Alphacursus

Ds. W. Arkeraats / 41 reacties

Vraag

Al een paar keer is er bij ons in de kerk (PKN) een afkondiging gedaan dat je (desgewenst) deel kunt nemen aan een Alphacursus. Op internet lees ik regelmatig dat er tegen deze cursus gewaarschuwd wordt. Hoe meer ik erover lees, hoe meer ik mij erover verbaas dat er de uitnodiging wordt gedaan om er aan deel te nemen. Er zijn uitgebreide studies gedaan naar de leer achter de Alphacursus. De resultaten zijn gewoon op internet te lezen. Nicky Gumbel, die het cursusboek geschreven heeft, staat onder invloed van een charismatische beweging en is voorganger in een Anglicaanse kerk. De Alphacursus wordt ook in de Rooms-Katholieke kerk gegeven. "De Alpha" heeft in zijn universele doelstelling, dat de barrieres tussen gemeenten en denominaties afgebroken worden. Dit vind ik nogal verontrustend. Het lijkt mij onmogelijk om één en dezelfde cursus te geven voor bijvoorbeeld zowel RK als PKN. Nicky Gumbel is in zijn uitspraken en geschriften erg positief over bijvoorbeeld de paus. Daarnaast staat in de cursus het werk van de Heilige Geest meer centraal dan God de Vader en de Heere Jezus. Dat heeft volgens Nicky Gumbel te maken met het feit dat we nu in het tijdperk van de Heilige Geest leven. Maar dit over tijdperk wordt in de Bijbel niet gesproken. Ook heeft de Alphacursus als doel vervuld te worden met de Heilige Geest. Vanaf het derde hoofdstuk van het cursusboek wordt hiernaartoe gewerkt. Vooral het afsluitende weekend staat in het teken van de Heilige Geest. Men moet zich er dan op toeleggen om de gave van tongentaal, handoplegging en genezing van zieken te ontwikkelen. Er wordt op de cursus wel verteld dat we zonden doen, maar dat Jezus is gekomen om ons te redden. Er wordt voorbij gegaan aan het feit dat we uit onszelf God niet willen zoeken. Dat we verloren liggen in Adam. Dat God heilig en rechtvaardig is en de zonden niet ongestraft kan laten. Dit is toch ook een kant die niet verzwegen mag worden? Er mogen wel aanpassingen gedaan worden door de cursusleider. Maar de voorwaarde is wel, dat de principes en de identiteit van de cursus behouden blijven. Dus men mag wel de ergste charismatische kantjes er vanaf halen. Op de site van Alpha staat dat je vrijblijvend aan de cursus kunt deel nemen. Dit lijkt mij onmogelijk. Vrijblijvend de Heilige Geest aanroepen? Vrijblijvend bidden? Ik weet niet hoe ik dit moet zien. Ik kan ook niet begrijpen dat er in de kerk opgeroepen wordt deze cursus te volgen. Het is toch de taak van de dominee/ouderling om onderwijs te geven? Als er iemand onderwijs wil, dan kan die persoon toch bij de dominee aankloppen? Of deelnemen aan een bijbelstudiekring van de gemeente? Of vervolgcatechisatie, of wat dan ook. Bovenal lijkt het mij een taak van de dominee/kerkenraad om te onderzoeken of deze cursus een gezonde, dan wel valse leer verkondigd voordat men er toe oproept er aan deel te nemen. Ik ben erg geschrokken van wat ik tegen ben gekomen over de inhoud en achtergrond van deze cursus. Ik heb hierover vragen gesteld aan onze predikant, maar ik heb hierop (nog) geen reactie gehad.

Antwoord

Beste vragensteller,

Naar aanleiding van je vraag heb ik me in de afgelopen weken verdiept in verschillende aspecten van de Alpha-cursus. Ik ken deze niet van dichtbij; in de gemeenten die ik gediend heb maakten we er geen gebruik van. Daarbij speelden verschillende overwegingen een rol; globaal gezien komen deze overeen met wat je in je vraag aan de orde stelt. Bij de theologische achtergronden zijn inderdaad de nodige vragen te stellen. In die zin kan ik je alleen maar bijvallen. Overigens: mijn waardering voor de manier, waarop je je in deze materie hebt verdiept, zodat je je vraag goed kon onderbouwen.

Intussen is er in verschillende gemeenten het besef dat je niet kunt volstaan met een kritische of afwijzende houding; daarom is gezocht naar een alternatieve manier om mensen in aanraking te brengen met het Woord van God. Het gaat daarbij in eerste instantie om mensen, die heel weinig van de Bijbel weten. Daarom is er in sommige gemeenten een kring voor "eenvoudige Bijbelstudie." Verder is -zoals ik heb begrepen- de "Emmauscursus" ontwikkeld, waarvan in een aantal gemeenten gebruik wordt gemaakt. Dat zijn dan vooral gemeenten die de bezwaren tegen de Alpha-cursus delen.

Naast je bezwaren tegen de inhoudelijke kant van de Alpha-cursus heb je er ook moeite mee, dat deze in je eigen gemeente aanbevolen wordt. Begrijpelijk, want het één hangt met het ander samen. Nu is het zo dat elke kerkenraad het recht heeft een bepaalde lijn uit te zetten. Natuurlijk is er de weg om vragen te stellen over het beleid, maar uiteindelijk beslist de kerkenraad. Als het goed is worden de dingen biddend overwogen, maar dat neemt niet weg, dat er binnen onze kerk over veel zaken verschillend wordt gedacht. Dat blijkt ook wel uit je vraag.

Ik neem aan dat je te zijner tijd een antwoord zult krijgen. Graag wens ik je desondanks veel zegen toe binnen de gemeente, waartoe je behoort.

Ds. W. Arkeraats

Lees meer artikelen over:

Alphacursus
41 reacties
altijdwat
Wat een vreselijke discussie hierboven zeg.. weinig christelijks aan...zo veroordelend en ruzie-achtig. Maar Gerard, ben blij dat je op respectvolle manier, met terughoudendheid, toch gesproken hebt over het Enige belang. Christus!
Veel schokkende dingen tegengekomen als het gaat om Alpha cursussen. Mensen die na de cursus dachten Gods Kinderen te zijn, zonder enige inhoud, maar met het verstand aangeleerd. Het is zo'n verantwoordelijkheid deze cursus te geven, maar ik hoop dat er in Nederland biddende cursusleiders zijn, die in afhankelijkheid van God hun werk mogen doen. We moeten nooit generaliseren.