De last van Damaskus

Ds. A. Jonker / 3 reacties

Vraag

De last van Damaskus (Jesaja 17:1). "Ziet, Damaskus zal weggenomen worden, dat zij geen stad meer zij, maar zij zal een vervallen steenhoop zijn", enz. Een vraag: Ik heb het gevoel dat deze profetie nu aan het uitkomen is, net als zoveel andere profetieën uit het OT over Israel. Ook dat de verloren stammen weer terug komen. Heeft de Heere nog een plan met dat gebeuren?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bij profetieën in het OT is het meer dan eens moeilijk om precies vast te stellen door welke gebeurtenis de vervulling van die profetie geweest is. Bij voorbeeld Jes. 7:14 de profetie van de Immanuël is vervuld toen een jonge vrouw in de dagen van Jesaja een zoon kreeg (zie het tekstverband!). Verder is deze profetie op een heerlijke manier vervuld in de geboorte van Jezus Christus (zie Matt.1).

Jesaja 17:1 is voor de eerste keer vervuld toen de koning van Assyrië Damascus heeft ingenomen en verwoest. Hierop doelt de profetie van Jesaja in de eerste plaats. Naderhand is Damascus opnieuw opgebouwd en wij zien nu het tegenwoordige Damascus. Een profetie kan meervoudig vervuld worden, dus Damascus kan ook nu een vervallen steenhoop worden. Terugkeer van een rest van Juda uit Babel is al in 536 gebeurd. Maar de profetie dat God Zijn volk ook uit het Noorden en van de einden der aarde zal terug brengen, dat is iets wat we in de 20e en 21e eeuw zien gebeuren.

God heeft een bijzonder plan met Zijn volk, dat lezen we in Romeinen 9-11. De belangrijkste tekst in dit opzicht is Rom. 11:26: "En alzo zal geheel Israël zalig worden." Dit betekent op zijn minst dat de Joden als volk Jezus als Messias zullen erkennen en dat velen door het geloof in Hem zullen zalig worden.

Ds. A. Jonker

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Putten
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

Jesajaprofetiestammen
3 reacties
MUS
En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten. (2 Petrus 1:19)
rotterdam
Als ik de stad Damascus hoor dan denk ik in eerste instantie aan ;

Handelingen 9 ; En Saulus, blazende nog dreiging en moord tegen de discipelen des Heeren, ging tot de hogepriester. En begeerde brieven van hem naar Damascus, aan de synagogen, opdat, zo hij enigen, die van dien weg waren, vond, hij dezelve, beiden mannen en vrouwen, zou gebonden brengen naar Jeruzalem.

Saulus van Tarsus vertrekt met haat in zijn hart tegen de discipelen des Heeren in Damascus, hij wordt door de Here God stil gezet, op zijn plaats gezet. Saulus wordt Paulus en de broeders en zusters in Damascus worden door dit ingrijpen van de Here God zelf wonderlijk gered.

Ook nu weer, 2000 jaar later, zijn onze geloofsgenoten in groot gevaar.
Ook nu weer zijn er die blazende nog dreiging en moord tegen de discipelen des Heeren beramen.
Laten we alles op alles zetten om met woord (gebed) en daad de broeders en zusters bij te staan.
mieptruus
Amen