Alphacursus

Ds. W. Arkeraats / 41 reacties

Vraag

Al een paar keer is er bij ons in de kerk (PKN) een afkondiging gedaan dat je (desgewenst) deel kunt nemen aan een Alphacursus. Op internet lees ik regelmatig dat er tegen deze cursus gewaarschuwd wordt. Hoe meer ik erover lees, hoe meer ik mij erover verbaas dat er de uitnodiging wordt gedaan om er aan deel te nemen. Er zijn uitgebreide studies gedaan naar de leer achter de Alphacursus. De resultaten zijn gewoon op internet te lezen. Nicky Gumbel, die het cursusboek geschreven heeft, staat onder invloed van een charismatische beweging en is voorganger in een Anglicaanse kerk. De Alphacursus wordt ook in de Rooms-Katholieke kerk gegeven. "De Alpha" heeft in zijn universele doelstelling, dat de barrieres tussen gemeenten en denominaties afgebroken worden. Dit vind ik nogal verontrustend. Het lijkt mij onmogelijk om één en dezelfde cursus te geven voor bijvoorbeeld zowel RK als PKN. Nicky Gumbel is in zijn uitspraken en geschriften erg positief over bijvoorbeeld de paus. Daarnaast staat in de cursus het werk van de Heilige Geest meer centraal dan God de Vader en de Heere Jezus. Dat heeft volgens Nicky Gumbel te maken met het feit dat we nu in het tijdperk van de Heilige Geest leven. Maar dit over tijdperk wordt in de Bijbel niet gesproken. Ook heeft de Alphacursus als doel vervuld te worden met de Heilige Geest. Vanaf het derde hoofdstuk van het cursusboek wordt hiernaartoe gewerkt. Vooral het afsluitende weekend staat in het teken van de Heilige Geest. Men moet zich er dan op toeleggen om de gave van tongentaal, handoplegging en genezing van zieken te ontwikkelen. Er wordt op de cursus wel verteld dat we zonden doen, maar dat Jezus is gekomen om ons te redden. Er wordt voorbij gegaan aan het feit dat we uit onszelf God niet willen zoeken. Dat we verloren liggen in Adam. Dat God heilig en rechtvaardig is en de zonden niet ongestraft kan laten. Dit is toch ook een kant die niet verzwegen mag worden? Er mogen wel aanpassingen gedaan worden door de cursusleider. Maar de voorwaarde is wel, dat de principes en de identiteit van de cursus behouden blijven. Dus men mag wel de ergste charismatische kantjes er vanaf halen. Op de site van Alpha staat dat je vrijblijvend aan de cursus kunt deel nemen. Dit lijkt mij onmogelijk. Vrijblijvend de Heilige Geest aanroepen? Vrijblijvend bidden? Ik weet niet hoe ik dit moet zien. Ik kan ook niet begrijpen dat er in de kerk opgeroepen wordt deze cursus te volgen. Het is toch de taak van de dominee/ouderling om onderwijs te geven? Als er iemand onderwijs wil, dan kan die persoon toch bij de dominee aankloppen? Of deelnemen aan een bijbelstudiekring van de gemeente? Of vervolgcatechisatie, of wat dan ook. Bovenal lijkt het mij een taak van de dominee/kerkenraad om te onderzoeken of deze cursus een gezonde, dan wel valse leer verkondigd voordat men er toe oproept er aan deel te nemen. Ik ben erg geschrokken van wat ik tegen ben gekomen over de inhoud en achtergrond van deze cursus. Ik heb hierover vragen gesteld aan onze predikant, maar ik heb hierop (nog) geen reactie gehad.

Antwoord

Beste vragensteller,

Naar aanleiding van je vraag heb ik me in de afgelopen weken verdiept in verschillende aspecten van de Alpha-cursus. Ik ken deze niet van dichtbij; in de gemeenten die ik gediend heb maakten we er geen gebruik van. Daarbij speelden verschillende overwegingen een rol; globaal gezien komen deze overeen met wat je in je vraag aan de orde stelt. Bij de theologische achtergronden zijn inderdaad de nodige vragen te stellen. In die zin kan ik je alleen maar bijvallen. Overigens: mijn waardering voor de manier, waarop je je in deze materie hebt verdiept, zodat je je vraag goed kon onderbouwen.

