Een passende gemeente vinden

Ds. J.J. van Holten / Geen reacties

Vraag

Ik zit momenteel met een probleem. Mijn vriendin is evangelisch en ik ben reformatorisch opgevoed. We willen op korte termijn samen gaan wonen/trouwen. Nu zijn we op een punt beland dat wij graag een juiste kerk willen zoeken. Zij geeft de voorkeur aan een evangelische/baptistengemeente. Ik vind dat helemaal niks en zoek een middenweg daarin. Ik ben als kind gedoopt en zij heeft zich volwassen laten overdopen. Mijn vraag aan u is hoe kan ik hier het beste mee omgaan en welke gemeente kan het beste bij ons passen?

Antwoord

Nogal een probleem dat je me in je vraag voorlegt. Je begrijpt waarschijnlijk wel dat ik daar ook de beslissende keuze niet kan maken. Dat zullen jullie echt samen moeten doen. Goed te begrijpen als je uit de reformatorische traditie komt, dat je je dan niet thuis voelt in een evangelische gemeente of groep. Tegelijk is het van je toekomstige partner begrijpelijk dat die zich niet zomaar thuis voelt in een reformatorische kerk.

Ik geef je een aantal welgemeende adviezen om te proberen je daarbij te helpen:

1: Neem elkaar serieus. Kerkelijke achtergrond en geloofsbeleving is iets wat heel diep in jezelf verankerd zit als het goed is. Dat kan een blijvende bron van spanning en zelfs een tijdbom onder je relatie betekenen.

2: Ga niet trouwen voor je daar samen uit bent. Denk niet dat het ´probleem´ zich vanzelf zal oplossen als je getrouwd bent. Het ja-woord op je trouwdag betekent niet alleen dat je elkaar in liefde aanvaardt maar ook in geloof (lees het huwelijksformulier er maar eens op na). Kerkelijke eenheid is belangrijk, maar nog belangrijker is de eenheid in geloof.

3: Ga biddend met deze zaak om. Vraag in gezamenlijk gebed om Gods wijsheid en om het inzicht van de Heilige Geest.

4: Zoek een kerk of gemeente waar jullie samen God kunnen dienen. Ga niet met elkaar beginnen zonder dat je een gezamenlijke keuze hebt gemaakt. Er zijn vandaag de dag veel kerken en veel mogelijkheden. Maak samen een keuze zoals je dat ook in alle andere dingen zult moeten doen in je huwelijk en ga niet ieder je eigen kerkelijke weg.

5: Kijk naar de toekomst. Als God jullie kinderen geeft, realiseer je dan dat je keuze nu, mede bepalend is voor je toekomstige gezin (zie ook onder 4).

6: Ga verschillende kerken en gemeente bezoeken. Voer gesprekken met voorgangers en of ambtsdragers/leidinggevenden om aan de hand daarvan je keuze te kunnen bepalen. Wellicht vinden jullie zo een tussenweg.

7: Kijk bij je overwegingen vooral naar hoofdzaken. De grote theologische/Bijbelse thema’s die onopgeefbaar zijn voor je geloof. Bijzaken zijn vaak omgeven met sfeer, emotie, gevoel , gewoonten enz. Niet dat die onbelangrijk zijn maar realiseer je dat bij je afweging.

Ik wens jullie samen veel gesprek en veel gebed toe en ook de wijsheid van Gods Geest.

Vriendelijke groet,
Ds. J. J. van Holten, IJsselstein

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze