God schept behagen

Ds. A.J. Schalkoort / 2 reacties

Vraag

Kan iemand toelichting geven op de volgende Bijbeltekst: Haggaï 1:8: "Klimt op het gebergte, en brengt hout aan, en bouwt dit huis, en Ik zal een welgevallen daaraan hebben, en verheerlijkt worden, zegt de HEERE" (SV). "Ga het gebergte in, haal hout en herbouw dit huis. Dan zal Ik er behagen in scheppen, en verheerlijkt worden, zegt de HEERE" (HSV). In de kanttekeningen kan ik niets daarover vinden. Het gaat mij om de woorden, "dan zal Ik er behagen in scheppen." Betekent dit dat de herbouw op zich geen behagen geeft, maar dat God behagen schept waardoor het behagen geeft? Of gaat het om de gehoorzaamheid aan de opdracht die God geeft, waardoor God er behagen in heeft? Deze vraag is eigenlijk in combinatie met dat goede werken op zich niet bestaan, maar dat God er wel behagen in kan hebben en dat God om "hetzelfde goede werk" bij de een er wel een behagen in heeft en de ander niet. En dan buiten beschouwing gelaten of men iets met liefde doet of dat iemand het doet omdat het moet.

Antwoord

God schept behagen daarin dat het volk Zijn stem gehoorzaamt en dus begint aan de wederopbouw van de tempel. Het volk had eerst goed gezorgd voor zichzelf: prachtige huizen gebouwd en intussen allerlei godsdienstige en politieke bezwaren bedacht om de verwoeste tempel te laten voor wat die was. Wat het eerste moest zijn, werd nagelaten. De tekst is te zien in het licht van wat de Heere Jezus later zegt: "Zoekt eerst het Koninkrijk Gods en zijn gerechtigheid en alle andere dingen zullen u toegeworpen worden." Daarin schept de Heere een welbehagen wanneer we Hem eerst zoeken en bedoelen en dat vanuit de liefde. Dus in het geval van het volk Israel in die tijd, schept God een welbehagen in de wederopbouw van de tempel, ook al zou die tweede tempel niet meer zo mooi worden als de eerste.

De Heere wilde in het Oude Testament wonen onder Zijn volk zichtbaar door de tempel en de dienst daarin aan Hem gewijd. Later zegt de Heere Jezus tegen de Samaritaanse vrouw dat we de Vader zullen aanbidden, niet te Jeruzalem of Samaria, maar in geest en waarheid, dus zonder tempeldienst. Maar in het Oude Testament behaagde het de Heere dat men Hem zou aanbidden in geest en waarheid door gehoor te geven aan de wederopbouw van Zijn huis. Dat zijn dan toch goede werken die gedaan worden vanuit een waar geloof. Dat behaagt de Heere.

Ds. A. J. Schalkoort

Tags in dit artikel:

behagenbijbelteksttempel
2 reacties
dkw
In het Hebreeuws staat er: raw-tsaw
Het betekent zoiets als "genegenheid erin hebben" of "goedkeuren" of "stemt met vreugde"

Het woord "welgevallen" in de SV is opzich wel goed vertaald maar dit woord is natuurlijk wel sterk verouderd en word in de spreektaal niet meer gebruikt.
"Behagen scheppen in" is al iets algemener, ze hadden het ook kunnen vertalen met:
"Ga het gebergte in, breng hout en bouw het huis, dat stemt Mij met vreugde, en Ik zal worden verheerlijkt zegt de Heere."
MUS
Ik vind de tekst op de rouwkaart "Heden behaagde het de Heere van ons weg te nemen..." in dit verband een vreemde. Want Ik heb geen lust aan den dood des stervenden, spreekt de Heere HEERE; daarom bekeert u en leeft. (Ezechiël 18:32)