Heiligmaking geeft goed gevoel

Ds. C.G. Vreugdenhil / 2 reacties

Vraag

Beste dominee Vreugdenhil. Ik ben kerkelijk opgevoed en ben anderhalf jaar geleden tot een echt geloof in de Heere Jezus gekomen. Ik heb uw artikel op CIP over uw boek “Alles uit Hem” gelezen en heb vervolgens ook het boek zelf gelezen. Ik vond het een prachtig en verhelderend boek! Sinds ik dit heb gelezen ben ik mij meer op een heilig leven (heiligmaking) gaan focussen.

Waar ik echter tegen aan loop is dat ik mij zelf diep van binnen beter ga voelen als ik zonden uit mijn leven krijg of juist moedeloos als ik toch weer in de zonden val. Voorheen hield ik mij altijd alvast vast aan de verdienste van Jezus, wat denk ik ook zo moet zijn omdat vanuit de verdienste der wet niemand zalig kan worden. Wat voor een advies kunt u mij geven om hier om op een goede manier mee om te gaan? Zodat beide onderdelen in mijn leven belangrijk blijven?

Antwoord

Je beter voelen als je er bepaalde zonden onder krijgt in de leven zal denk ik niet zolang duren. De volgende tegenvaller van jezelf geneest je daar toch van. God geeft wel een ‘goed gevoel’, zeg maar vrede in je hart en geloofszekerheid, als je leeft naar Zijn geboden. Christus is ons ook gegeven tot heiligmaking. Zonder Zijn verworven gerechtigheid zal het niet gaan. Diepgaande ontdekking geneest je van het idee dat je het toch wel aardig doet. We blijven altijd het volbrachte werk van Christus nodig hebben, zowel in de rechtvaardiging als in de heiliging.

Ik stuur je hieronder twee hoofdstukken mee uit mijn boek “Omgang met God.” Daar wordt jouw probleem wel in verwoord en ook de remedie gegeven. Sterkte in de strijd om de heiligmaking.

Hoofdstuk 10
Hoofdstuk 11

Met vriendelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

boekenheiliging
2 reacties
vrouw78
Beste vragensteller,

Ik herken iets van dat beter voelen. Wil je lezen hoe ik er mee omga?
Zodra ik het merk, vaak is het bij mij hoogmoed, zeg ik het tegelijk tegen de Heere. Heere, ik merk hoogmoed. Dat is niet tot Uw eer. Vergeef het mij en geef me ootmoed. Tot eer van Uw naam.

Ik geloof dat de Heere graag ziet dat we alles tegen Hem vertellen wat in ons is. Laatst hoorde ik in een preek over dat gebed ons verbindt aan God. Ik denk dat het ook iets is waardoor we "in Hem blijven".
CorsdeKort
Beste vragensteller.

je schrijft: "Waar ik echter tegen aan loop is dat ik mij zelf diep van binnen beter ga voelen als ik zonden uit mijn leven krijg"...

Dat ervaar ik, door Gods genade, ook. Dit is ook overeenkomstig wat staat in Jac 1 vers 12: Zalig is de man, die in verzoeking volhardt, want, wanneer hij de proef heeft doorstaan, zal hij de kroon des levens ontvangen, die Hij beloofd heeft aan wie Hem liefhebben.

je vervolgt: "of juist moedeloos als ik toch weer in de zonden val"
hier is onderscheid nodig.
Er is namelijk verschil tussen: (1) in zonde leven, (2) zonde doen = zondigen = tot zonde komen = in zonde vallen. Dan is er ook nog zonde hebben (3) en de benaming: werkingen van het lichaam (4).

1. IN ZONDE LEVEN dat doen mensen waar de Satan blijvend vat op heeft. Zij zijn geestelijk dood. Die bedrinken zich, schelden- en vloeken maar raak, stelen enz..

2. ZONDIGEN = ZONDE DOEN = TOT ZONDE KOMEN = IN ZONDE VALLEN doet zich voor als je tijdelijk ervoor kiest om niet in het vlees te lijden (1 per 4:1) maar om toe te geven aan een verlokking van satan via ons vlees.
We moeten leren dat niet in de zonde(muizen)val te lopen als Satan ons een "stukje kaas" voor houdt in de vorm van een zonde. Dit tijdelijk genieten brengt immers altijd ellende en een slecht geweten.
Om tot overwinning te komen en te blijven kost tijd en daarvoor hebben we een haat tegen de zonden nodig en natuurlijk het juiste begrip. Immers als je niet weet dat het mogelijk is om altijd in overwinning te kunnen leven hoe zou je dat dan kunnen bereiken?!

Het is daarom nodig om jezelf dagelijks op te bouwen met Gods woord. Lees Romeinen 6 (leer het uit je hoofd) waarin o.a. staat: "Zo moet het ook voor u vaststaan, dat gij wèl dood zijt voor de zonde, maar levend voor God in Christus Jezus. Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen, en stelt uw leden niet langer als wapenen der ongerechtigheid ten dienste van de zonde, maar stelt u ten dienste van God, als mensen, die dood zijn geweest, maar thans leven, en stelt uw leden als wapenen der gerechtigheid ten dienste van God. Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade".

Vrouw17 schreef over dat niet hoogmoedig zijn. Ootmoed is inderdaad de sleutel. Door je arm en zwak te weten blijf je dicht bij God, IN Hem (1 joh 3:9). En met Hem kunnen wij over onmogelijkheden als muren springen en op legerbendes (in het vlees) in lopen (zegt David in Psalm 18:30). Zo ook de Godsman Kaleb: hij zelfs op zijn 80e nog zin in om de vijanden in de bergen (!) te lijf te gaan en het beloofde land in te nemen.