Intussen is er in verschillende gemeenten het besef dat je niet kunt volstaan met een kritische of afwijzende houding; daarom is gezocht naar een alternatieve manier om mensen in aanraking te brengen met het Woord van God. Het gaat daarbij in eerste instantie om mensen, die heel weinig van de Bijbel weten. Daarom is er in sommige gemeenten een kring voor "eenvoudige Bijbelstudie." Verder is -zoals ik heb begrepen- de "Emmauscursus" ontwikkeld, waarvan in een aantal gemeenten gebruik wordt gemaakt. Dat zijn dan vooral gemeenten die de bezwaren tegen de Alpha-cursus delen.

Naast je bezwaren tegen de inhoudelijke kant van de Alpha-cursus heb je er ook moeite mee, dat deze in je eigen gemeente aanbevolen wordt. Begrijpelijk, want het één hangt met het ander samen. Nu is het zo dat elke kerkenraad het recht heeft een bepaalde lijn uit te zetten. Natuurlijk is er de weg om vragen te stellen over het beleid, maar uiteindelijk beslist de kerkenraad. Als het goed is worden de dingen biddend overwogen, maar dat neemt niet weg, dat er binnen onze kerk over veel zaken verschillend wordt gedacht. Dat blijkt ook wel uit je vraag.

Ik neem aan dat je te zijner tijd een antwoord zult krijgen. Graag wens ik je desondanks veel zegen toe binnen de gemeente, waartoe je behoort.

Ds. W. Arkeraats

Lees meer artikelen over:

Alphacursus
41 reacties
rotterdam
Op de Alpha cursus is iedereen van harte welkom om vrijblijvend het christelijk geloof te verkennen of alle basics van het geloof weer eens op te frissen.

In "onze gemeente" doen we al 25 jaar Alpha.
In totaal hebben wij 350 mensen bereikt die de cursus gevolgd hebben.
Velen zijn tot geloof gekomen.

Het programma voor de eerste cursus in 2013 omvat ;
Introductieavond / Is het christelijk geloof saai, onwaar en irrelevant?
Avond 1 / Wie is Jezus?
Avond 2 / Waarom stierf Hij aan het kruis?
Avond 3 / Hoe kan ik zeker zijn van mijn geloof?
Avond 4 / De bijbel lezen: Waarom en hoe?
Avond 5 / Bidden: Waarom en hoe?
24uurs Alpha / vrijdag vanaf 18.45 u. t/m zaterdag 20.00 u.
Het thema op het weekend is Wie is de Heilige Geest en wat doet Hij?
Avond 7 / Hoe kan ik het kwade weerstaan
Avond 6 / Hoe leidt God ons?
Avond 8 / Waarom en hoe moeten we het anderen vertellen?
Avond 9 / Geneest God vandaag ook?
Avond 10 / Hoe zit het met de kerk?
Avond Afsluiting / Diner en afsluiting

Het is dus aanmerkelijk veelzijdiger dan vraagsteller suggereert.
Het cursusboek is de basis, kerken kunnen dit verder zelf "inkleuren".
De cursussen worden gegeven door predikanten, ouderlingen en andere daarvoor geschikte gemeenteleden.
Als cursisten na afloop van de cursus aangeven dat ze "verder willen" worden ze doorverwezen naar een predikant, bijbel studiekringen of catechisatie binnen de kerk van hun keuze (niet perse in onze gemeente).

De Alpha heeft in zijn universele doelstelling, dat de barrières tussen gemeenten en denominaties afgebroken worden. Wat een geluk - wil vraagsteller de barrières in stand houden ?
Wilt u nieuwkomers vermoeien met kerkelijke geschillen uit het verleden ?
Alpha docenten proberen juist weg te blijven bij de dogma's en laten de cursisten vrij in hun kerkelijke keuze.
Wij verkondigen Christus en Die gekruisigd. De P.K.N. heeft daarop niet het alleenrecht.

Uiteraard is het vrijblijvend - is er een alternatief ?
Wat wilt u ? Het geloof erin stampen ?
Mona
@ rotterdam,

even een vraagje: als ik jouw rijtje langs ga van de avonden, en de onderwerpen die daar bij staan, dan zie ik bij avond 3: hoe kan ik zeker zijn van mijn geloof?

