Gezinsplanning

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Wij hebben inmiddels een paar jaar verkering en hebben het al regelmatig over trouwen, dus ook over kinderen krijgen. Wij hebben helemaal niet zoiets van, we willen er maar twee en meer niet. Maar we zouden meer dan 7/8 eigenlijk niet willen. Toch weten wij niet goed wat de Bijbel hier over zegt of je dan wat zou mogen gebruiken. En -bijvoorbeeld- ook het eerste jaar als we allebei graag willen werken, of je dan wat mag gebruiken.

Vraag 2: Graag wil ik mijn vraag stellen aan een dominee van de Ger. Gem. Welke voorbehoedsmiddelen mag je gebruiken als je samen ertoe hebt besloten nog even te wachten met kinderen?

Vraag 3: Vraag: Aan een predikant uit de Ger. Gem. Wij hopen binnenkort te gaan trouwen en houden ons best wel bezig met gezinsvorming en alles wat daarbij hoort. We staan open voor de kinderzegen, maar om psychische redenen lijkt het ons niet verstandig om direct na de huwelijksdatum zwanger te raken, hoewel we beseffen dat dit geen vanzelfsprekendheid is. Wij willen echter leven naar het Woord van God en daarom geen voorbehoedsmiddelen gebruiken. Nu zou periodieke onthouding mogelijk zijn, maar waarschijnlijk ben ik de eerste week van ons huwelijk vruchtbaar. Het lijkt ons vrijwel onmogelijk om dan de gemeenschap uit te stellen tot enkele weken daarna. Hoe moeten wij hier op een verantwoorde en vooral Bijbelse manier mee omgaan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Gebruik voor het vinden van het antwoord ons zoekprogramma. Zoekwoorden: "voorbehoedsmiddelen", "kinderen krijgen", "NFP" en "anticonceptie".

Hier alvast wat urls:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/10975

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/9515

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16137

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/15966

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/13650

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

6 reacties
refoweb
Mededeling aan alle vraagstellers op Refoweb:

We plaatsen maximaal 1 antwoord per dag met een doorverwijzing naar oude antwoorden. Stel je een vraag die al eerder is gesteld dan kan het (op dit moment) weken duren voordat het antwoord met de urls gepubliceerd wordt.

Om dat te voorkomen, raden we aan om het archief eerst goed te doorzoeken. Zie 'zoek op woord(en)' rechts van de pagina. Daarnaast kun je ons altijd mailen via vragen@refoweb.nl om meer informatie over je vraag te krijgen.
refoweb
<b>Vraag:</b> Wij hebben een vraag gesteld over gezinsvorming en het gebruik van voorbehoedsmiddelen, maar in de bovenstaande urls die als antwoord gegeven zijn, komt deze vraag niet aan de orde.

<b>Antwoord:</b> Dat is mogelijk, daarom hebben hebben we ook een aantal zoekopties toegevoegd. Alle aspecten voor uitstel van kinderen krijgen zijn namelijk al een keer langs gekomen, ook uitstel vanwege psychische redenen. Gebruik daarom voor het vinden van het antwoord ons zoekprogramma. Zoekwoorden: "voorbehoedsmiddelen", "kinderen krijgen", "NFP" en "anticonceptie".

Daarnaast wordt in de antwoorden de grote lijn duidelijk: er kunnen zwaarwegende (gezondheids)redenen zijn om het krijgen van kinderen (tijdelijk) uit te stellen. Dat is een persoonlijke zaak tussen jullie en de Heere en dat bepaalt niet een dominee of ambtsdrager. Jullie zeggen te willen leven naar het Woord des Heeren en om die reden geen voorbehoedsmiddelen te willen gebruiken. Dat is prijzenswaardig. Maar je zegt ook niet te kunnen wachten met gemeenschap tot de week na je huwelijk. Als de Heere geen extra week wachten waard is, dan resten slechts twee opties: of het gebruik van anticonceptie of de kans dat de Heere jullie gemeenschap zegent met een kind.

Redactie Vragenrubriek
AHHK76
In de Bijbeltijd waren er nog geen condooms of de pil, dus een concreet antwoord vinden in de Bijbel is moeilijk. Wat dit betreft denkt bijna ieders mens anders. Als je voor veiligheid wilt gaan, gebruik je voorbehoedsmiddelen. Als je vindt dat dat niet mag, dan doe je het niet. En er zijn vele tussenwegen.
Vraag 3: Je kunt ook knuffelen en elkaars lichaam verkennen en van elkaar genieten, zonder gemeenschap...
Vraag 1: Je druk maken over dat je geen 10 kinderen wilt, terwijl je er nog geen een hebt, lijkt mij wel een beetje voorbarig. Het eerste jaar geen kinderen krijgen, omdat je wilt blijven werken, ja, dan moet je serieus over voorbehoedsmiddelen nadenken. En of je goede argumenten hebt, dat je dit zo wilt of doet.
Vraag 1/2/3: Denk er samen over na, bid ervoor, praat erover met anderen, lees erover op Refoweb en neem dan een beslissing. Het is iets heel persoonlijks! Dit kan een ander niet voor jou beslissen.
Wijsheid toegewenst.
juni
als je nu al zo praat, waarom dan wel trouwen?God moet eigenlijk precies doen,wat jullie willen. Zijn dit misschien heidense ideeen?Bijbels is het niet.Tja.Ik wens je 5 drielingen toe.Zo schattig.
moedervan7
Leg het bij de Heere neer en vraag Hem wat goed voor jullie is
Cloudsadmirer
Hosea zijn vrouw kreeg weer een kind toen de tweede van de borst af was. Dat was zo'n drie jaar later dat ze weer zwanger werd, dus haar kind was al bijna 4 toen de volgende zich aandiende. Omdat we nu zo anders leven als toen is het mogelijk om elk jaar een kind te krijgen, maar het is van origine niet de natuurlijke manier. Toch heeft God duidelijk laten zien dat er echtparen waren waarbij Hij grote zegen heeft gegeven over hun grote kindertal, zie bijvoorbeeld de duggarfamilie. Andere echtparen kregen weer de overtuiging van God dat eigen verantwoording hierin wel goed is. Dus het is heel persoonlijk hoe God jullie wil leiden. Als het echt zo zwart-wit is dan zou het zo ook wel in de Bijbel hebben gestaan. Maar je kunt beide kanten kiezen zonder God en dan is het allebei niet goed (1 of 10 kinderen).