Keuzes van de kerkenraad accepteren

C.A. Hoekman / 1 reactie

Vraag

In hoeverre moet een gemeente de keuzes van de kerkenraad accepteren en 'volgen'? Als een kerkenraad een beslissing neemt over een zeer groot bedrag zonder daarvoor de gemeente om hun mening te vragen, moet de gemeente zich dan toch aan die keuze onderwerpen? Ook al staat bijvoorbeeld meer dan de helft van de gemeente niet achter deze keuze (met de nodige redenen)? Overigens is wél toestemming gevraagd voor het bedrag zelf, maar de gemeente heeft geen keuze gekregen m.b.t. de concrete aanschaf voor dit bedrag. Dit was wel aan de gemeente beloofd. Wat is wijsheid in deze zaak?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Begrijp ik je vraag goed? De kerkenraad vraagt aan de gemeente toestemming  om een zeer groot bedrag uit te kunnen geven. De gemeente geeft hiervoor toestemming. De kerkenraad belooft de gemeente inspraak te geven c.q. keuze te geven  met betrekking tot de concrete aanschaf voor dit bedrag. Het blijkt echter dat de kerkenraad deze belofte niet waar maakt en toch het bedrag uitgeeft. Ondanks, dat meer dan de helft van de gemeente, met de nodige redenen, niet achter de keuze van de kerkenraad staat. Wat is wijsheid in deze zaak?

Een kerkenraad is geroepen om geestelijk opzicht te hebben over de gemeente vanuit een dienende gestalte. Dat houdt in dat het handelen van een kerkenraad ook altijd geestelijk dient te zijn. Een paar kernwoorden passen hierbij: helderheid, doorzichtigheid en openheid in hun handelen.

Wanneer ik je vraag zo lees dan denk ik dat het handelen van de kerkenraad hier en daar botst met dit uitgangspunt. Wanneer een kerkenraad toestemming vraagt om geld uit te geven met de belofte van keuze bij het uitgeven en ze maakt deze belofte niet waar, breekt ze haar belofte en strijdt dat met helderheid, doorzichtigheid en openheid. Het vertrouwen dat de gemeente moet hebben in haar kerkenraad wordt dan geschonden en vertrouwen is kostbaar. Ik denk dat je –samen met enkele mensen- een gesprek moet aanvragen met de kerkenraad en je bezwaren grondig en gefundeerd moet kenbaar maken. De niet waargemaakte belofte dat de gemeente de keus zou krijgen bij de concrete aanschaf is, denk ik, een belangrijk punt in dit overleg. Het mooiste zou zijn dat de kerkenraad dit zou erkennen en er gezamenlijk een weg gevonden zou worden om hier uit te komen. Immers, alle handelen van kerkenraad en gemeenteleden,dient te zijn tot Gods eer en het welzijn van de gemeente. Dit vergt begrip voor elkaar, goed luisteren naar elkaar en een gezonde dosis zelfverloochening voor alle betrokkenen. Dat heeft niets te maken met winnaars of verliezers, maar dat is wijs.

Ik hoop dat je er samen uitkomt. Wanneer dat echter niet het geval zou zijn, zou je een gesprek aan kunnen vragen bij je consulent voor advies. Dit moet je dan wel kenbaar maken aan je kerkenraad.

Hartelijke groet,
C. A. Hoekman, Kapelle

Lees meer artikelen over:

kerkenraad
1 reactie
kjhertog
beste vraagsteller,

inderdaad, ga in gesprek.
zelf meegemaakt dat er iets vergelijksbaars speelde, waarbij de stemming erover ook nog eens rommelig verliep. Heb toen een brief opgesteld met 3 personen die niet te aanvallend was, maar constructief. Besluit is toen teruggedraaid en op een latere ledenvergadering alsnog in stemming gebracht.

Kerkenraden zullen er niet negatief op reageren als je je geluid laat horen.