Aanraking van Heilige Geest ontvangen

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Ik ben zo op zoek naar de Heilige Geest, hoe kan ik Zijn aanraking ontvangen?

Antwoord

Het is verheugend als je het verlangen uitspreekt merkbaar de werking van de Heilige Geest te mogen ontvangen. Zo beluister ik je vraag. Tegelijk vind ik het woord "aanraking" opvallend. Dat roept sterk de gedachte aan gevoel en emotie op. Gevoelens en emoties zijn vaak erg wisselend. Soms beleef je het, soms ben je er dichtbij, dan weer ervaar je niets en valt een geweldige leegte en somberheid op je.

Hoe ervaar je de werking van de Heilige Geest. Bij de uitstorting in Handelingen 2 lezen we naast de bijzondere eenmalige tekenen dat de apostelen de grote werken van God verkondigden. Zij liepen over van het Woord en de daden van God in en door de Heere Jezus. Met andere woorden: de Heilige Geest werkt en laat zich ervaren doordat Gods Woord overtuigend in ons hart en leven plaats neemt.

Jezus zegt ook in Johannes 16: 14 van de Heilige Geest: Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen. De Heilige Geest spreekt niet van Zichzelf (16:13). Een juiste en door meerdere predikanten gebruikte uitdrukking voorafgaand aan het gebed in de kerk is dan ook: laten we bidden om de opening van het Woord en de verlichting met de Heilige Geest. Zo ervaar je Zijn aanraking.

Ds. B. J. van Vreeswijk

Tags in dit artikel:

Heilige Geest