Mijn vriendin heeft onze verloving uitgemaakt

Ds. H. D. Rietveld / Geen reacties

Vraag

Mijn vriendin heeft onze verloving uitgemaakt, enige tijd geleden. Nu zeggen mensen ter bemoediging: als de Heere jullie voor elkaar bestemd heeft, dan komt het weer goed. Ik zou hier zo graag troost uit putten. Waar kan ik dit op gronden in de Bijbel?

Antwoord

Het betreft hier een vraag over Gods leiding en bestuur in ons leven. Dat zijn altijd hoge zaken die voor ons moeilijk te doorgronden zijn. Soms valt er achteraf wat van te zien. Ik denk aan Jozef die pas nadat hij jarenlang in de gevangenis had gezeten en goed en wel onderfarao was geworden tegen zijn broers zei: “Gij hebt kwaad tegen mij gedacht; doch God heeft dat ten goede gedacht; opdat Hij deed, gelijk het te dezen dage is, om een groot volk in het leven te behouden” (Gen.50:20). Pas toen zag Jozef Gods bedoeling met alle narigheid die hem overkomen was.

Maar dat is lang niet altijd zo in het leven. Wel mogen we geloven dat God de leiding heeft in ons leven. Zei Asaf niet: “Gij zult mij leiden door Uw raad” (Ps.73:24a). Dat was een geloofsuitspraak nadat hij intens met God geworsteld had om met zijn vragen tot duidelijkheid te komen. Zo zijn er nog genoeg andere teksten te noemen waarin over Gods leiding in ons leven gesproken wordt. Maar er is geen tekst voor dit speciale geval.

Ik weet de reden niet waarom de vriendin van de vragensteller de verloving heeft uitgemaakt. Dat geeft, zeker wanneer het niet te voorzien was, een schok. Alle teleurstellingen moeten we voor de Heere neerleggen. Misschien was het wel beter zo, want je moet inderdaad wel zeker zijn van elkaar dat je echt bij elkaar past. Ik hoop dat dit ook eerlijk besproken is.

Er wordt in het huwelijksformulier gezegd dat de Heere nog heden ten dage aan een ieder zijn huisvrouw als met Zijn hand toebrengt. Een ander gezegde luidt dat huwelijken in de hemel worden gesloten. Maar dit alles neemt niet weg dat er altijd een spanning blijft bestaan tussen Gods beschikking (leiding en toelating) en onze eigen verantwoordelijkheid in onze daden. Je moet altijd een huwelijk “in de Heere” (1 Kor. 7:39) kunnen beginnen. Dat is een zaak van gezamenlijk gebed.

Van Izak staat geschreven dat hij terwijl de knecht Eliëzer voor hem een vrouw aan het zoeken was, hij in het veld aan het bidden was (Gen.24:63). Zo hebben we altijd maar biddend te onderzoeken of  het meisje of de jongen die we ontmoeten ook de geschikte levenspartner van Godswege is. Dat zal niet blijken uit een inwendige stem of zo, maar of hij/zij mij bij mij past qua belangstelling, karakter, niveau etc. Maar daar ga ik nu niet verder op in.

En wees inderdaad maar verwachtend wat de Heere met je leven voor heeft. Want wie het van hem verwachten zullen gezegend worden. En na verloop van tijd zeggen: Heere, u hebt mij altijd geleid en doorgeholpen.

Ds. H. D. Rietveld

Tags in dit artikel:

verkering uitverloving