Betekend dat dan dat de deelnemer na drie avonden het geloof heeft?
Ik ken de cursus verder niet, maar dit viel mij op.
rotterdam
@Mona ; Nee dat betekent het niet - het zal in de praktijk neerkomen op vrijblijvende informatie en een persoonlijk getuigenis van de docenten.
Na drie avonden het geloof hebben is uiteraard wel mogelijk. Bij de kamerling ging het ook snel.
Alexander91
@Mona, hoe kun jij in de vraag "hoe kan ik zeker zijn van mijn geloof?" lezen dat iemand dan al het geloof heeft?
Jouw dominee zal toch ook elke zondag het onderwerp behandelen hoe je zult weten dat je een kind van God bent?
Geloofszekerheid lijkt mij een belangrijk onderwerp. Je moet weten wat je kunt verwachten, helemaal doordat we nu zoveel theologie hebben. Om te geloven hoef je geen theologie te kennen. Geloven houdt niets in van bepaalde schema's of standen of doelstellingen die je moet bereiken. Dat is een zeer relevante vraag tegenwoordig. Het is algemeen bekend dat de grootste problemen waar jongeren mee worstelen de geloofzekerheid is. Ze worden aangepraat allemaal speciale ervaringen te hebben gehad en ineens in het zwart erbij te moeten lopen en tale Kanaans te uiten. Die eisen stelde Jezus niet gelukkig. Ze kunnen er wel bij horen, maar tegenwoordig is het een lakmoesproef geworden en als je die niet doorstaat, dan is het niet echt.

@vraagsteller. Het is goed om erover na te denken, en je mening voor jezelf te vormen. Maar pas op dat je Gods wegen niet probeert af te schermen. Zolang mensen naar de Bijbel gewezen worden, moet je oppassen Gods kinderen tegen te houden. Gods bijbel redt. Blijf niet in je eigen vertrouwde gedachtewereld en ervaringen hangen.
In Afrika is men niet Calvinistisch. Maar ook daar werkt God. God is er voor ieder mens, en Hij verlangt niet van iedereen om Calvinistisch te worden. Als je eens een tijd elders kerkt dan in Nederland zul je dat wel merken. Het is niet voor niets dat mensen op de biblebelt orthodoxer worden, en dat mensen die missionair werk buiten Nederland gaan doen, minder orthodox worden. Niemand weet hoe alles precies zit, dus wees voorzichter met oordelen van andermans wegen. Wijs ze op de Bijbel, en wees kritisch op je eigen gedrag. Onze mond is listiger dan wij denken. Zelfs met het schrijven van dit stuk weet ik dat ik fouten maak. Laten wij (ook ik) maar meer uit Gods Woord lezen, en van daaruit leven, zodat onze wandel een lichtend licht kan zijn. Dat mensen kunnen zien dat wij onze vragen bij God leggen en biddend de Bijbel lezen. En leren nederig te zijn, en niet anderen zeggen hoe dingen moeten. Anders gaan we het pad van de zonde in, ook al is dat niet onze bedoeling.
Mona
@Alexander91, waarschijnlijk kan ik dat lezen omdat het er zo staat...
Hoe kan ik zeker zijn van MIJN geloof. Zo heb ik het in ieder geval opgevat.
Als de dominee dat onderwerp op zondag behandeld, dat is dat juist ter bemoediging, en ook om te toetsen of om aan te sporen.
Maar niet om het beschouwend te benaderen, of om er gewoon even over te 'praten'.
Alexander91
@Mona, en waarom denk je dat er in de alpha cursus beschouwend benaderd wordt? Of dat er even over gepraat wordt?
Het klinkt een beetje als "mijn dominee is goed en de alpha cursus niet". Bij de alpha-cursus zijn ook dominees de leiders.

Tenslotte, reageer je er nu op op basis van wat anderen in jouw buurt erover zeggen en vinden, of heb je het wel eens onderzocht, en ben je er wel eens bij geweest?

