Na bekering onder de wet leven

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Ik las pas in het RD van een dominee die na zijn bekering vijf jaar onder de wet geleefd heeft, voordat hij de verlossing van Jezus Christus kreeg en toe mocht eigenen. In een boekje las ik daarna dat dat niet kan, want er is een ogenblik in Zijn toorn en een leven in Zijn Goedgunstigheid. Hoe zit dat nu? Als God je ontdekt heeft aan je zonden en je daar al maanden in leeft, is het dan geen ware bekering geweest? Of kan het wel dat God je heel lang in droefheid naar Hem laat zoeken, voordat je mag vinden?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je stelt een belangrijk punt aan de orde dat het geestelijke leven raakt. Over de betreffende dominee van wie je iets las in het RD kan ik niet oordelen, en ik weet dus ook niet goed wat hij bedoelt met "onder de wet leven." En trouwens ook niet wat hij met bekering bedoelt.

Ik houd erg van de omschrijving van de Heidelbergse Catechismus, in zondag 33. Het gaat hier primair om de dagelijkse bekering, maar tegelijk wordt hier geleerd wat de bekering principieel gezien is: een hartelijke droefheid over de zonde, een hartelijke vreugde in God door Christus. Als de bewuste predikant deze bekering heeft gekend, dan is het onmogelijk dat hij pas na vijf jaar voor het eerst een beetje licht ging zien.

Soms bedoelen mensen iets anders dan ze zeggen. Zo zou het hier wellicht ook kunnen zijn, dat hij na vijf jaar meer tot de zekerheid des geloofs mocht komen. Tot persoonlijke zekerheid aangaande zijn aandeel in Christus. Dat is dus iets anders.

Het is onjuist om te denken dat alles wat daarvoor geweest is geen enkele waarde had. Sommige christenen komen nooit tot de volle zekerheid. Ze blijven beschroomd en bedrukt, benauwd en bestreden. Ze zien meer op de wet dan op het evangelie. Prediking, opvoeding en karakter zijn drie factoren die doorgaans een belangrijke rol spelen in dit verband.

In het slot van je vraag spreek je over God, Die iemand heel lang in droefheid naar Hem laat zoeken. Dat zeg je goed. Het is God Die dat bewerkt. Dat doet God door Zijn Heilige Geest. De Heilige Geest werkt een overtuiging in je hart, waardoor je het eens wordt met Gods heilige wet en dus inziet -in welke trap of mate ook- dat je tegen een goeddoend God gezondigd hebt. Die droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering. Dit is al vrucht van genade, een zaligmakend werk. Er kan geen sprake zijn van waarachtige ontdekking buiten de Heilige Geest om.

Hoe lang of hoe kort die periode duurt, dat verschilt van persoon tot persoon. Ook hoe diep iemand wordt ontdekt. God gaat met elk van Zijn kinderen Zijn eigen weg. Wanneer ben ik genoeg ontdekt? Als het me aan de voeten van Christus brengt. Daar moeten we vroeg of laat terecht komen. Dat is trouwens ook het beste plekje.

Hartelijke groeten van ds. H. Korving