Humanitas

drs. J. Hoekman / 6 reacties

Vraag

Ik hoorde net op de radio reclame/ledenwerving van het humanistisch verbond met de slogan: geloof jij ook in het leven voor de dood? Waarmee natuurlijk bedoeld wordt dat er geen leven na de dood is. Ik ben lid van Humanitas Thuisadminstratie en daar help ik mensen mee. Ik kom in aanraking met mensen die niet naar de kerk gaan en moslims. Dat vind ik niet erg. Ik denk ook dat de Bijbel er positief over spreekt. Maar kan ik als orthodox-protestant in zee gaan met een organisatie dat haar identiteit haalt uit het humanisme? En hoe moet mijn houding zijn tegenover humanistische organisaties?

Antwoord

Dit is een zeer algemene vraag. Kan ik ergens werken waar ik niet achter het beleid sta. Ja, dat doen we elke dag en dat kan niet anders. De vraag is niet kan, maar de vraag en het antwoord is: hoe! Hoe sta ik daarin. Ben ik een goede reuk van Christus. Ook Christus hielp in Zijn tijd op aarde veel mensen en dat waren beslist geen christenen, daarmee bedoel ik dat het geen mensen waren die in Hem geloofden als hun Zaligmaker. Zo genas Hij ook tien melaatsen en er kwam er maar een terug om God de eer te geven. De Heere leert ons dat de meeste de liefde is en daarover zegt Jacobus de (stief/half)broer van de Heere Jezus, dat je niet tegen iemand moet zeggen: "Ga heen en wordt warm", maar geef iemand ook vooral praktische hulp.

Blijf op je post en wees een christen, dan zullen die Humanisten nog versteld staan, van uw/jouw leven voor de dood!

Met broederlijke groet,
Ds. J. Hoekman,
Van de Ark op Ur

Lees meer artikelen over:

getuigenhumanismevrijwilligerswerk
6 reacties
juni
vragensteller, ben ja echt orthodox-protestant?Dan is de Bijbel jouw richtsnoer.En weet je met Gods hulp alleen, staande te blijven.En humanitas je principes mede te delen.Doe uw werk, wat gedaan moet worden.! Eerlijk en getrouw.U zult met allerlei ,mensen in aanraking komen. En...dan komt het er op aan.....Of u in uw omgang,maakt niet uit met wie, Bijbel getrouw bent.Geen ja knikker, geen weerhaan,kortom,er wordt op u gelet!Vaak komt je alleen te staan, als het er op aan komt! Wees vriendelijk voor uw naaste,wie weet, of u er nog een voor Christus mag winnen!Dat weet de Heere alleen!Lees , en herlees de Bijbel nog maar eens extra goed!Draag het Woord van God, dagelijks bij u. Leg een Bijbel op uw bureau.Gods Woord houdt stand in eeuwigheid, en zal geen duimbreed wijken.[zou u in de Bijbel kunnen zetten!Zeker weten dat u gesprekken krijgt].Hoe de organisatie ook heet[al is het niet makkelijk]uw principes handhaven,met Gods hulp.Alleen!
mortlach
Ik vind het een opmerkelijk antwoord. Kun je werken voor een organisatie/bedrijf waarvan je niet achter het beleid staat, en dan is het antwoord ja? Opmerkelijk. Dus christenen kunnen 'gewoon' voor een abortuskliniek werken, voor een wapenfabrikant, voor een porno-boer? Nu zijn die voorbeelden wel wat extremer dan de situatie van de vraagsteller/ster, maar toch; ik ben blijkbaar gewend geraakt aan de meer principiële antwoorden die meestal worden gegeven.
possien
@mortlach, ik denk dat hier weer een grijze middenweg wordt bedoeld. Met overtreders van de specifieke 10 geboden kun je niet werken, maar met mensen die het t beste voor hebben wel. Ze gooien het vast weer op het feit dat sommige beroepen nou eenmaal nodig zijn, eenzelfde truc die wordt gebruikt met de zondagsrust. Mensen helpen is een noodzaak. Dat je met porno ook mensen helpt kan je toch niet zeggen?
mortlach
Ja, normaal zijn christenen hier niet zo van die grijze middenweg. Als je niet voor me bent, ben je tegen mij; dat soort dingen.

En je kunt volgens mij best een argument maken dat een humanistische stichting hard ingaat tegen gebod nummer 1.
adriaan
Kan ik als christen ergens werken waar ik niet achter het beleid sta. Antwoord ja als christen kan dat. Kan je als niet-christen voor een christelijke school werken antwoord: nee als dat uitkomt wordt je ontslagen.
juni
nooit aan gedacht,dat humanitas wel eens een andere stichting kon hebben overgenomen? Dat medewerkers van vorige stichting, de keuze hadden, mee gaan of naar elders?Als ik gedwongen wordt buiten mijn princype te moeten handelen,ik zou vertrekken. We werken voor mensen......Mensen met intens verdriet!Niet mee met de uitjes,etentjes enz. eigenaardig dat je dan alleen overblijft!Mensen tegenkomt,die de Bijbel allen zien als een oorlogboek.Zoals ze zelf ervaren in dit leven!Een zegen,om hen mede te mogen delen,over de Goede Herder.....Mensen die psalm versjes gaan leren,tot God gaan bidden. Al moet ik een gebedje opschrijven,omdat ze nooit gebeden hebben.De Heere allen weet de uitkomst!Daar doe ik het voor!Raar,dat ik zo weinig maatjes tegenkom,....Wie hoort nog na een begrafenis, wij delen uw mening helemaal niet, maar vader/moeder mocht veel troost uit uw Bijbel krijgen. God alleen de eer,is mijn antw.