Naar De Efteling

J.M. Strijbis / 19 reacties

Vraag

Kun je als christen naar De Efteling? Wij hebben er zo onze vragen bij, gezien ook de occulte dingen op dit park.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Dank voor de vraag. Gezien uw eigen reactie hebt u al een mening hierover. Inderdaad is datgene wat u op de Efteling kunt zien en waarin u meegetrokken wordt, verre van christelijk. In de nauwste zin van het woord: niet naar Christus dus. Veel zaken die occult zijn of met het occulte besmet zijn. Daarnaast is er geen gepast respect voor de dood. De entourage is onchristelijk. Een uitnodiging als "misschien wil je wel eerst een zalig dutje doen" en de "betoverende verhalen" brengen verkeerde voorstellingen bij kinderen aan.

Er zijn andere gelegenheden, waar kinderen heerlijk kunnen ravotten en een hele dag op een meer verantwoorde wijze bezig zijn en genieten. Zelf was ik in Oud Valkeveen. Ook van Oranjestad heb ik positieve verhalen gehoord.

Groetjes,
J. M. Strijbis

J.M. Strijbis

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Gouda
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Docent(opleider) Driestar Hogeschool

Tags in dit artikel:

occult
19 reacties
Spatie
Ik begrijp zulke vragen nooit. Mag je als christen.....?
Voor je zelf heb je het antwoord al gegeven. Wil je nu ook nog weten of andere christenen daar heen mogen??
Autumn
Spatie, ben het met je eens. De ene christen, zoals bijv. J.M Strijbis die het antwoord heeft gegeven , gaan niet naar de Efteling. Andere christenen, zoals ik, gaan wel.
De Efteling is inderdaad sprookjesachtig en voor kinderen zijn er soms enge dingen (zoals spookslot), maar wat sprookjesachtig is lijkt me niet meteen occult. Ik ben in ieder geval niet occult belast geraakt of van mijn geloof gevallen door een bezoek aan de Efteling.

Strijbis suggereert Oranjestad, dat is zeker een goed alternatief als je niet naar de Efteling wilt. Ook Ballorig, Piratenland of Duinrell zijn leuke plekken om met kinderen naar toe te gaan.
EVA
Je ,mag altijd, maar of je de juiste keus maakt om hier zoveel geld aan uit te geven?
Ik mocht vroeger ook nooit, en nu heb ik zelf kids en die willen naar de efteling, pas kreeg ik de gelegenheid om te gaan met personeelsuitje, me collega;s hadden medelijden dat ik daar nog nooit geweest was, ik kan je zeggen ik voelde me daar absoluut niett huis, wat dhr Strijbis al zegt alles is gekoppeld aan hekserij, toverij, geesten, monsters, skeletten e.d geloof niet dat dit Gods bedoeling is, en je ziet hoe de duivel zoveel mensen hier helemaal gek van kan maken hoe geweldig ze het vinden, kinderen worden zo bloot gesteld aan het koninkrijk van de duisternis.
Daar wil ik als christen me geld niet aan uit geven.
gzt
Paulus is heel duidelijk in Romeinen 14. Daar ging het over het eten van offervlees, iets dat Paulus niet per definitie afkeurt. Paulus stelt echter dat alleen het gegeven dat je hierover twijfelt, voldoende aanleiding is om het niet te doen. Sterker nog, als je twijfelt en je doet het toch, heb je in feite gezondigd.

22 Uw overtuiging is een aangelegenheid tussen u en God. Gelukkig is wie zich niet schuldig voelt over zijn overtuiging, 23 maar wie twijfelt of hij alles mag eten, is op het moment dat hij alles eet al veroordeeld. Want het komt niet voort uit geloof, en alles wat niet uit geloof voortkomt is zondig.
Catherine
Met respect en instemming voor het antwoord van de heer Strijbis, maar naar de Efteling ga je niet om te ravotten.
Toen ik kind was ben ik er heen geweest met mijn ouders, maar toen was het nog slechts een sprookjespark. Het is nu vele malen groter en commerciëler en als je met een gemiddeld gezin een dagje daarheen wil, ben je net zo veel kwijt als voor een midweekje in een leuk huisje, op een gezellig park, waar kinderen ook heel leuk kunnen ravotten, 3 dagen lang!
Dus dan lijkt mij de keuze snel gemaakt.
sis
@gtz
ik twijfel over een juiste kerkkeuze. Moet ik dan maar geen keuze maken?
ik twijfel of ik nog een dag extra moet gaan werken. Dus maar niet doen?
ik twijfel of ik wel een goede moeder zal zijn. Dus maar een voorbehoedsmiddel gebruiken? Maar ik twijfel ook over welke we moeten gebruiken. Dan maar geen gemeenschap meer hebben?
ik twijfel zo ongeveer over alles. Ben een echte twijfelaar.
Toch zou ik zonder twijfel een gezellig dagje naar de Efteling gaan!
gzt
@sis
Paulus doelt hierop over twijfel of iets wel of niet zondig is, niet over twijfel op zich.

Overigens zou ik zelf ook zonder twijfel prima een dagje naar de Efteling gaan :)
Johannes3vers16
Als nummer 1 je afvragen: WWJD?
MUS
Kun je als christen ... naar de supermarkt, naar de efteling, naar de kerk, naar het café, naar...
Het antwoord is 'ja'.
Kun je als christen inlaten met occulte zaken, vuile taal, drankmisbruik, e.d.
Het antwoord is 'nee'
De balans moet je zelf vinden en is niet éénduidig voor alle christenen te trekken!
Daniel
@MUS, veel van ons refomensen gaan niet naar de Efteling wegens de zondige toestanden daar, maar vuile taal en drankmisbruik zie ik vaak bij onze geloofsgenoten. Maar omdat ze er aan willen gaan werken is het opeens niet zo erg meer. Zo willen we groter zijn dan de Heer en we maken zelf wel uit wat we doen, dat vind ik pas erg. En hoevelen doen er niets aan, op zondag wel..., maar door de week zijn het allemaal farizeeërs. En ik hoor daarbij!
Daniel
Vanmorgen hoorde ik op radio 1 over deze vraag, refoweb wordt zo wel hotnews.
Wat ze bedoelen is dat de wereld in brand staat en refo's maken zich druk om de Efteling.
Eigenlijk wel fijn dat wij van de Efteling een probleem maken. Het heeft ook te maken met dat we voor elkaar willen zorgen.

ds Strijbis werd vooral belachelijk gemaakt, nu vind ik het ook wel een beetje belachelijk dat gedoe over de Efteling, maar ik vind wel het is onze dominee Strijbis, daar moeten ze vanaf blijven.
kuikpoask
Er zijn m.i. twee manieren om met kinderen naar de Efteling te gaan (want dat moet je gewoon doen": "onderzoekt alle dingen en behoudt het goede...")
Kinderen wijzen op alle slechte dingen die je ziet en vertellen dat de Here God het toch echt niet zo heeft bedoeld, of kinderen gewoon laten genieten van het vermaak dat de Efteling (net als de andere genoemde parken) biedt.
Kinderen wereldvreemd opvoeden is m.i. niet echt slim, dan worden ze bang van skeletten en doodshoofden en sprookjes..... daardoor krijgt hun geloof in een Almachtige Vader, die door Zijn Zoon Jezus Christus de dood heeft ontkracht, ook een onbedoelde beklemming. God heeft de ddo verslagen, skeletten horen erbij! Skeletten van overleden Christenen wachten op de opstanding!!!!!

Nog even over de laatste strofe van Daniel: "onze dominee"........ het is ook maar een mens en behoeft geen mensverheerlijking, .... Ik bedoel dit, dat ieder van u zegt: Ik ben van Paulus, ík van Apollos, ík van Kefas, en ík van Christus. (zoals Paulus zei in 1 Kor. 1:12) In 1 Kor.3:22 en 23 zegt hij ook nog: hetzij Paulus, hetzij Apollos, hetzij Kefas, hetzij de wereld, hetzij het leven, hetzij de dood, hetzij tegenwoordige dingen, hetzij toekomstige dingen, alles is van u. U echter bent van Christus en Christus is van God.
I rest my case.
Daniel
@kuikpoask ik verheerlijk de dominee niet, maar dat hij één van de onzen is, een mens zoekt veilgheid, warmte en geborgenheid, ik ben ik ook een normaal mens (hoop ik) net als de dominee.
Hanna
@ Alexander91; wel raar dan dat inboorlingen die tot geloof komen, allemaal de botjes die rond hun nek hangen, in hun hutten/huisjes zijn, wegdoen.....?

@ kuikpoast; dus ook maar naar de disco, houseparty's en wat al niet meer, want immers;
onderzoek alle dingen en behoud het goede....?
kuikpoask
@Hanna,
dingen zijn ook een kwestie van smaak, mijn zoontje is helemaal weg van achtbanen en de techniek daarachter. Lekker naar de Efteling dus, want die is het dichts bij ons in de buurt. Hij houdt niet van disco's e.d.
Het lijkt me lastig uitleggen wat ergens niet goed aan is, als je het niet bent ondergaan om het zo te zeggen, je mag geen oordeel vellen over dingen waar je nog nooit bent geweest, want dan ga je af op woorden of ervaringen van anderen. Ik zeg niet dat disco's enzo lekkere plekken zijn om te komen, ik ken de gevaren!
Als een kind niet weet wat een verkeerslicht is weet ie ook niet wanneer het niet mag oversteken.....
jsml
@kuikpoask,
Sorry hoor, maar in vrijwel elke rechtszaak velt de rechter uiteindelijk een oordeel over een misdaad/overtreding waar hij/zij zelf niet bij is geweest...

In de bijbel kom je nergens tegen dat je de zonden maar even moet uitproberen zodat je de gevaren kent. Die redenering slaat nergens op.
MvB
En weer wordt er de spot gedreven met een serieus gemeend antwoord door Geen Stijl en Omroep Brabant.

Erg triest.....
HGK
@Hanna

Vele inboorlingen houden vast aan bijvoorbeeld voorouderverering.
Zie bijvoorbeeld het artikel van BBC over de missionaris Livingstone:
http://www.bbc.co.uk/news/magazine-21807368
Dus het argument wat jij aangeeft naar Alexander gaat niet op.
Best een goed artikel trouwens over het zendingswerk 200 jaar geleden in Afrika.

Dat dit door geenstijl wordt opgepikt is niet zo heel vreemd.
Die mensen snappen echt niet waarom er zo moeilijk wordt gedaan over een dagje naar de Efteling.
Vreemdgaan, abortus, godslastering, dat christenen daar een punt van maken dat is echt wel te begrijpen.
kuikpoask
@jsml
een rechter baseert zijn uitspraak op allerlei getuigenverhoren en deskundigen. Niet alleen die van tegenstanders, ook die van voorstanders. Soms gaat een rechter ter plaatse om zich een beeld te vormen.
En ik heb niet gezegd dat je "zonden maar moet uitproberen", dat zijn uw woorden of interpretatie van mijn woorden.
Mijn voorbeeld van dat verkeerslicht moge duidelijk zijn: je laat het verkeerslicht zien, maar rijdt niet door rood!