Vroeger misbruikt

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Vroeger ben ik misbruikt. Nu hopen we binnenkort te gaan trouwen en mijn vriend wil graag kinderen. Ik ben heel bang voor deze periode. En het houdt me erg bezig dat er vaak gezegd wordt dat wanneer je vroeger bent misbruikt, de kans groot is dat je dit later zelf ook gaat doen. Nu zou ik me dat natuurlijk helemaal niet voor kunnen stellen: walgelijk. Maar ik ben zo bang dat dit dus wel zo zou gaan, omdat gezegd wordt dat het vaak gebeurt. Het houdt me zo bezig en ik weet niet meer wat ik moet doen. Is het verantwoord om kinderen te krijgen? Of sowieso om te trouwen? Is het waar wat er gezegd wordt? Hoe groot is de kans dat ik dat ook zou doen? En wat zorgt ervoor dat die mensen die het niet doen, het niet doen? Als je bij voorbaat zoiets al vreselijk vindt, zegt dat al genoeg of hebben die mensen die het later zelf ook gaan doen datzelfde gezegd? Excuses voor de vele vragen. Maar alvast bedankt voor beantwoording.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Lieve kind, wat een vragen! Je trouwplannen maken heel veel los, dat is duidelijk. En dat kan ik  begrijpen. Er komt ook nogal wat op je af nu er een huwelijk 'dreigt', ook al houd je nóg zoveel als maar kan van je aanstaande echtgenoot. Maar of jij hetzelfde in de toekomst gaat doen als jou is aangedaan, kun je nu natuurlijk nog niet 'hard maken.' Dus of je daar zo bang voor moet zijn, weet ik niet. In ieder geval ben je een gewáárschuwd mens, toch?

Wat ik me wél afvraag is of je vriend weet wat jou is overkomen. Práát met hem, al is het nog zo moeilijk. Leg al je vragen aan hem voor: hij is er bij in jullie relatie!

Of het verantwoord is om kinderen te krijgen is wellicht een vraag die je óók met je (toekomstige) huisarts kunt bespreken. Mogelijk is het zélfs een vraag die leidt naar gesprekken met iemand die je vertrouwt en die je verder helpt op je levensweg, waar nogal wat obstakels liggen (als ik het zo mag zeggen). Want áchter je vragen vermoed ik dat het misbruik -hoe dan ook, hoelang en hoe vaak dan ook- voorlopig meer impact heeft op het héden dan op de toekomst!

Je kunt ook -mogelijk samen- eens een aantal boeken lezen over het onderwerp incest/misbruik. Ik heb wel titels voor je, maar vraag die dan via Refoweb (vragen@refoweb.nl), want ik houd er niet zo van om 'zomaar' boeken te noemen.

Heel veel sterkte toegewenst, en alle geluk van de wereld!
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

seksueel misbruik
3 reacties
Roozemond
Praten, praten, praten, reuze belangrijk!!! Zeker met deze achtergrond!
moedervan2
Wat ik nog toe wilt voegen: het is heel positief dat je er nu zo mee bezig bent. Dan kun je eventueel signalen herkennen. Bij iedere ouder schiet zo'n gedachte wel eens door het hoofd, maar bij jou heeft het een diepere impact omdat je er zo bang voor bent.
Ga praten met iemand, het houdt zo bezig dat je het je je kinderwens ontneemt. Maar het zou juist zo mooi zijn als jij je kinderen juist kunt laten zien hoe heerlijk het is om een fijn thuis te hebben, dat jij die veiligheid en geborgenheid kunt geven die je zelf gemist hebt. Dat kan pijn bij jou geven, omdat je dan nog minder snapt van degene die zoiets verschrikkelijks deed maar het kan ook helend werken om te zien hoe gelukkig je je eigen kinderen kunt maken in een gezin waarin zoiets niet gebeurt.

Sterkte, het komt wel goed met je!
Pompelmoen
Tara, kun je een beetje voorzichtig zijn met je - ongetwijfeld goed bedoelde - uitspraken? Ik denk dat vraagstelster op het gebied van 'lijden' dingen heeft door moeten maken waar wij ons geen voorstelling van kunnen maken. Een lichtvoetig rijm van Vondel vind ik dan niet helemaal een gepaste reactie.

@Vraagstelster, heel veel sterkte toegewenst! Er weerklinkt in jouw vraag een zachtheid en bij voorbaat liefdevolle betrokkenheid als moeder bij je toekomstige kindje. Ik heb er vertrouwen in, net als moedervan2 dat het met Gods hulp goed komt met jou!