Moeilijk om open met mijn ouders te praten

J. A. het Lam / Geen reacties

Vraag

Ik vind het moeilijk om open met mijn ouders te praten. Kunnen jullie mij tips geven hoe ik dat zal moeten doen?

Antwoord

Wat zou ik je graag tips geven om opener met je ouders te praten. Natuurlijk kan ik proberen om algemene dingen te zeggen die altijd goed zijn om opener te worden, maar de vraag is om je daar wat aan hebt. Eigenlijk zou ik eerst beter moeten weten waarom het moeilijk voor je is om open met je ouders te praten. Ik zou iets meer moeten weten over de situatie van je ouders en van jezelf.

Ik zou je een heleboel vragen willen stellen: Hoe is je relatie met je ouders? Is er nooit openheid geweest? Heb je broers en zussen? Hoe ervaren die de relatie met je ouders? Willen je ouders niet open zijn? Of ben jijzelf gesloten? Is er iets gebeurd waardoor de openheid weg is? Is er een iets bijzonders waarover je graag met je ouders wilt praten? Heb je redenen om open te durven zijn?

Misschien kun je via Refoweb de vraag nog een keer stellen en dan alvast iets vertellen aan de hand van de vragen die ik je hierboven aanreikte. In jouw geval zou het ook goed kunnen zijn om iemand in vertrouwen te nemen die je ouders en jou kent die kan je misschien een beter antwoord geven.

Mw. J. A. het Lam