Judas niet nodig

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Waarom was het nodig dat Judas, Jezus verried? Er staat toch dat iedereen wist wie Jezus was? Dan hadden ze Hem toch ook wel zonder Judas kunnen oppakken?

Antwoord

Het feit dat iedereen weet wie de Heere Jezus is, betekent nog niet dat niemand de Heere Jezus verraad. Van nature is ieder mens, dus ook jij en ik, geneigd om de Heere Jezus te verraden. Dat maakt de zonde van het verraden van de Heere Jezus wel dubbel zo erg. Voor dit verraad zijn  wij, maar is ook Judas ten volle verantwoordelijk Hij heeft de Zaligmaker verraden tegen beter weten in. Temeer daar de Heere Jezus tot het laatste toe het behoud van Judas gezocht heeft. In Matthéüs 26:23 lezen we zelfs dat de Heere Jezus met Judas de hand in de schotel heeft gedoopt. Dat betekent dat Hij tot het laatste toe met hem te maken wilde hebben. Ook heeft de Zaligmaker in vers 25 Judas in liefde voor zijn daad gewaarschuwd. Daarom wist Judas heel goed wat hij gedaan heeft en is zo niet ongewaarschuwd verloren gegaan.

Wat erg als wij weten wie de Heere Jezus is en hem in onbekeerlijkheid toch verraden We zullen met dubbele slagen geslagen worden. We hebben geen  enkele verontschuldiging voor ons verloochen van de Zaligmaker.

Hadden ze de Heere Jezus zonder het verraad van de Judas kunnen op pakken? De Heere heeft het zo gewild. Wat een wonder eigenlijk dat ik niet de Heere Jezus verraden heb en aan het kruis heb gebracht. De bereidheid dit te doen zit wel in mijn boos zondaarshart. Wat een wonder dat de Heere mij daarvoor nog heeft bewaard, van nature ben ik niet beter dan Judas. Hoewel: is niet elke zonde een vragen om de kruisiging van de Heere Jezus?

Actief en welbewust heeft Judas de Heere Jezus verraden. Hij heeft dit zelf gewild en is daarom geen willoos slachtoffer van het feit dat het alles zo moet verliezen. Wel een vraag: hebben jij en ik ons als een Judas leren kennen? Dan kunnen wij nog, groot wonder, bekeerd worden. Voor Judas kon het niet meer en dat door eigen schuld.

Hartelijk dank voor je vraag. We moeten leren dat verloren gaan eigen schuld is en dat zalig worden genade van de Heere is.  Ik bid je Gods zegen toe!

Ds. J. van Rossem

Tags in dit artikel:

JudasPasen