Ik in ieder geval niet, en iets in mij stelt ook vragen bij de alpha-cursus, maar het zou te makkelijk zijn om daaraan toe te geven en het (subtiel) af te gaan kraken.
rotterdam
Beste Mona, het overgrote deel van de bezoekers aan de Alpha cursus zijn mensen de afkomen op een advertentie in een dagblad, foldertje of op aanraden van vrienden.
De meesten zijn niet gedoopt, hebben weinig kennis van de bijbel en zijn er niet "in opgevoed".
Dat ze komen is het bewijs dat ze "op zoek zijn".
Ze tonen interesse, net als bij de kamerling begint het met bijbel lezen.
Wij vragen dan "begrijp je wat je leest ?"
Het antwoord van toen is gelijk aan nu "Hoe zou ik?" "als niemand mij daarin de weg wijst?
En dat proberen de Alpha docenten, de weg wijzen. Niets meer maar ook niets minder.
Dat doen ze door er gewoon over te praten, is dat beschouwend ?
Het is in ieder geval wel ter bemoediging, om te toetsen en aan te sporen.
Ik begrijp je probleem dan ook niet, vindt je het een onsje te weinig ? Niet uitgesproken genoeg ?
Te vrijblijvend ? Dat zou kunnen, maar wat is je alternatief ?
Mona
@rotterdam en alexander
ik bedoelde met die vraag aan rotterdam een verduidelijking te krijgen, die ik kreeg van rotterdam, en nu komen er antwoorden achteraan, op vragen die ik niet bedoeld heb...
en niet gesteld heb...

staat er in mijn antwoord dat de alpha beschouwend is? Ik ken de alpha niet eens.
Ik zeg alleen dat onze dominee dat niet doet. En daarmee bedoelde ik, dat zekerheid van mijn geloof niet beschouwend kán zijn, omdat, als het om mijn geloof gaat, een persoonlijke zaak is.

Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd. Excuses als ik verwarrend ben overgekomen.
Gerard
@Alexander91 en @rotterdam
Typisch weer hoe julie met je 'ruimdenkendheid' Mona verbaal in een hoek drukken. Met dezelfde absoluutheid die jullie anderen verwijten heffen jullie keer op keer het vingertje tegen anderen.

Ik weet dat er met de alpha cursus zoals die werd ingevuld door Nicky Gumbel enorme problemen zijn. Allereerst al kan een cursus die voor het meerdendeel door rooms-katholieken wordt gegeven niet het evangelie bevatten omdat de rooms-katholieke kerk een ander evangelie verkondigt waar het offer van Jezus Christus niet voldoende is, nog afgezien van de vele andere tegenstrijdigheden met de Bijbel. Nicky Gumbel heeft echter geen problemen met de rooms-katholieke leer en zegt cursisten gerust naar die kerk te gaan, pas geleden nog.

Het feit de variant van Nicky Gumbel voorkomt uit Toronto Blessing zorgt ook voor enorme problemen. De cursus heeft wortels in de 'christelijke' New Age variant Christian Science dat bouwt op het positief denken van Norman Vincent Peale dat ook wordt verkondigt door Robert Schuller en vele welvaartsevangelie verkondigers zoals Benny Hinn en Joyce Meyer, ook op de nederlandse tv te zien. Kern hier is dat gepoogd wordt God ondergeschikt te maken aan de mens, zodat deze Hem kan manipuleren naar zijn wil, naast de vele andere onwaarheden en verdraaing van het evangelie.

Het aantal problemen hier is legio. Dit is uitgebreid gedocumenteert door kundige christenen. Geloof mij niet maar onderzoek zelf als je meer wilt weten.
http://www.rejoicenow.nl/page/alpha-cursus-dwaalleer geeft je een startpunt.
Volg ook de geraadpleegde bronnen onder aan de pagina. Buiten dit hebben nog veel meer mensen hier grondig over geschreven en dit gedocumenteert zoals Dave Hunt van de Berean Call.

Het kan zijn dat van plaats tot plaats en land tot land de cursus anders wordt ingevuld, dat weet ik niet. Misschien worden er hier en daar veel van deze dingen afgezwakt of vervangen en geven leiders er een goede invulling aan. Ik hoop het.

Het weekend van de cursus die rotterdam noemt bevat overigens als ik het goed heb
- Hoe leidt God ons?
- Wie is de Heilige Geest?
- Wat doet de Heilige Geest?
- Hoe kan ik vervuld worden met de Heilige Geest?
Ik zou wel eens weten hoe dat in hun geval dan wordt ingevuld.

