Na ontvangen genade

Ds. J.D. Heikamp / 4 reacties

Vraag

Wat wordt er precies bedoeld met de vaak gehoorde uitdrukking "na ontvangen genade"? Is dat als je mag weten dat je zonden je vergeven zijn of als je mag geloven dat de Heere van je afweet?

Antwoord

De Heere is in Christus goed voor Zijn volk. Zij hebben de genade ontvangen van de vergeving der zonden in het bloed van Christus Jezus. Zij zijn in Hem een nieuw schepsel geworden en ontvangen genade voor genade steeds weer bij vernieuwing. Wij spreken over "na ontvangen genade" wanneer zij onderwijs ontvangen in de gangen en wegen die de Heere met hen houdt.

In de geloofsgemeenschap met Christus ligt zoveel geestelijk onderwijs dat zij "na ontvangen genade" steeds weer verlangen naar genade om niet. Want het geestelijke leven is een strijd die voorkomt op de smalle weg des levens. "Na ontvangen genade" geleid te worden in Christus als Profeet, Priester en Koning. "Na ontvangen genade" van de gerechtigheid van Christus, toegepast aan het hart, zinken zij steeds dieper in het stof. Want hoe dichter bij de grond hoe dichter bij het verbond. Hij moet wassen en ik minder worden.

We spreken dus over "na ontvangen genade" in de beoefening van de vreze des Heeren of gezegd de verborgen omgang met God. In Christus op rechtsgronden met God verzoend mag Gods volk "na ontvangen genade" de verkiezende liefde Gods proeven en smaken, dat de Heere goed is voor een albederver. We moeten dus niet te vroeg spreken over "na ontvangen genade." Want dan krijg je allemaal mensen die gelovig en bekeerd zijn buiten Christus om.

De Heere moge ons daarvoor bewaren. Na ontvangen genade een geestelijk nieuwjaar toegewenst.

Met hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Tags in dit artikel:

genadevergeving
4 reacties
juni
zou fijn zijn als dominee,mensen bekeerd buiten Christus om, wat uitgebreider zou uitleggen. Dan kunnen wij allen ons zelf toetsen....Willen we ons niet vergissen voor die nimmer eindigende eeuwigheid!
W84
@juni, alle genade die we kunnen ontvangen kan alleen door Christus. Je kent vast wel, buiten Jezus is geen leven... Maar om te mogen weten dat je er deel aan hebt! Misschien is dat ook wel jouw strijd en je verlangen.
1a2b3c
Citaat: "We moeten dus niet te vroeg spreken over "na ontvangen genade." Want dan krijg je allemaal mensen die gelovig en bekeerd zijn buiten Christus om."

Bekeren is niets anders dan je van iets/iemand afkeren om je tot iets/iemand anders toe te keren. En als dat 'iets/iemand' niet Christus is, heb je je niet tot Hem bekeert en 'weet' Hij ook niet van je af.
Wanneer je zonden vergeven zijn kun je toch niet anders dan concluderen dat je genade ontvangen hebt.
En gelukkig stopt het dan niet, het is niet: genade ontvangen en dan klaar!
Gelovigen leven constant uit genade, elke dag opnieuw!
Joh.1:16 En uit Zijn volheid hebben wij allen ontvangen, en wel genade op genade. Ps.84: 8 Zij gaan voort van kracht tot kracht ...
MUS
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen. (Titus 2:11). Deze genade komt door Jezus Christus! Als je deze genade aanneemt / ontvangt, ben je behouden!

In het christelijk geloof kun je niet wederom geboren / bekeerd / gelovig zijn buiten Christus om. Moslims, Hindoes, enz. kunnen dat wel....