Wassen na de daad

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het samen gemeenschap hebben. Dit gaat bij ons heel fijn maar wat mij tegenstaat is het wassen erna. Ik geniet erg van het samen vrijen en zou het liefst na de gemeenschap lekker samen in slaap vallen. Maar omdat het sperma weer eruit loopt en er vaak wat op het bed gekomen is volgt er een hele wasbeurt. Ook bij mijn man. Als hij zich niet direct wast krijgt hij irritaties. Hoe zit het dan met die verhalen van het lekker in slaap vallen en zo? Doen wij iets mis? Ik krijg gewoon minder zin omdat ik weet dat dit volgt. Uit bed, de kou in, wassen, fel licht... niks aan!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Na een tijdje over uw vraag te hebben nagedacht heb ik mij wat verbaasd over het feit dat u kennelijk het hebben van gemeenschap direct verbindt aan het samen daarna lekker in slaap vallen. In uw situatie wordt dit verstoord doordat de gevolgen van het vrijen eerst dienen te worden opgeruimd alvorens te kunnen gaan slapen. Dit vinden u en zoals uit uw schrijven blijkt ook uw man om verschillende redenen noodzakelijk. Om tot de kern te komen, waar ik mij over verbaas, is het gemis aan creativiteit. Het is toch niet zo dat er slechts alleen gemeenschap kan plaatsvinden in bed en er daarna geslapen dient te worden? Als u en uw man het vervelend vinden om na gemeenschap nog het bed te moeten verlaten om zich te wassen en het bed te verschonen zou u kunnen bedenken om op een ander tijdstip of op een andere plaats gemeenschap te hebben. U zou bijvoorbeeld op een wat vroeger tijdstip op de avond  kunnen vrijen, waarna u samen nadien een heerlijke warme douche of bad kunt nemen, waarmee u het prettig samenzijn als naspel slechts verlengt en tevens het voordeel heeft dat u uiteindelijk schoon in bed belandt. Het is toch ook niet zo dat er alleen in bed  gemeenschap kan plaatsvinden? Wat let u om een andere privé-ruimte of op een andere plaats in de slaapkamer dan het bed gemeenschap te hebben. Nadien kunt u samen in een opgemaakt bed stappen. U zou ook kunnen overwegen om voor het opstaan in de ochtend gemeenschap te hebben omdat het wassen erna naar ik aanneem een gebruikelijk ochtendritueel is en dus niet als storend hoeft te worden ervaren. Zo zijn er wel meer oplossingen te bedenken waarbij het achteraf reinigen meer als niet storend kan worden ingepast.

Met vriendelijke groet, Kees den Hamer
Psychotherapeut/seksuoloog

C. den Hamer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Zwolle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeut/Seksuoloog NVVS, GGZ Cruciaal

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk