Verjaardagsfelicitaties

Ds. M.W. Muilwijk / 4 reacties

Vraag

Wat wens je iemand die heel oud wordt eigenlijk toe? Meestal feliciteer ik iemand met: Gefeliciteerd en nog vele goede (of gezegende) jaren. Maar dat zeg je toch niet tegen iemand van boven de 85, die ouder en zwakker wordt? Maar wat zeg je dan wel?

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

Een vaste zin wil en kan ik hierop niet ten antwoord geven. Mogelijk wel een enigszins omlijnd antwoord.

Ik begrijp je vraag en dat je onderscheid maakt tussen oude(re) en jonge mensen. Tegelijk vraag ik mij af of dit onderscheid wel terecht is. Of we nu oud of jong zijn: Psalm 39:5 en 6 en Psalm 89:49 gelden van ieder mens, jong of oud. Voor ieder mens geldt dat wij hier geen blijvende stad hebben en wanneer wij leven uit het besef dat wij God moeten ontmoeten, dan zal dat besef ook doorklinken in wat we iemand toewensen.

Voor jong en oud geldt dat wij het nieuwe levensjaar in Gods gunst moeten kunnen ingaan. Dan geldt zelfs dat wij beter armoede in Gods gunst, dan rijkdom zonder Gods gunst kunnen hebben.

Wanneer die mens in die gunst kan leven vanwege het offer dat Christus in plaats van allen die geloven en uit Hem alleen leven, heeft gebracht, dan geldt ten diepste dat het leven Christus is en het sterven gewin... In onze, in mijn, wensen zijn we vaak zo op de aarde gericht: nog een lang leven op de aarde. Maar als het goed is, leven we voor de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, waarop gerechtigheid woont en waar de Drie-enige zonder enig gebrek en zonder enige wanklank eeuwig, volmaakt de eer krijgt.

Wat wensen we dan elkaar toe? Of we nu oud zijn of jong zijn, of we nu menselijk gesproken dicht bij het sterven staan of er nog ver vandaan, Gods gunst en Gods zegen in elke stap die wij doen hebben, wij nodig: een kind van tien en een oma van 95 hebben hetzelfde nodig: dat het nieuwe levensjaar mag liggen onder Gods gunst, onder Christus’ verzoenende bloed. Wanneer de Heere iemand in het nieuwe levensjaar van zijn of haar aardse post aflost en dat gebeurt in Zijn gunst, dan is het goed, ja zelfs beter dan dat iemand weer een vol jaar krijgt, maar niet ligt onder Gods gunst.

Ik zou dan zelf zeggen of het nu een oudere of jongere betreft: "gefeliciteerd en voor het nieuwe levensjaar toegewenst de zegen en gunst des HEEREN." Tenslotte psalm 90:8 in de berijming: "Uw gunst sterkt meer dan d' uitgezochtste spijzen; Laat, met het licht, haar licht voor ons verrijzen; Zo zal ons hart op liefelijke wijzen. Uw goedheid, al ons ov'rig leven, prijzen.

Hartelijke groet,
M. W. Muilwijk

Lees meer artikelen over:

felicitatieverjaardag
4 reacties
Gisela
een mooi antwoord.

Mn vader wenst ons altijd 'al het nodige' toe.

Zelf zeg ik tegn mn bejaarde schoonouders: Dat er nog maar wat (gezonde jaren) bij mogen komen. dat wil je toch graag? Maar het is niet het belangrijkste nee.
juni
alles wat nodig is, toegewenst.
Voor tijd en eeuwigheid beide.

een idee ?
Catherine
Wanneer het iemand is die in God gelooft, kun je hem of haar de Zegen van de Heere toewensen in haar/zijn nieuwe levensjaar.
Daniel
Op de nacht volgt uiteindelijk de morgen! Je zou kunnen zeggen: na de nacht zal de zon weer schijnen. En in Gods Woord wordt de Tweede Komst van Jezus Christus altijd vergeleken met het opkomen van de zon in de morgen.
Matthéüs 13 : 43, het laatste vers van een gelijkenis, waarin de Heere uitlegt dat Hij Zijn vijanden zal vergaderen en verbranden bij de voleinding van deze wereld, zegt bijvoorbeeld: “Dan zullen de rechtvaardigen blinken, gelijk de zon, in het Koninkrijk van hun Vader. Die oren heeft om te horen, die hore.” Een andere tekst die heel duidelijk over die komende morgen spreekt is Mal. 4 : 1 – 2:

“Want ziet, die dag komt, brandende als een oven, dan zullen alle hoogmoedigen, en al wie goddeloosheid doet, een stoppel zijn, en de toekomstige dag zal ze in vlam zetten, zegt de Heere der heerscharen, Die hun noch wortel, noch tak laten zal.
U daarentegen, die Mijn Naam vreest, zal de Zon der gerechtigheid opgaan, en er zal genezing zijn onder Zijn vleugelen;…”. Na de nacht komt de morgen. De zon zal opgaan!

een mooie bijbeltekst voorlezen en gewoon even kuffelen en als het geen familie is of een bekende dan gewoon hartelijk gefeliciteerd.