Een veel gehoord commentaar blijft ook dat zelfs dan in veel gevallen de 'bekering' meer is naar een christelijke levensstijl dan naar Christus als de weg, de Waarheid en het Leven. Dat kan ook niet anders tenzij de inhoud van de cursus compleet wordt veranderd en een bijbelse inhoud krijgt.
rotterdam
@Gerard - ik zou niet weten waar en wanneer ik Mona in een hoek gedrukt zou hebben.
Ik heb als eerste gereageerd - Mona reageerde hierop en had een vraag en die heb ik beantwoord.
Voor zover ik weet heb ik, ook op deze site nooit een verwijtend vingertje naar wie of wat dan ook gemaakt maar ik maak in jouw geval graag een uitzondering.
Ja het klopt, mijn streven is t.a.t. eenheid maar altijd met behoud van eigen identiteit.
Je mening over de R.K.K. en de Toronto blessing is duidelijk maar het blijft uitsluitend jouw persoonlijke mening. Het is kenmerkend dat je geen alternatieven aandraagt. Uitsluitend kritiek.
Je zegt niet te weten hoe er invulling wordt gegeven aan de cursus. Wellicht was het beter geweest je eerst daarin te verdiepen voordat je reageerde. De verdachtmakingen en insinuaties druipen er namelijk vanaf.
De vier onderwerpen die je noemt kan ik uiteraard hier niet behandelen, dat zou teveel ruimte innemen. Ik heb overigens niet de illusie dat die vele honderden Alpha vrijwilligers ooit aan jouw normen kunnen voldoen.
Je zult het met me eens zijn dat wij alle geroepen worden "vissers van mensen" te zijn.
Blijft uiteraard de vraag aan jou, aan mij "hoeveel visjes heb jij vandaag gevangen?"
Gerard
@rotterdam
Blij dat ik het voorrecht heb dat je een uitzondering voor mij wil maken. Ik vermoed dat er nog wel meer zullen volgen. :)

Ik had het trouwens niet over een verwijtend vingertje, maar over dat je anderen een absoluutheid verwijt, en tegelijkertijd zelf een zelfde absoluutheid handhaaft voor je eigen standpunten.

Jouw eenheid deel ik niet omdat het een menselijke eenheid is van de grootste gemene deler en daarbij ontledigd van inhoud. Een lichaam zonder hoofd. Mijn eenheid is een eenheid waar Christus het Hoofd is, de Weg, de Waarheid en het Leven. Deze is niet denominatie gebonden maar wel waarheid geboden, namelijk degenen die in de woorden van Christus blijven. Verwar de eenheid waartoe Jezus oproept en waartoe Paulus oproept niet met een de van waarheid ontledigde eenheid van jou.

Wat R.K.K. en de Toronto Blessing betreft en andere zaken, dat valt voor iedereen te onderzoeken en aan de Bijbel te toetsen. Maar je hebt vaak genoeg duidelijk gemaakt dat je van mening bent dat waarheid niet te vinden is en daarbij elke maatstaf verwerpt en eindigt in een allesoverheersend relativsime die je echter met een grote absoluutheid verkondigd.

Ik zei niet dat ik niet weet hoe er invulling wordt gegeven aan de cursus in het algemeen. Ik bedoel uiteraard dat ik dat niet weet voor iedere individuele cursus op elke plaats waar die gegeven wordt. Dat is ook onmogelijk na te gaan. Ik ben wel bekend met wat de inhoud van de cursus is in zijn oorspronkelijke vorm en daar had ik het over.

Wat de verdachtmakingen en insinuaties betreft, het zijn meer openlijke aanklachten. Ik heb naar wat bronnen gewezen die iedere geïnteresseerde kan natrekken en onderzoeken of deze gegrond zijn.

En ten slotte heb het niet over de Alpha vrijwilligers en dat weet je ook wel. Het gaat hier over de inhoud van de cursus zelf. En mijn normen betekenen niets. Het gaat om Bijbelse normen en die zijn wat deze dingen aangaat niet relatief of vaag.
niva
Mijn man en ik volgen op dit moment de alpha cursus.
Mijn man is binnen de ger gem opgevoed en ik kom uit een totaal niet gelovig gezin.
Dit is ook de reden dat wij de alpha cursus zijn gaan volgen.

persoonlijk vind ik het heel erg tegenvallen bijv .bij het onderwerp waarom stierf Jezus stelde ik de vraag over wat dan zonde waren maar daar kwam het antwoord op dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen.

Hierdoor zijn er een aantal mensen op de cursus die zoiets hebben van ja maar ik heb nooit gestolen of geen moord gepleegt dus dan zit ik wel goed.

