Wanneer je gemeenschap hebt gehad, ben je getrouwd. Maar wat als mijn vriendin a...

Ds. R. W. van Mourik / Geen reacties

Vraag

Wanneer je gemeenschap hebt gehad, ben je getrouwd. Maar wat als mijn vriendin al een vriend heeft gehad en gemeenschap met hem heeft gehad. En ik ook al, zelfs met twee meisjes? Ben ik dan met mijn huidige vriendin getrouwd voor de Heere? Telkens wanneer ik probeer mij van de seksuele drang weg te houden, lijkt het alsof ik mijn vriendin negeer. Dat merkt zij goed en vindt dat niet leuk. Maar moet ik nu met haar trouwen? Is hierin dan ook nog verschil tussen een gelovige en ongelovige vriendin?

Antwoord

Een heel complex van vragen. Best ingewikkeld allemaal. Om maar direct bij de kern te beginnen: er zijn door jou en je vriendin in het verleden in de omgang met een vriend of vriendin dingen gebeurd die niet door de beugel konden. Laten we daar maar heel eerlijk in zijn. Ik hoop dat dat zowel door jou als door je vriendin beseft wordt. Laten we duidelijk tegen elkaar mogen zeggen dat de Heere geslachtsgemeenschap voor het huwelijk afwijst. Dat betekent dat als er gemeenschap is er sprake is van een huwelijk, een relatie die niet meer verbroken mag worden. Vandaar die uitspraak die nog wel eens gedaan wordt als twee mensen verkering hebben en gemeenschap hebben gehad waar een zwangerschap uit voort gekomen is, 'moeten' trouwen. Overigens geldt dat dus niet alleen wanneer er een zwangerschap is, maar ook als er gemeenschap is zonder een zwangerschap. Helaas kan dat op allerlei manieren voorkomen worden zodat stelletje zo voor het oog rein het huwelijk ingaan, maar al wel gemeenschap hebben gehad. Nogmaals: dat moeten we op grond van Gods Woord afwijzen. Niet voor niets heb je een stichting die zich met deze problematiek, met name onder jongeren, bezighoudt die de naam draagt: “Ware Liefde Wacht”.

Maar goed, nu is er tussen jullie een relatie ontstaan met aan beide kanten een 'verleden'. Er zijn bij jullie beiden fouten gemaakt. Het is zaak dat dat zowel naar elkaar toe, maar bovenal naar God toe, uitgesproken en beleden wordt. Wees eerlijk tegenover elkaar, maar bovenal naar God toe. Eigenlijk moet je de kring nog wijder trekken en de moed verzamelen om het te belijden tegenover je ex-vriendinnen en je vriendin tegenover haar ex-vriend. Je geweten moet vrij zijn tegenover elkaar, maar ook tegenover relaties in het verleden. Vervolgens moeten jullie nu samen ook een weg gaan van goede afspraken met elkaar. Van de fouten uit het verleden moet je leren. Geef niet toe aan de verleiding om weer gemeenschap met elkaar te hebben in de vrijblijvende relatie van een verkering. Wacht daarmee tot je samen echt getrouwd zult zijn. Ook al vindt je huidige vriendin dat, naar ik begrijp niet leuk, probeer haar daarvan te overtuigen dat dit de beste manier is om met elkaar verder te gaan.

Uit je vraag begrijp ik overigens, maar ik kan het er niet echt goed uithalen, dat je nu ook reeds gemeenschap hebt gehad met je vriendin. Als dat zo is heb je de morele verplichting om met deze vriendin te trouwen. Dat hoeft niet direct, maar neem wel het besluit om vanaf heden geen gemeenschap meer te hebben en toe te leven naar een huwelijk. Zo'n huwelijk ga je helaas niet rein in. Zowel vanwege dat wat er gebeurde in andere relaties, maar ook nu (als er sprake is van gemeenschap in jullie huidige relatie). Belijd voor de Heere schuld en vraag om vergeving. Werp je op de belofte dat de Heere zegt: al ware je zonden zo rood als scharlaken dat Hij ze wil maken als witte wol. God wil Zijn reinheid schenken in jullie onreine leven. Dat geloof mag er zijn. Maar wel door de verootmoediging heen. David had op seksueel gebied ook heel wat op zijn kerfstok, maar hij mocht weten van vergeving. Dat geldt niet alleen voor David, maar voor allen die schuld belijden vanwege (seksuele) zonden.

Ja, en dan maakt het nog wel wat uit of je gelovige of ongelovige vriendin hebt. Een ongelovige vriendin zal dit allemaal niet begrijpen en zich afvragen waar je je druk over maakt. In de huidige maatschappij gelden helaas hele andere normen en waarden. Een gelovige vriendin zal begrijpen wat je bedoelt en daarin ook één lijn met je trekken. Als ze tenminste ook uit dat geloof wil leven. Er zijn helaas ook heel veel jongeren die gelovig zijn opgevoed en het geloof, juist in een verkeringstijd, overboord zetten en zich aan dat zogenaamde knellende juk van Gods Woord en geboden willen ontworstelen. Het komt helaas nog wel eens voor dat een ongelovige (en dan bedoel ik een niet kerkelijk iemand) nog meer begrip toont voor het bijbelse standpunt dan een gelovige c.q. een kerkelijk iemand. Maar goed, ik weet niet hoe dat bij jullie is. In ieder geval hebben jullie je nu samen te richten op een bijbelse manier van omgang met elkaar. En daar wens ik jullie samen veel wijsheid en geloof in toe. Ga met God en laat je niet inpakken door wat 'men' allemaal denkt. De Heere wil jullie Leidsman zijn door Zijn Woord en Geest in de weg die jullie samen voor Zijn Aangezicht willen gaan.

Ds. R. W. van Mourik, Sommelsdijk

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk