Relatie aangaan

Ds. P. Koeman / 4 reacties

Vraag

Mag een dominee een relatie aangaan met een vrouw die niet aangesloten is bij een kerk?

Antwoord

Dank voor uw vraag die me werd voorgelegd. Eerlijk gezegd vind ik het moeilijk om die te beantwoorden. Allereerst omdat ik van de situatie niet op de hoogte ben en vervolgens omdat ik de werkelijke motieven niet ken. Wat is bedoeld met het aangaan van een relatie en in hoeverre is die al ontwikkeld? Heeft deze mevrouw niets met het geloof in God en ten aanzien van Zijn Woord en dienst? Of is er bij haar het verlangen Hem te leren kennen?

Wanneer er geen betrokkenheid is op de dienst des Heeren, lijkt het me erg moeilijk, zo niet onmogelijk een (h)echte relatie aan te gaan en binnen een bijbels verantwoord huwelijksleven te fungeren. Als predikant word je dan niet wezenlijk gesteund en zo nodig gestimuleerd en gecorrigeerd om je te geven voor de dienst van de verzoening en voor het welzijn van jongeren en ouderen in de gemeente, of in het geheel van de kerk. Het lijkt me missionair ook moeilijk om een dergelijke relatie in navolging van Christus te praktiseren.Je mag van de betrokken predikant vragen dat hij in zijn omgang met anderen een voorbeeld zal zijn en dus die anderen, ook deze naaste, voorgaat in de vreze des Heeren. In ieder geval zal er in gericht meedenken en meeleven van de kant van kerkenraad en gemeenteleden met de predikant en met degene met wie hij contact heeft, open en eerlijk, bewogen en betrokken gesproken en gebeden mogen worden. Zeker als er bij de betrokkenen echt leeft, dat zij voor God en Zijn gemeente zo verantwoord mogelijk willen handelen.

Natuurlijk hoop ik, dat de relatie zuiver mag zijn en inderdaad ingegeven  door het biddend verwachten van Gods zegen en het tot geloof en bekering komen van betrokkene.

Ik hoop, dat ik met deze overwegingen wat richting en een antwoord geboden heb. Anders hoor ik wel nader.

Met hartelijke groet,
Ds. P. Koeman

4 reacties
dkw
Wat een rare vraag zeg.
Net alsof het zaligmakend is om bij een kerk aangesloten te zijn.
Ja, wel de KERK maar niet de aardse kerk.
Als het een vrouw is die niets te maken wil hebben met het geloof lijkt het mij lastig, als het een vrouw is die er open voor staat en oprecht geïnteresseerd is of wellicht al een gelovige is maar nog niet bij een aardse kerk is aangesloten, wat is dan het probleem?
rotterdam
Inderdaad dkw - dit zegt niets over "het geloof" van deze mevrouw.
Catherine
Ik hoop dat dominee niet getrouwd is, dat lijkt me eigenlijk van meer belang. (voorlopig althans) Verder zegt een gebrek aan een kerkelijk dak niet zo heel veel over iemand.
AHHK76
Als een dominee een relatie aangaat met iemand die niet gelooft, moet hij daar een goede reden voor hebben...!
Maar of jij je daar druk over moet maken, weet ik niet. Volgens mij is dat iets voor de kerkenraad. Je mag wel voor de dominee bidden, of hij de juiste keuzes zal maken.