Na ontvangen genade (2)

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

"We moeten dus niet te vroeg spreken over 'na ontvangen genade.' Want dan krijg je allemaal mensen die gelovig en bekeerd zijn buiten Christus om." Bovenstaande zin is een quote uit een antwoord van ds. Heikamp. Kan de betreffende predikant dit nader toelichten?

Antwoord

Deze woorden waren ter afsluiting van het antwoord over de vraag wat ging over "na ontvangen genade." Je moet ze dus lezen in het verband waarin ze voorkomen en niet als een uitspraak wat over niets gaat. U vraagt om een nadere toelichting betreffende genoemde zin woorden. Ik heb vraag en antwoord een paar keer overgelezen maar zou niet weten wat ik er verduidelijking aan toe kan voegen, tenzij we het verband loslaten en er een andere invulling aan gaan geven.

We gaan samen vraag en antwoord eens opnieuw rustig lezen en overdenken.

Vraag: Wat wordt er precies bedoeld met de vaak gehoorde uitdrukking "na ontvangen genade"? Is dat als je mag weten dat je zonden je vergeven zijn of als je mag geloven dat de Heere van je afweet?

Antwoord: De Heere is in Christus goed voor Zijn volk. Zij hebben de genade ontvangen van de vergeving der zonden in het bloed van Christus Jezus. Zij zijn in Hem een nieuw schepsel geworden en ontvangen genade voor genade steeds weer bij vernieuwing.Wij spreken over "na ontvangen genade"wanneer zij onderwijs ontvangen in de gangen en wegen die de Heere met hen houdt.

In de geloofsgemeenschap met Christus ligt zoveel geestelijk onderwijs dat zij "na ontvangen genade" steeds weer verlangen naar genade om niet. Want het geestelijke leven is een strijdt die voorkomt op de smalle weg des levens. "Na ontvangen genade"geleid te worden in Christus als Profeet, Priester en Koning. "Na ontvangen genade" van de gerechtigheid van Christus, toegepast aan het hart, zinken zij steeds dieper in het stof. Want hoe dichter bij de grond hoe dichter bij het verbond. Hij moet wassen en ik minder worden.

We spreken dus over "na ontvangen genade" in de beoefening van de vreze des Heeren of gezegd, de verborgen omgang met God. In Christus op rechtsgronden met God verzoend mag Gods volk "na ontvangen genade" de verkiezende liefde Gods proeven en smaken, dat de Heere goed is voor een albederver.

We moeten dus niet te vroeg spreken over "na ontvangen genade." Want dan krijg je allemaal mensen die gelovig en bekeerd zijn buiten Christus om.

Volgens mij is dit voor geen tweeërlei uitleg vatbaar.

Met hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

genade