Disco

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Hoe kan ik aan mijn vrienden uitleggen wat er verkeerd is aan een disco?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Uit je vraag leid ik af dat je zelf van mening bent dat een disco verkeerd is; dat wil zeggen dat het niet past bij de heiliging van een christen-jongere om zich in dit soort gelegenheden te begeven. Je vraag is nu hoe je dit kunt overbrengen op je vrienden. Met andere woorden: kunt u mij de argumenten leveren, waarom een disco verkeerd is. Ik wil uiteraard proberen je te helpen.

Soms is het handig om de vraag eerst even om te draaien. Kun je uitleggen wat er goed zou zijn aan een disco? Ten aanzien van een disco zou ik zeker wijzen op a. de muziek; b. het publiek en c. het gebruik van drank en drugs.

Het soort muziek dat in een disco gedraaid wordt is niet dat soort waarvan gezegd kan worden dat God ermee geëerd wordt en dat een gelovige erdoor gesticht wordt. De inhoud van de muziek is zo dikwijls mensverheerlijkend. De thema's raken niet zelden die van de seksualiteit op ene wijze die strijdt met het zevende gebod. Het ritme speelt in dat verband ook een grote rol. Het aantal 'beats' per seconde  heeft heel duidelijk effect op een mens. Je kunt erdoor opgehitst worden en nog erger. De decibellen vind ik ook een punt. Gaan ze ervan uit dat je doof bent, dat de muziek zo keihard staat of willen ze je graag doof maken?

Wat voor publiek tref je er? Hoe is men gekleed? Waar is men op uit? Waarover kun je praten? Wat voor soort contact zoekt iemand in een disco? De belangrijkste vraag in dit verband is: zou je God er kunnen ontmoeten? Ik bedoel dus: zou dit publiek zich thuis voelen bij de heilige God en net zo graag naar Zijn huis gaan als dat ze naar de disco gaan?

Zou iemand die zaterdagavond c.q. nacht de disco heeft bezocht er echt geen probleem mee hebben om zondagsmorgens de kerkdienst te bezoeken en daar met aandacht te luisteren? Daar kun je God ontmoeten. Heeft hij de beste voorbereiding gekozen voor de ontmoeting met God in Zijn huis? Zou je echt met zegen naar Gods Woord kunnen luisteren en vervolgens zin hebben om naar de disco te gaan, zonder dat je geweten ertegen protesteert?

Naar ik mij heb laten vertellen is het geen uitzondering dat er in disco's overmatig drank wordt gebruikt. De verleiding ertoe is op zijn minst sterk aanwezig. Ook komt drugsgebruik voor. Ik hoorde van een meisje dat een keer disco bezocht uit nieuwsgierigheid, aan wie bij binnenkomst gevraagd werd: "Wil je wat gebruiken?" Zij dacht in haar onschuld aan een kop koffie. Toen ze "ja" zei, kreeg ze een paar XTC-pillen in haar hand gedrukt. Kortom, een disco is gevaarlijk terrein voor onze jongeren.

Als je ernst wilt maken met de oproep van de Bijbel om datgene wat ons van God aftrekt te mijden, moet je hier niet wezen. Ik hoop dat je je heil ergens anders mag zoeken!

Hartelijke groeten,
ds. H. Korving

Lees meer artikelen over:

uitgaan