Wat moet ik doen om zalig te worden?

Ds. P. van der Kraan / 7 reacties

Vraag

Hoe moet je zalig worden? Hoe ontvang je geloof? God moet het toch doen, maar ik moet er wel weer zelf om bidden. En al mijn zonden dan, die kunnen toch tegenwerken? Maar God kan toch ook die zonden verbreken en weg doen? Ik moet met de zonden breken, dat weet ik. Maar ik val elke keer weer in de zonden. Dogmatisch gezien weet ik wel hoe het allemaal moet en kan, maar ik blijf maar zondigen. Hoe geef ik mij nu over? Ik weet het niet meer. Ik had vroeger ook dwanggedachten en dwanghandelingen en die dwanghandelingen heb ik nu nog steeds een beetje en dan zijn er nog zoveel andere dingen. Help.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste hulpvrager

Jouw vraag lijkt veel op die van de cipier in Filippi: “Wat moet ik doen om zalig/gered te worden?” Je kent het antwoord van Paulus: “Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden!” Ja, zeg je, dat weet ik ook wel. Maar ik kan het niet. En: God moet het toch doen. En zo draai je in een kringetje rond. Als je niet oppast. wordt dat een duivelscirkel (met een variant op: heksencirkel -> een ring van paddenstoelen) waar je in opgesloten raakt.

Ik vermoed dat je het net aan de andere kant moet uitgooien. En die andere kant is het tegenovergestelde van de cirkel waarin je nu ronddraait. En die andere kant is niet: wat God moet doen, maar: wat God al gedaan heeft. Het kan wel eens zijn dat de Heere je laat vastlopen in jezelf, opdat je daarvoor oog krijgt. Het is ten diepste Godonterend en je sluit jezelf op in een cel van gedachten waarin je rond blijft lopen als je er geen oog voor hebt of geen oog voor wilt hebben dat God al zoveel gedaan heeft. En dan denk ik aan je doop (ik ga ervan uit dat je gedoopt bent). In de doop heeft God Zijn hand al op je leven gelegd en gezegd: je bent van Mij! Dat geldt vanuit de schepping. Want als Schepper van jouw leven heeft God recht op jouw leven. Maar het geldt ook vanuit het verbond van Zijn genade. Daarvan is toch de doop teken en zegel! En nu zegt die doop niets van ons, maar alles van God. Ja, de doop zegt wel iets van ons, zegt zelfs veel van ons, wijst ons op de noodzaak van de afwassing van onze zonden. Maar de doop wijst als sacrament vooral op het teken en zegel van de waarachtigheid van Gods beloften.

Je moet op die beloften leren pleiten. Of je dat kunt is, de vraag niet. Doe het. En doe het als een rechteloze. Doe het als een drenkeling die in doodsnood zijn hand tot redding uitsteekt. Doe het als een mens die aan het eind van al zijn kennen en kunnen is. Pleit op die beloften. Breng ze God voortdurend onder ogen. Zet (zo zegt Luther) bij God je klomp tussen de deur. Is dat niet brutaal? Nou en of! Want we hebben geen enkel recht. Maar zo wil de Heere dat we leren pleiten op Zijn beloften. Je moet de Heere klem zetten. Dat wil zeggen: Hem erop wijzen dat Hij Zijn Woord aan je kwijt is.

Zeg Hem dat jij geen recht hebt en niets hebt verdiend en dat de Heere geen onrecht deed als Hij je verloren liet gaan. Maar dat Hij in dat geval een leugenaar is. Want Hij heeft beloofd (en die belofte aan je voorhoofd verzegeld) dat Hij je Zijn Heilige Geest zal geven (zie doopformulier). Die ontdekt je aan schuld en verlorenheid. Die leidt je moede, arm en naakt tot de Zaligmaker van zondaren. Zo wordt een mens zalig. Niet omdat hij op Gods beloften gepleit heeft. Dat valt allemaal weg. Maar omdat God Zijn Woord niet kan laten vallen. Dan houdt Hij op God te zijn. Dat is (en ik zeg met het de nodige eerbied) Gods ‘zwakke’ plek. En zo heeft Hij zich in het uur van jouw doop aan jou bekend gemaakt.  Daar moet jij naar toe en terug. Naar wat God al heeft gedaan! Dat is tot eer van God en tot jouw zaligheid.

Ds. P. van der Kraan

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Arnemuiden
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

bekeringdoopgeloven
7 reacties
CeesvanBeek
Als ik de dominee mag aanvullen met mijn getuigenis. Ik heb 35 jaar met dezelfde vragen rondgelopen. Hoe wordt ik zalig en hoe kom ik van mijn zonden af die mij steeds meer gingen overheersen? Tijdens mijn geestelijke reis besefte ik op enig moment dat al mijn eigen gerechtigheden (netjes leven, kerkgang, en opknappen van de buitenkant) waren als een wegwerpelijk (bezoedeld) kleed voor God en dat ikzelf niet in staat was om mijn leven te op te knappen. Ik herinner me nog dat ik tegen mijn huis aanleunde (rond het jaar 2000) en God mij door Zijn Geest kwam te openbaren, dat ik was geboren om te zondigen.