Voor iemand die er helemaal niks vanaf weet is het een goede manier om die persoon kennis te laten maken met het christendom.

Bij ons is alles heel erg vrijblijvend en wordt het christendom uitgelegt als altijd blij en nooit moeite maar ik denk dat elke cursus weer anders is.
Nomad
Vorige week begonnen met Alphacursus geven. Morgen tweede keer. Cursisten zijn van diverse pluimage. Ook van verschillende leeftijden. Voor de meesten geldt dat ze ongelovig en onkerkelijk zijn opgevoed. Eéntje vroeg aan het begin hoe die aan een Bijbel kon komen... Andere gaf aan dat hij best spannend vond om zo maar een kerk binnen te stappen.
Vorige week zaten hier mensen die voor het eerst een gebed hoorden uit spreken.
Ik weet het: we zijn maar mensen en waarschijnlijk leggen we het ook allemaal niet zo geweldig uit. Ook kan ik niet zeggen dat ik zo'n lichtend voorbeeld van een christen ben. Wel kan ik heel veel zeggen wie Jezus Christus is voor een verloren mens. De rest hoop en bid ik dat God doet.

P.S. Eigenlijk heb ik niet zoveel tijd om me te verdiepen in wat de grondleggers van de cursus nu wel en niet bedoeld hebben. Ook kan ik daar niet zoveel mee. Als in de jonge kerk de mensen zich verdiept hadden in de geschiedenis van de apostelen/discipelen waren ze misschien ook wel blijven steken. En ik moet trouwens verder met de voorbereidingen voor de maaltijd morgen. Hopelijk weer met tien of elf mensen.
Gerard
@Nomad

Ik ben benieuwd in hoeverre je zelf de cursus invult en hoeverre je het officiele cursusboek volgt. Ik neem ten minste aan dat je het officiele cursusboek volgt? Kan je daar iets over zeggen?. Bedankt alvast.
rotterdam
@Gerard ; Je zegt “mijn normen betekenen niets”
Ik denk dan “zo zo nu komen we ergens”
Maar wat blijkt ? Jouw normen blijken synchroon te lopen met de Bijbelse normen.
Met alle respect maar hoe is dat mogelijk ?
Uiteraard zoeken wij allen naar de “Waarheid” (met een hoofdletter).
Dat wil echter niet zeggen dat we het over alles eens moeten en kunnen zijn.

Jouw gelatenheid en berusting in de zonde van de verdeeldheid van de kerken begrijp ik niet.
Je kritiek t.a.v. absoluutheid begrijp ik ook niet, ik geloof voorshands in ieders intenties, wil ook jou niet veranderen en begrijp heel goed dat eenheid alleen mogelijk is als je de ander z'n eigen identiteit gunt.

Mijn eenheid is volgens jou een “van de Waarheid ontledigde menselijke eenheid zijn – een lichaam zonder hoofd. Jouw waarheid daarentegen is “ een eenheid waar Christus het Hoofd is, de Weg, de Waarheid en het Leven”. Dat laatste daar zeggen alle Christenen wereldwijd “ja” op, echter een ieder met eigen nuances.

Wordt nuchter beste Gerard, door je afwijzen van de R.K.K. en, zo neem ik aan, ook de Oosters Orthodoxe kerken vanwege hun niet Schriftuurlijke leer verwerp je meer dan 70% van de Christelijke kerken. Hoeveel blijft erover ? Hoeveel kerken deugen wel qua leer ? En hebben die kerken toevallig allemaal een Noord Europese achtergrond ?

Ik lees zelf de hele Bijbel als een worsteling van de Geest om eenheid en respect onder mensen uit te bouwen, ook in het O.T. kom je de dogmatische twistpunten van de kerk amper tegen. Je vindt er wel de voortdurende inspanning om de eenheid te bewaren. Dat is al zo vanaf het moment dat Kaïn wordt aangesproken op de afwezigheid van zijn broer Abel. Je herkent het in het verdriet van God over het opdelen van Israël in twee delen; symbolisch uitgedrukt in het scheuren van het kleed van de profeet Achia, die zijn mantel in twaalf stukken deelt en Jerobeam tien delen laat kiezen. Eenheid en tweespalt is geen toevallig thema in de Bijbel. Het is een rode draad. ‘Kunst van leven’ is ‘kunst van samenleven’; elkaar ruimte gunnen is genieten van de verschillen. “Het lichaam is een eenheid met verschillende ledematen”, zo vat de apostel Paulus de gedachten samen. We kunnen elkaar niet missen, we vullen elkaar aan.

