Peptalk

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Ik ben een persoon met ups en (vaak) downs qua zelfvertrouwen. Deskundigen adviseren "peptalk" en "trots zijn op jezelf". Dit helpt bij mij. Maar de Bijbel wijst op diverse plaatsen op een nederige levenshouding. Hoe kan ik deze zaken combineren met elkaar? Kan er sprake zijn van zelfvertrouwen en God vertrouwen? Alvast vriendelijk bedankt.

Antwoord

3 reacties
Dirk
Een subjectieve reactie, misschien ervaren anderen het anders.

De nederigheid die God van ons vraagt, legt God in ons hart. De opmerkingen over peptalk en trots op jezelf zijn, hebben te maken met je denken. En juist als dat sombere, zware gevoel in je denken minder is, komt er meer ruimte voor wat er in je hart leeft. Wij kunnen die nederigheid die God van ons vraagt niet met ons denken voor elkaar krijgen, dan worden we gek. En als we gaan proberen om de onrust, woelingen van onze gedachten en gedachten van hoogmoed en belangrijk zijn gaan wegduwen in ons denken, worden ze alleen maar sterker. Verwacht het goede doen niet van jezelf, maar van God.

Hoewel de eisen die God stelt altijd gelden, moet je met een minder of meer overspannen brein niet gaan proberen daaraan te voldoen, of te verwachten dat dat bewust in je leeft.

Ik zei het al, dit is een subjectieve mening, vol eigen ervaring en in mijn eigen woorden. Maar ik hoop dat het je verder helpt.
MUS
Veel gemaakte denkfout: nederigheid is tegenhanger van zelfvertrouwen. Deze twee sluiten elkaar niet uit! Zelfvertrouwen is iets anders als trots...
AHHK76
Fijn dat je merkt dat peptalk werkt...! Lastig dat het tegenstrijdig voelt met vertrouwen op God!
Ik begrijp je vraag en worsteling en heb geen pasklaar antwoord, het is iets wat ik zelf ook wel ervaar.
Hoe praatte Jezus met Zijn discipelen? Ik wil niet oneerbiedig zijn, maar proberen je wat duidelijk te maken... Jezus ging Avondmaal met Zijn discipelen vieren, ze snapten er nog niks van dat Jezus moest lijden en sterven. Zei Jezus toen: Jullie snappen er nog niets van, maar ik moet het Avondmaal nu toch maar instellen...?
Nee, Hij zei dat Hij ernaar had verlangd dit met hen te doen!
Als iemand geloofde dat Jezus kon genezen, zei Jezus dan, Ik heb jou een groot geloof gegeven?
Nee, Hij zei: Groot is uw geloof...!
Dus zelfs de Heere Jezus gaf zondige mensen, complimenten... Jij mag dat ook doen (bij jezelf)!
Wij denken dat God vaak alleen maar naar onze zonden kijkt... Maar zo is het niet. God kijkt vol liefde en bewogenheid naar ons. Zoals liefdevolle ouders, vol liefde kunnen kijken naar hun kinderen, ook al zijn ze niet altijd gehoorzaam... Zo kijkt God naar Zijn kinderen. Dat wordt bedoeld met: Mijn oog zal op u zijn (Psalm 32).
Goed dat je deze vraag stelde! Mooi dat je op God wilt vertrouwen. Sterkte met alles!