Hoewel ik geprobeerd had om de zonden (en zondige gedachten) te voorkomen met al mijn eigen kracht toch was dit nutteloos omdat ik de wet van God niet kon houden. Ik was dus veroordeeld tot zondigen. Het staat in Romeinen 8 vers 7: "Daarom omdat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich niet aan de wet van God, want het kan ook niet". Ik voelde mij als een goddeloze; een voortgedreven rusteloze zee die slijk en modder opwerpt zoals vermeld in Jesaja 57 vers 20 en 12.

Een gevoel van diepe hulpeloosheid overviel mij toen en daar. Zo begon het laatste decennium van mijn zoektocht; vol met groeiende innerlijke onrust. Altijd verslagen door satan die mij verblinde voor de weg der zaligheid. Hij blokkeerde mijn weg naar God door leerstellige gedachten en ongeloof. In 2007 kwam de climax toen ik mij op een vakantie overgaf aan God door het geloof in Jezus. Wil je weten hoe dat ging, lees hier het getuigenis: http://levendenstromendwater.blogspot.nl/2014/01/geloof-de-oprit-van-de-rijksweg-naar-de.html.

Realiseer je dat je nooit zelf de macht van de zonden in eigen kracht kan breken. Dat doet Gods Geest als je gelooft dat Jezus ook voor jouw zonden is gestorven en zegt: "Ja Heere Jezus, ik geloof dat U ook voor zo'n grote zondaar als ik gestorven ben en ik kom als een belaste en vermoeide naar U toe en U zult mij dan rust geven in mijn ziel en vrede met God. Dat Heeft U beloofd. Ik loof en prijs U Heere Jezus dat U alles doen zal wat U beloofd hebt want U bent de Zoon van de levende God en liegt nooit. Via U, Die de Weg, de Waarheid en het Leven bent, is de weg naar de hemelse Vader open. Oh ik dank U zo dat ik bij U mag komen" Ga voor je bed vannacht en stel het niet uit want de tijd is voorts kort. 2000 Jaar gelden stond de rechter al voor deur en haast je en spoed je om je levenswil. Bid het gebed zoals de tollenaar dat deed met heel je hart en je bent gerechtvaardigd.

Ik zal voor je bidden dat God met Zijn Heilige Geest je zal leiden in dat gebed. Cees van Beek Genemuiden.
dijna61
Mooi antwoord van de dominee en van Cees. Je moet inderdaad helemaal niets en je kunt ook niets doen. Je wordt alleen gered door genade en niet door werken of wat dan ook. De Heer Jezus heeft alles gedaan. Breng al je zorgen, je zonden en tekorten bij Hem en geef je over in geloof en vertrouwen dat Hij de zonden vergeeft! Dat geeft rust en perspectief en een vreugde die alles overtreft!
Het volgende bekende gezang wil ik je graag doorgeven.

Jezus, niet mijn eigen kracht,
niet het werk door mij volbracht,
niet het offer, dat ik breng, niet de tranen die ik pleng,
schoon ik ganse nachten ween,
kunnen redden, Gij alleen.
11_10
1 Timotheus 1:15
Dit is een betrouwbaar woord en alle aanneming waard, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaars zalig te maken, van wie ik (Paulus) doe voornaamste ben.

Gods zegen!
handelingen2_21
met dominee eens: ga het niet is proberen op een rijtje te krijge. Jouw opdracht is: geloven!
-Vind jij God(s beloften) betrouwbaar genoeg om er de eeuwigheid op te wagen? Hij kan niet liegen en Hij wil niet liegen,,.

niet door werken ,niet door gevoel, maar door GELOOF...uit pure genade,
rups89
Wat een goed antwoord van ds van der Kraan en ook de reacties hieronder vind ik ook echt goed.
Je kunt inderdaad zelf niet, in eigen kracht, bij God komen, of je zonde overwinnen ofzo.
Je bent totaal hulpeloos hierin, dat merk ik ook heel erg bij mezelf.

Maar het mooiste van het evangelie is dat wij het ook niet meer hoeven te kunnen. Jezus heeft alles voor ons gedaan!
En wij mogen daarom alleen maar rusten in wat Hij voor ons heeft volbracht!
En Zijn geschenken aannemen als ook echte geschenken!
Voor een geschenk hoef je nl.(normaalgesproken ;-)) niets te doen, dat krijg je zomaar...

Geef al je problemen en zorgen/zonden maar gewoon aan God en laat het bij Hem. Hij zorgt voor je!
En Hij houdt onwijs veel van je! Ook al kun je dat misschien niet begrijpen...
Elipo
Ken je het boekje 'Wat moet ik doen om zalig te worden?' van John Angell James? Dat boekje is een echte aanrader.
Mona
Als ik je ook een boekentip mag geven:
Waarom gelooft u niet? van Andrew Murray.

Het is een dun boekje, en voorin staat zo treffend geschreven:
"Woorden ter onderwijzing en bemoediging voor allen die de Heere zoeken".

Gods zegen gewenst.