Jongelingen zullen gezichten zien

Ds. C. Harinck / 3 reacties

Vraag

Beste dominee C. Harinck. Ik las net dat u een vraag kreeg over een 'gezicht'. Vervolgens zegt u: "het zijn gedachten, wat je meende te zien..." Maar staat er niet in de Bijbel: Ouden zullen dromen dromen en jongelingen gezichten zien?

Antwoord

God openbaarde Zich onder het Oude Testament door middel van dromen en visioenen aan zieners en profeten. Deze dingen horen echt bij de oude bedeling. Nu, zo zegt Petrus, is er een rijkere bedeling aangebroken. De Geest zal Zich uitstorten op alle vlees. Wat onder het Oude Testament alleen was voorbehouden aan profeten en zieners zal nu het deel worden van uw zonen en dochters, uw ouderen en zelfs van uw slaven en slavinnen. Joël heeft van die rijkere bedeling gesproken en Petrus zegt: dat wordt nu vervuld.

Betekent dit dat de nieuwe bedeling met zich meebrengt dat alle gelovigen profeteren, gezichten zien en dromen dromen?  Het antwoord is: nee. Je moet denken aan een rijkere geestelijke kennis van God en de heilsweg. Onder het Oude Testament was het intiem en duidelijk kennen van God weggelegd voor profeten en zieners, nu zal dit het deel zijn van alle gelovigen.

Ik geef toe dat je bij een oppervlakkig lezen geneigd bent dit letterlijk over te brengen op de gelovigen van nu en te zeggen dat ze nu dus allen profeteren, dromen dromen en gezichten zien. En velen beweren dit ook. Maar een goed bestuderen van de uitleg van de profetie door Petrus, wijst in de richting van een rijkere bedeling des Geestes. Er is nu een rijkere tijd aangebroken. Wat voorbehouden was aan enkelen, namelijk: God van nabij kennen zal nu het doel worden van alle gelovigen. Die rijkere kennis komt niet meer tot ons via dromen en gezichten, maar via de Bijbel en de Heilige Geest.

Ds. C. Harinck

Tags in dit artikel:

dromengezichtenvisioen
3 reacties
leonard
De ds zegt: "Die rijkere kennis komt niet meer tot ons via dromen en gezichten, maar via de Bijbel en de Heilige Geest." Dat zou betekenen dat het zien van gezichten en het dromen van dromen gegeven door God uitgesloten is, en doet de ds daarmee niet afbreuk aan de woorden van de profetie?
fluent
inderdaad, ik hoop dat de meeste mensen beter weten
MUS
Een vreemde uitleg...
Ik begrijp de nadruk op het geschreven Woord, maar deze doet geen afbreuk aan de werking van de Geest!