Leergeschillen zijn maar al te vaak eergeschillen, en bestrijden we de zonde bij de ander die we in ons eigen hart aantreffen.
Nomad
@Gerard: We houden de "voorgeschreven" volgorde aan zoals Rotterdam die aangeeft. Met het verschil dat wij geen weekend of 24 uurs programma doen. Daarvoor in de plaats doen wij een zaterdag van 8.30 tot 20.00 uur.
Onze cursisten hebben allemaal het boekje "Er is meer"gekregen. Deze hoofdstukken corresponderen met de hoofdstukken zoals eerder omschreven.
Zelf hebben we als leiding het blauwe Alpha-cursus boekje. Deze gebruiken we voornamelijk voor een beetje vaste structuur en indeling van de cursus en de avond.
Ook hebben we het boek van Nicky Grumbel. Meer bedoeld voor jezelf om eventueel wat houvast te bieden als je een inleiding houdt. Is niet verplicht om te gebruiken.
De één kiest om aan de hand van de Bijbel een thema in te leiden, de ander kiest een actueel onderwerp om het thema in te leiden en weer een ander doet dit met een plaatje of een lied laten horen.
Het is best moeilijk om niet in een oeverloze discussie te raken over "de zin van het lijden(van mensen)", "als God bestaat, waarom laat hij dan alle elende toe", "waarom zoveel kerken" "evolutie contra schepping"etc etc. Echt wel belangrijke onderwerpen maar de thema's zoals aangedragen door de Alpha-cursus helpen om een beetje vaste lijn te houden. De mensen die hier komen hebben niets met New Age, positief denken, spirtituele zaken ofzo maar zijn op een punt gekomen dat ze zoeken naar waarheid, echtheid en zingeving.
Natuurlijk zijn er gevaren en valkuilen. Willen jullie daarom voor ons bidden dat we de Heere Zijn Werk laten doen en wij alleen maar een beetje mogen uitleggen en de weg wijzen?
Alexander91
@Gerard,

Ik drijf niemand in een hoek. Het enige wat ik doe is het verdedigen van iets wat ik niet ken, maar waar ik wel van zie dat het mensen naar God en Zijn Woord probeert te leiden. Als ik dat zie, mag ik dat dan niet verdedigen? En zeker tegen mensen die er zelf een stuk vanaf staan en het alleen maar vanuit hun eigen kant bekijken. Het noemen van enkele bronnen klinkt overtuigend, maar is dat niet de enige reden dat je ze noemt? Ook bronnen nemen vantevoren al een standpunt in en beschouwen het onderwerp dan vanuit die kant. Bekijken je bronnen alles dus wel van alle kanten?

Volgens mij maken bronnen niets uit hier. De enige Bron is de Bijbel, en daar moeten we het in zijn breedte langs leggen (dus niet enkele regels, het geheel). En zegt de Bijbel niet dat we niet moeten proberen hier op aarde al het kaf van het koren te scheiden? Waarom proberen we dat dan wel? Waarom moeten we zonodig alles precies ontleden tot op de waarheid? Dan ben je toch niets anders dan de wetenschappers die het "Godsdeeltje" achterna gaan? Er staat toch: Gij geheel anders!? Het is veeleer een menselijk trekje om de absolute geloofswaarheid te willen bepalen, en om precies te bepalen wie kinderen van God zijn, maar dat is niet Bijbels. God houdt zich verborgen voor de wijzen.

