Erg vergist in jongen

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Begin vorig jaar kreeg ik contact via een christelijke datingsite met een jongen. We hebben veel online contact gehad (WhatsApp, maar ook Skype). Zes weken later was onze eerste date. Twee weken daarna kregen we verkering. Het ging allemaal heel snel, maar het voelde bij beiden goed. Ik wist dat hij een relatie van vier jaar had gehad die twee maanden voordat ze zouden trouwen door hem verbroken is omdat hij er achter kwam dat zijn ex vreemd ging. Hij vertelde ook dat hij al seks met haar had gehad. We konden hier goed open over praten. Een paar dagen later kwam ik er achter (doordat hij zich versprak) dat de seks niet één keer een foutje was, maar dat het bewust meerdere keren was. En daar schrok ik van, dat maakt het allemaal heel anders. Ik vond het niet fijn dat hij niet eerlijk was geweest tegen mij daarin en heb duidelijk gezegd dat mijn standpunt over seks voor het huwelijk anders is en dat ik het moeilijk vond dat hij dit gedaan heeft. Verder leek onze toekomst samen rooskleurig. We waren verliefd en alles leek mooi en goed.

Totdat alles na 1 à 2 maanden ineens voorbij was. Hij reageerde niet meer op mijn telefoontjes (drukte ze weg) en op sociale media blokkeerde hij me. Een tijd van slopende spanningen en onzekerheid volgde voor mij. Mijn grootste vraag was: waarom? En hoe kan dit? Hoe kan hij dit doen? Ik heb nooit meer contact met hem gehad en op die manier is het 'uit' gegaan. Twee maanden later bleek hij een relatie te hebben met een ander meisje, waarmee hij nu nog steeds is. Hij moet haar hebben leren kennen in de periode dat hij mij negeerde en blokkeerde. Zij kwam ook van die datingsite. Ik vond het absoluut niet leuk, maar had wel rust dat ik eindelijk wist waarom. Mijn vertrouwen was al beschadigd en hierdoor nog meer. Ik denk er nog wel eens aan terug. Heb ik me zo in iemand kunnen vergissen? En waarom? Kunt u misschien hier iets over zeggen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ja, soms kun je je in iemand vergissen. En dat levert altijd teleurstelling op. En gevoelens van verdriet door de ‘afwijzing’ die op een unfaire manier is gecommuniceerd. Dat mag je je best realiseren, maar laat die gevoelens niet de overhand krijgen, want dan blokkeer je. Als het duidelijk is, dat híj jóú heeft laten zitten is hij jou simpelweg niet waard. Zó ga je niet met vriendschappen om en het zegt dus genoeg over hém om misschien maar liever opgelucht te zijn over het feit dat je van hem áf bent. Uit je lange en heldere verhaal denk ik, dat deze man meer uit is op allerlei vormen van ‘zelfbevrediging’ door zijn egocentrische houding, dan dat hij er op uit is om een partner gelukkig te willen maken.

Zet deze man uit je hoofd... en leer hieruit de les dat liefde moet groeien en dat dat meestal niet zo snel gaat als je hebt beschreven (1 á 2 maanden). Elkaar goed leren kennen is een vereiste om samen echt naar een mogelijk toekomstig huwelijk toe te kunnen groeien.

Het ga je goed,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

datingverkering uit