Misbruikt door mijn zus

prof. dr. J.C. Borst / Geen reacties

Vraag

Ik lees veel vragen over seksueel misbruik, wat minder over incest terwijl ik weet dat het heel veel gebeurt(d) (is). Alleen waar ik mee zit is dat als er over incest gepraat wordt er altijd gesproken wordt over een vader met zijn dochter of een broer met zus. Zelden over zus met broer, moeder met zoon of zus met zus. Altijd zijn het de mannen die de schuld krijgen. Maar ik ben misbruikt door mijn zus, alleen ik lees hier nergens iets over terwijl ik hier erg mee zit. Er is inmiddels vastgesteld dat ik depressief ben. Ik ben nu onder behandeling. Mijn vraag is, komt het vaker voor dat een zus een zusje misbruikt?

Antwoord

U hebt helemaal gelijk dat in de literatuur en in onderzoeken het vooral gaat over de incest tussen (pleeg) vader en dochter. Daar is ook het meest over bekend c.q. dat is het meest onderzocht. In de praktijk komen andere vormen van incest ook voor en misschien wel net zo vaak. Wat evenwel niet bekend is, kan niet worden onderzocht. Ik vermoed dat op een vorm van incest tussen moeder en zoon een groot taboe rust. Over incest tussen broer en zuster is eveneens weinig gepubliceerd en vaak wordt het afgedaan als ‘kinderspel’, wat het natuurlijk niet is. Zeker niet als er een groot verschil in leeftijd is.

Ik ben een paar maal de broer-broer incest tegengekomen, maar ik heb nog niet gelezen over een zus-zus incest. Juist omdat het zo weinig bekend is i.c. over geschreven lijkt het mij zeer moeilijk deze vorm te bespreken en met de gevolgen van dit misbruik in therapie te zijn. Ik hoop dan ook dat de therapie vruchten afwerpt en dat er oog en hart is voor iemand die vrijwel het onbenoembare is overkomen. Goed ook dat U deze vraag stelt. Ik geef veel colleges over dit onderwerp en ik zal in het vervolg ook deze vorm van seksueel misbruik/incest noemen.

Veel sterkte toegewenst,
prof. dr. J. C. Borst, M.A.

Lees meer artikelen over:

seksueel misbruik