieus vind, daar kan ik niets aan doen.

Ik kijk met een gerust hart het journaal, of een mooie documantaire, of iets over de natuur.
Maar daar houd het voor mij wel zo'n beetje op.
Voor mij dan he! Ik kan niet voor een ander praten.
mortlach
TV-kijken is zo 20ste-eeuws. Ik heb al jaren geen tv meer en mis het geen seconde. Ik kijk alles via internet (netflix, youtube, torrent) en kijk dus heel gericht.
Daniel
@mortlach, iets nieuws voor jou misschien, met een tv kun je ook gericht kijken of ben ik nu ouderwets?
Jij zegt ik drink niet meer alleen maar thuis of zoiets dergelijks.

@Mona, ik lach niet om jouw reacties en neem je echt serieus.
Mijn reactie had helemaal niets met jou te maken.
Dinand
Wat een gedoe om de tv, maken we ons overal zo druk over, ik hoop het.
Wanneer worden we eens volwassen.
Oke op de tv komt heel veel rommel voorbij, moet ik ook niets van hebben, ook alles is niet verkeerd.
Gelukkig is er dan de pc dan hoef je geen tv, uitzending gemist is dan een uitkomst.
Maar als je dan een filter hebt heb je een probleem, zeg niet dat een filter verkeerd is, we moeten is volwassen worden met elkaar dan vallen heel wat problemen weg.
Als je geen tv hebt, kun je zeggen ik ga een blokje rond op een zonnige dag, maar is dat veilig als je weet hoe men gekleed kan zijn op straat.
Of zetten we dan een bril op waar haast geen licht door komt.
Of gaan zwemmen in een recreatieplas of een zwembad.
We kunnen ons overal niet voor filteren, of we moeten alleen op een kamer gaan zitten de gordijnen dicht deur op slot en de sleutel door midden breken.

Dit laatste kan ook niet was een voorbeeld, wat wel kan is als je overal zo'n probleem mee hebt gehoorzaamd de HEERE dan en Hij zal je helpen.
Catherine
Mensen, open een topic op het forum!!! Reageer alleen hier als je de deskundige kunt aanvullen en ga niet met elkaar in discussie. Hier is geen enkele vraagsteller bij gebaat!!!!!
Daniel
Gelukkig maken de meesten onder ons de juiste keuzes. Geen verkeerde of zondige dingen doen, er zijn wel een paar gelovigen die vinden dat we zondige dingen moeten doen. Omdat het in de bijbel staat, nauturlijk zijn we allemaal zondig vanaf onze geboorte, maar we doen geen zonden omdat we er plezier in hebben.

En tegen vraagsteller: je moet zelf de keuzes maken over wat er niet in de bijbel staat, wel in de geest van de bijbel en vooral tegenover God.
Dinand
@Catherina

Je hebt gelijk, het is ook belangrijk, wat iemand schrijft of dat ook naar waarheid is, eerst toetsen dus.