3. ZONDE HEBBEN. Ook al leven we met God, toch hebben wij zonde dat wil zeggen dat wij, ondanks dat wij volmaakt zijn in onze gezindheid (Fil 3:15) niet volmaakt zijn (Fil 3 :12) en dingen doen of uitwerken die onvolmaakt zijn. Maar Paulus schrijft hier dat hij wel jaagt de (2e) volmaaktheid en hij streefde er zelfs naar om ook (net als Jezus) te komen tot een opstandig uit de doden (vers 10 en 11).
Als wij dan ACHTERAF merken dat wij e.e.a. niet goed gedaan hebben dan kunnen wij deze werkingen van het lichaam
(4) alsnog door de Geest veroordelen (Rom 8:13b) en wij kunnen hervormd worden door de vernieuwing van ons denken (Rom 12:2) en tot goddelijke natuur (2 per 1:4).

Beste vragensteller.
als je in (4) terecht komt heb je niet gezondigd en laat de Satan je daarom dan ook niet aanklagen. Je moet sowieso nooit naar hem luisteren. Hij is een leugenaar en de aanklager van de broeders!
Daarnaast is moedeloosheid ook een zonde. Spring na een val in zonde als een stuiterbal op. Geef nooit op. Goud is zo kostbaar omdat het schaars is en niet vergaat. Een leven in overwinning en geestelijke groei IDEM.
Wij moeten ten bloede toe strijden tegen de zonde (Hebr 12:4) dat wil zeggen dat het ons leven (naar onze lusten) kost om trouw te blijven.
1 pet 4:12 leert ons over een vuurgloed die wij niet vreemd moeten vinden die er over ons kan komen.

Je schrijft vervolgens: "Voorheen hield ik mij altijd alvast vast aan de verdienste van Jezus"
Zonde vergeving is niet nieuw. Dat was er in het oude testament ook al, toen door het offer van dieren. Wat sinds de komst van Jezus wel nieuw is, is dat hij gelijk aan ons is geworden, dat hij in een vlees kwam dat aan der zonde gelijk (Rom 8:3) en dat hij een NIEUWE weg heeft gebaand, door het voorhangsel dat is zijn vlees (Hebr 10 vers 20) en dat wij hem nu kunnen navolgen.

ZIJN VERDIENSTE IS DUS HIER IN GELEGEN dat nu ook wij vooruit kunnen gaan (1 tim 4:15) Wij hoeven niet geestelijke kinderen te blijven maar kunnen groeien, volwassen worden en vaders in Christus. Door Gods genade kunnen wij ook te heersen over de zonde en kunnen de deugden rijkelijk in ons te voorschijn komen, als wij trouw blijven.

Titus 2 vers 11-14: Want de genade Gods is verschenen, heilbrengend voor alle mensen, om ons op te voeden, zodat wij, de goddeloosheid en wereldse begeerten verzakende, bezadigd, rechtvaardig en godvruchtig in deze wereld leven, verwachtende de zalige hoop en de verschijning der heerlijkheid van onze grote God en Heiland, Christus Jezus, Die Zich voor ons heeft gegeven om ons vrij te maken van alle ongerechtigheid, en voor Zich te reinigen een eigen volk, volijverig in goede werken.

Je schreef : "Voorheen hield ik mij altijd alvast vast aan de verdienste van Jezus, wat denk ik ook zo moet zijn omdat vanuit de verdienste der wet niemand zalig kan worden".
Hierover het volgende:
Beginnen naar de wetten te leven is goed, waarom niet?
Net als dat proberen iets in eigen kracht te doen. Veel mensen doen immers ook slechte dingen in eigen kracht dus waarom niet gewoon beginnen goed te doen en volgens de wet proberen te leven?

De kwestie is dat het ons, zonder Christus hulp, dat wil zeggen zonder de heilige geest en zonder Voorloper, niet gaat lukken de hele wet het vervullen. Met name het wetsonderdeel "Gij zult niet begeren" kreeg de wet niet onder controle. Dit was immers verborgen.
Zij die verder gaan leren naderhand zich over te geven en net als Jezus (hebr 7:10) zei: "Vader hier ben ik om uw wil te doen". Dan zijn wij met Christus gekruisigd (gal 2:20) en leren wij om trouw te zijn in het verborgene en ook (juist) daar naar het vlees te lijden door niet toe te geven aan onze begeerte.
Net als de wet zei dat wij 10e moeten geven, en dat is goed; een goed begin, leert een discipel om alles op te geven, ja zelf zijn eigen leven.

In 1 petrus 4 vers 1 en 2 staat: Daar Christus dan naar het vlees geleden heeft, moet ook gij u wapenen met dezelfde gedachte, dat, wie naar het vlees geleden heeft, onttrokken is aan de zonde, om niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God de tijd, die nog rest in het vlees, te leven.

Tot slot wil ik je bemoedigingen met 2 cor 4:17
Want de lichte last der verdrukking van een ogenblik bewerkt voor ons een alles verre te boven gaand eeuwig gewicht van heerlijkheid, daar wij niet zien op het zichtbare, maar op het onzichtbare; want het zichtbare is tijdelijk, maar het onzichtbare is eeuwig.
Ja hou de heerlijkheid voor ogen net als Mozes, (Hebr 111:25) die heeft liever met het volk Gods kwaad verdragen, dan tijdelijk van de zonde te genieten; en hij heeft de smaad van Christus groter rijkdom geacht dan de schatten van Egypte, want hij hield de blik gericht op de vergelding.

Succes!
cors.dekort@anico.nl