Middenweg zoeken is moeilijk

Ds. P.D.J. Buijs / 24 reacties

Vraag

Mijn vriend en ik komen uit verschillende kerken. Nu weet ik dat hij niet bij ons naar de kerk wil en ik niet bij hem. Ik heb het er zo moeilijk mee. Ik wil graag in onze gemeente blijven, maar ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken. Mag ik wel doorgaan met mijn relatie? Of moet ik stoppen? Ik houd zo veel van hem. Hij zegt dat we een middenweg moeten zoeken, maar ik kan dat moeilijk. Ik heb veel baat bij onze gemeente. Christus staat zo voorop in de preek en ik heb er veel houvast aan, ondanks dat ik niet zeker weet of ik kind van God ben. Wat moet ik?

Antwoord

Beste lezer,

Je schetst een probleem dat vaak voorkomt: je hebt verkering en komt uit twee verschillende kerken. Hoe daarmee om te gaan? Allereerst: loop niet te hard van stapel. Verkeringstijd is er om kennis met elkaar te maken, dus: elkaar te leren kennen. Daar hoort ook bij: elkaars geestelijke leefwereld leren kennen, inclusief de kerkelijke achtergrond van de ander. Doe dat in de eerste plaats biddend. De Heere moet ook hierin je gedachten leiden en jullie de weg wijzen. Ga geregeld eens met de ander mee naar de kerk. Bespreek dan wat je daar aanspreekt, maar ook dat wat je moeite geeft. Dat kan heel goede gesprekken opleveren, waarbij je, als het goed is, elkaar in het hart kijkt. En juist dàt moet je in je verkeringstijd leren! Misschien gaan de ogen van de ander wel open voor iets wat je eerder nooit hebt gezien.

Meer dan eens zie je gebeuren dat twee mensen zo door de tijd heen samen naar een keus toegroeien. Ooit kreeg ik een stel bij me op de studeerkamer, die het heel goed aanpakten. Ook zij behoorden tot twee verschillende kerken.  Ze zeiden: "We gaan geregeld bij elkaar naar de kerk, maar willen ook een gesprek aangaan met elk van de predikanten, om te horen hoe ze tegenover allerlei dingen staan en waar deze kerk voor staat en waar die kerk voor staat. Pas als we ons maximaal hebben laten informeren, en uitgebreid geluisterd hebben, willen we biddend een keus maken." Prachtig!

En als je nu geestelijk uiteindelijk niet op één lijn komt? Dan moet je het nog eens goed voor Gods aangezicht overwegen of je wel echt bij elkaar past. Het is voor een huwelijk immers wezenlijk dat het een huwelijk "in de Heere" zal zijn. Je moet dus geestelijk echt op dezelfde wortel (gaan) stoelen, anders gaat dat in je huwelijk nooit goed. En zeker ook niet als er kinderen zouden mogen komen. Dan is het toch echt: beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. Dat kan heel moeilijk zijn. Maar dan zal blijken wat de Heere ons waard is.

Ik kan natuurlijk helemaal niet beoordelen of dat bij jullie aan de orde zou kunnen zijn, maar geef het wel mee ter overweging. Wijsheid en zegen van de Heere toegewenst

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Tags in dit artikel:

kerkkeuze
24 reacties
etim
@rotterdam,
Ik denk dat het vooral de toon is waar ik moeite mee heb waarop je dingen uitlegt.
Ik vind dat je veel goede en waardevolle dingen zegt in je reacties, maar daarbij
laat je in mijn ogen andere visies niet toe, dat vind ik jammer. Ik denk dat als ik er nu opnieuw inhoudelijk op inga, dat we dan toch niet verder komen, dus houd ik het liever hierbij.
rotterdam
@etim ; het is mijn vriend(in) die mij mijn fouten toont.
moedervan2
Het kan zeker een probleem zijn als de verschillen tussen de kerken erg groot is. Zo is het verschil tussen evangelisch en oud ger gemeente bijna onoverbrugbaar. Tenminste als je niet tot de kern kan komen. Toch is het moeilijk om soms tot een goede oplossing te komen. De kerk waarin je bent opgegroeid kan soms echt verweven zijn met je eigen 'ik'. Dan kan de manier van preken soms voor jou de enige beste zijn en voor je partner kan zijn kerk juist de enige beste zijn.
Ik zal niet zeggen dat verschillen tussen kerken niet belangrijk is. Zo zijn er kerken die remonstrants zijn en ik zou toch zelf niet in zo'n kerk kunnen zitten.
Voor mij is in dit geval erg belangrijk hoe jullie beiden over de kern denken. Hoe denken jullie beiden over uitverkiezing, vrije wil, doopbelofte, erfzonde ed. Je moet wel op één lijn kunnen komen. Ik zeg niet dat je nergens veschillend over mag denken, maar je kan in belangrijke dingen lijrecht tegenover elkaar staan. Er zijn niet voor niets kerksplitsingen ontstaan. Velen waren onnodig maar er zijn zeker scheidingen die wel degelijk de kern raken. Samen op één lijn zitten is erg belangrijk voor een goede basis maar ook als jullie eventueel wel kinderen mogen krijgen. Je moet wel samen achter dezelfde mening staan.

Als jullie over die kern samen goed kunnen praten, er samen redelijk uitkomen, dan zal die kerk er ook wel komen. Ga een zoektocht samen aan. Ga gewoon eens bij verschillende kerken kerken (niet 1 keer, maar neem er de tijd voor!) en praat daarna over je ervaringen.

Gods zegen!
etim
@rotterdam, fijn antwoord!
@moedervan2, ik kan me goed vinden in je antwoord en ik denk persoonlijk dat dat inderdaad erg belangrijk is om in die zaken eenzelfde visie te hebben op grond van Gods Woord, zolang Christus en Die gekruisigd in het middelpunt staat.