Corruptie

Ds. L. Schaafsma / 3 reacties

Vraag

In sommige samenlevingen is corruptie in alle lagen van de bevolking doorgedrongen en wijd verspreid. Om te ontkomen aan deze corruptie is vrijwel onmogelijk wanneer je woonachtig bent in zo'n samenleving en dagelijks deel moet nemen aan deze samenleving. Doordat ik me bewust ben dat dit een zonde is, voel ik me dagelijks erg schuldig. Toch heb ik het beste met de mensen voor en wil ik de arme mensen graag helpen door mijn kennis over te dragen. Echter, om tot de arme gemeenschappen door te dringen heb ik vaak te maken met bureaucratie en corruptie en hoewel ik me elke keer enorm schuldig voel en een enorme zonde bega, heb ik het idee dat dit de enige weg is om veranderingen teweeg te brengen. Ik weet dat het fout is maar zie niet direct in hoe een gehele samenleving te veranderen. Wat schrijft de Bijbel hierover?

Antwoord

Wat is precies corruptie? Het bestaat in feite uit twee Latijnse woorden. Het eerste woordje is "com"  hetgeen betekent "samen met". Het tweede woordje "-ruptie" komt van "rumpere" en dat betekent "breken". Denk maar aan het woord e-ruptie, dat uit-breken betekent (van een vulkaan bijvoorbeeld). Zo betekent corruptie simpelweg "samen (iets) breken". Wat breek je dan samen? De wet. Of de geldende regels. Of de goede verhoudingen. Samen breek je iets, samen maak je iets kapot.
De meest voorkomende vorm van corruptie is omkoping. Jij koopt iemand om of iemand koopt jou om. Iemand maakt dus misbruik van zijn of haar positie voor eigen gewin. Dat gewin kan een klein cadeautje zijn, maar het kan ook een groot geldbedrag, luxe of vastgoed zijn. Komt zoiets aan het licht dan spreken we van een omkoopschandaal.

Pas stond in de krant dat betrokkenen uit de bouw- en sportwereld daarvoor hoge gevangenisstraffen gekregen hebben. Dat klinkt allemaal niet zo goed, en nu hebben we de Bijbel er nog niet eens bij gehaald.

Bestond corruptie ook al in bijbelse tijden? In Exodus 23 vers 8 verbiedt de Heere ons een geschenk van iemand aan te nemen, want dat maakt je blind. Als je je laat omkopen ga je alles wat fout en krom is door de vingers kijken. Stadhouder Felix wilde Paulus wel loslaten, niet op grond van zijn onschuld, maar op voorwaarde dat de apostel wat geld onder de tafel zou doorschuiven. Dat deed Paulus niet en dus bleef hij gevangen (Handelingen 24:26).

Weet je Wie we nooit kunnen omkopen? Lees Deuteronomium 10 vers 17 maar eens. De HEERE neemt nooit een geschenk van ons aan, want bij Hem is geen aanzien van de persoon. God handelt recht door zee met ons. Hij doet niet aan "vriendjespolitiek". Nu is het je wel duidelijk, denk ik, dat we aan corruptie onder geen voorwaarde mee moeten doen. De apostel Paulus wilde graag een zuiver geweten hebben voor God en mensen (Handelingen 24: 16). Dat zal elk christen graag willen. Ook als je de hele wereld niet kan veranderen is het goed om daar te beginnen waar God je plaatst. Je zendt daarmee een duidelijke boodschap uit. Je dwingt respect af omdat je graag op de Heere God wilt lijken, Die niet is om te kopen. Het doel van anderen helpen heiligt dus niet het middel van corruptie.

Baarn,
Ds. L. Schaafsma

3 reacties
drernie
Ik vind de vraag nogal onduidelijk, is de vragensteller woonachtig in een dergelijk land?
leonard
Ik kan me zo voorstellen dat dit absoluut geen bevredigend antwoord is voor de vragensteller. Persoonlijk had ik liever een antwoord gezien van iemand die de worstelingen rondom corruptie zelf heeft ondervonden, en dus vanuit ervaring een antwoord had kunnen geven. Dit antwoord is in zekere zin Bijbels, maar wel dusdanig theoretisch dat het voorbij gaat aan uitspraken als "Om te ontkomen aan deze corruptie is vrijwel onmogelijk wanneer je woonachtig bent in zo'n samenleving"
Hoe daar nu mee om te gaan, als het bijna niet anders kan?
Ermelo
Ds. Schaafsma heeft in Malawi gewoond, dus hij weet wel waar hij het over heeft.