Gebruik van foetussen

drs. N. Wolswinkel / 1 reactie

Vraag

Bij informatie over inentingen kwam ik tegen dat foetussen gebruikt worden voor het maken van inentingen. Klopt dat? Weet een arts dit? Persoonlijk weten wij nog niet of wij ons kind laten inenten, maar dit gegeven speelt zeker een rol in de keuze. Ook las ik dat er weleens gevaarlijke stoffen in inentingen zitten, zoals kwik.

Antwoord

Ik zou het niet weten. Ik heb wel eens gelezen dat bij de productie van vaccins kippeneiwit gebruikt wordt van bevruchte eieren, dat zijn strict genomen ook foetussen. Wellicht wordt dat bedoeld. Van gebruik van menselijke foetussen heb ik nooit gehoord. Het lijkt me onwaarschijnlijk.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

medischvaccinatie
1 reactie
Hanneketan
Nee, bij vaccinaties wordt inderdaad kippeneiwit gebruikt om virussen aan te maken. Dit zijn, tegenwoordig, onbevruchte eieren.Overigens wordt het BMR vaccin gemaakt op cellen van kippenembryo's. Maar in BMR vaccin zit ook gelatine en dat is meestal afkomstig van varkensbotten, daar hebben mensen die uit Bijbels oogpunt geen varkensvlees eten, vaak problemen mee. Daarnaast zitten er in de vaccins die gebruikt worden voor het rijksvaccinatieprogramma geen kwikverbindingen. Wel een aantal hulpstoffen die bijvoorbeeld de werking van het vaccin versterken. Maar deze zijn onschadelijk voor de gezondheid. Zie ook de site van het rivm voor de laatste informatie, onderdeel rvp.
Hanneke Tan, huisarts