Dwaalleer

drs. J. Hoekman / 4 reacties

Vraag

Aan een predikant. In een discussie tussen gelovigen wordt weleens geroepen dat iemand een dwaalleer predikt. Dan schaam ik mij voor mijn medegelovige, want een uitspraak als deze is geen toonbeeld van naastenliefde. Laat staan van de opdracht door Paulus om eensgezind te zijn. Maar de uitroep heeft mij wel aan het denken gezet. Wanneer is er sprake van een dwaalleer? Ik denk wel dat er onderscheid is tussen een dwaalleer en wat ketterij heet. Ketterij is iets wat tegen de algemene leer ingaat. Daarom werd Luther als ketter bestempeld, omdat deze tegen de leer van Roomse kerk inging. Vaak wordt er gezegd dat Luther juist de Roomse Kerk had betrapt op een dwaalleer. Mijn vraag is vooral gericht op wat de Bijbel ons leert over een dwaalleer. Waaraan herken je een dwaalleer? Want over dwaalleraren kan ik in de Bijbel lezen, maar het gaat mij om de dwaalleer zelf. Dus: wanneer is er sprake van een dwaalleer? En waaraan herken je een dwaalleer?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Er zijn denk ik een aantal dingen:

1. Als het iets van de mens vraagt (eisen, voorwaarden enz.) waardoor je een christen zou zijn.

2. Als het is strijd is met Gods Woord.

3. Als het niet over Jezus Christus gaat, maar slechts over allerlei maatschappelijke problemen (dan dwalen we af naar allerlei bij –en randzaken).

4. Als je veel onderzoekt en bidt om de Heilige Geest of Hij je dit wil openbaren.

5. Als de liefde boven alles wordt verheven en tot de maatstaf van de waarheid wordt.

6. Als het Woord niet meer centraal staat in leer en leven of in de erediensten.

7. Als je als een paling je aanpast aan zout en zoet water, dan ga je dwalen in de leer.

Met broederlijke groet,
Ds. J. Hoekman,
Van de Ark op Urk

Lees ook: Dwaalleer - deel 2

drs. J. Hoekman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

dwaalleerketterij
4 reacties
Daniel
Beste vraagsteller/ster,

Laatst las ik het volgende:

Dat is de ernst van Theologieën die wel gebruik maken van Gods Woord, maar die Gods Woord niet letterlijk nemen (de Gemeente is niet Israël bijvoorbeeld)!
Deze Theologieën met hun bijbehorende denominaties (de systemen) zijn dus wel degelijk tegen Gods Woord!

Natuurlijk zijn er in die kringen ook behouden mensen, want een ieder die is ingedoopt in het Lichaam, door de wedergeboorte, is behouden (Geloof uit hart)! Maar het gaat hier om de systemen die mensen verhinderen in te gaan in het Koninkrijk Gods. En dat is exact wat de Farizeeën ook deden: “Wee u, gij wetgeleerden, want gij hebt de sleutel der kennis weggenomen; gijzelf zijt niet ingegaan, en die ingingen, hebt gij verhinderd” (Luk. 11 : 52).

Het geloof blijft altijd boeien, je kunt er niet genoeg mee bezig zijn.
Alleen vanavond anderhalf uur niet, dan kijk ik naar Ajax- Stea Boekarest, ook mooi.
MUS
Wees als de Bereers, zij toetsten alles aan het Woord (Hand. 17:11)
@daniel Je geloof hoef je niet uit te schakelen hoor bij een voetbalwedstrijd... Hoewel... Het is inderdaad geestdodend.
Daniel
@MUS, je bedoelt toch niet dat het geloof geestdodend is?
Gouwenaar
@Drs. J Hoekman,
Hoe kan ik de laatste opmerking "Als je als een paling je aanpast aan zout en zoet water, dan ga je dwalen in de leer." verbinden met Paulus, die immers Jood was met de Joden, maar Griek met de Grieken?