Tenslotte, heb je er ook eens over nagedacht wat je met het "kritisch" zijn op de alpha-cursus bereikt? Je weet dat het mensen raakt. Denk er eens over na hoe jij kritiek op jouw kerk, en jouw kerkleer zou opnemen. Zou je dat ooit aannemen als het van iemand uit de Roome kerk kwam, die bij zijn relaas vooral alle negatieve zaken uitvergroot? Of zou je het eerder aannemen van iemand die in je eigen kerk zit? Volgens mij de eerste niet, de tweede veel eerder. En dan maakt het waarschijnlijk niets uit als de eerste zou blijken gelijk te hebben. Als je dus de roeping in jezelf voelt om fouten in de alpha-cursus aan te wijzen, ga er dan eerst naast staan. Die roeping is er volgens mij uiteindelijk op gericht om mensen naar God te brengen. Probeer dan ook dit doel te bereiken, en niet mensen onnodig te kwetsen en te vertoornen. De beste scheepslui die aan wal staan worden nooit gehoord. De scheepslui die aan boord gaan worden wel gehoord en kunnen de koers veranderen. Ga dan ook aan boord.
Mona
@Alexander91,
gister stelde ik aan rotterdam een oprechte vraag, en ik kreeg van hem een antwoord. Klaar.
Maar wat gebeurd er: jij gaat mijn vraag helemaal anders interpreteren, en geeft daar dan zelf een antwoord op. Dat vind ik niet correct. Ik heb jou daar niet om gevraagd, bovendien had ik al antwoord gehad. Je zegt dat ik de cursus afkraak, maar dat kan ik in mijn reactie niet terug vinden. Dat kan ook niet, want ik ken de cursus inhoudelijk niet, net zo min als jij....
Je moet wel eerlijk blijven, en probeer als het kan te reageren met liefde en verdraagzaamheid.

Ik heb me gister eens verdiept in de achtergronden van alpha, en ik werd verwezen naar ondermeer twee sites, nl Toets alles, en Marc Verhoeven. (er zijn er nog meer)
Deze gaan over het ontstaan en de achtergronden van alpha, en deze worden getoetst aan de Bijbel.
Ik kan je aanraden deze te lezen. Ik vond het persoonlijk nogal schokkend!

Ik denk dat het juist goed is om de cursus die je geeft, of (bv als dominee) aanbeveelt, te toetsen aan de Bijbel. Het lijkt me een opdracht, net als de gemeente van Berea, die ook alles toetste, om te kijken of het naar de Schriften was.
Gouwenaar
@Gerard,
Jouw kennis van de "onbijbelse leer" van de RKK, waar komt die vandaan? Heb je je werkelijk verdiept in dit genootschap, of herhaal je alleen wat je over de reformatie gehoord hebt?

For your info: Tijdens de Reformatie is tevens de Contra-Reformatie op gang gekomen in de RKK. Waarmee de meeste punten van Luther uiteindelijk wel zijn doorgevoerd.

Natuurlijk is de visie op heiligen anders dan bij "ons-christenen-van-na-de-reformatie", maar vaak wordt de visie op de mis/eucharistie aangevoerd.
Net als bij de kinderdoop/volwassendoop is voor beide visies vanuit de bijbel iets te zeggen.

Om de RKK als onbijbels af te schilderen doet mij als christen veel pijn. Zeker ook als je beseft dat de Heilige Geest in de reformatorische hoek behoorlijk onderbelicht blijft, wat ook "onbijbels" is.

Over Toronto Blessing heb ik niet echt een mening, omdat ik me daar tot nog toe onvoldoende in verdiept heb.
Wél ken ik mensen voor wie de alpha cursus een enorme verandering in hun levensstijl heeft teweeggebracht, maar belangrijker nog: ik ken mensen die (menselijkerwijs gesproken) dankzij de alpha-cursus tot een levend geloof zijn gekomen.
Mona
@Gerard, Alexander, Rotterdam, (wie dan ook)
nog een vraagje. Deze vraag wordt ook benoemd door de vragensteller, maar de dominee gaat daar niet op in.
Ik vind het wel een belanrijke en reeele vraag, dus graag jullie mening.
Gister keek ik op de site van alpha, en daar staat idd: "maak vrijblijvend kennis met het christelijk geloof'".
Ik heb dat even laten bezinken, maar ik denk toch ook dat dat niet kan.

Hoe kan je dat nu vrijblijvend doen? Vrijblijvend betekend zoiets als: je kunt de cursus volgen, moet je doen, het is geweldig. Maar als je de curses niet helemaal geweldig vind maakt het ook iet uit. Even goede vrienden.
Jezus verkondigde toch ook niet vrijblijvend het evangelie? Als Hij mensen tegenkwam zei Hij ook onomwonden: als je niet geloofd wat Ik zeg, dan zul je verloren gaan.
Maar Ik wil niet dat je verloren gaat, en het hoeft ook niet, er is redding mogelijk! Kies heden wie je dienen zult.
Dat lijkt mij het tegenovergestelde van vrijblijvenheid.