Teken vragen bij verliefdheid

J.W.N. van Dooijeweert / 3 reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van 22 jaar en ben al enige tijd verliefd op een jongen. Op dit moment weet ik niet hoe hij over mij denkt. Wat ik uiteraard graag zou willen weten, maar daar kom ik niet snel achter omdat hij redelijk gesloten is. De laatste tijd loop ik met een vraag rond. Hoe weet ik dat deze jongen wel/niet voor mij is bestemd? Een vraag die hieruit voort vloeit, is de volgende: Mag ik aan God om een teken vragen? Dat deed de knecht van Abraham namelijk ook om een vrouw voor Izak te vinden, Genesis 24:14. Mogen wij dit ook nog doen? Zo ja, in hoeverre mag dat? Bij mij heeft psalm 73:12 “Gij zult mij leiden door Uw raad” een bijzondere waarde. Toen ik dacht dat deze jongen verliefd was op iemand anders, was ik verdrietig. Die zaterdagavond bad ik tot God of hij wilde helpen, of Hij mij wilde leiden door Zijn raad. Die avond ging ik naar een concert en zongen we psalm 73:12. De dag erop, zondag, werd er twee keer psalm 73 op het orgel gespeeld. Een aantal zondagen later preekte onze dominee over de voorzienigheid, HC Zondag 10. Het Bijbelgedeelte wat hierbij gelezen werd, was psalm 73:24. Mag ik dit alles als een teken van God zien? Of zijn het mijn eigen gedachten? Want ik trek op sommige momenten mijn eigen conclusie eruit, namelijk dat deze jongen dan wel voor mijn bestemd is o.i.d. En volgens mij is dat helemaal niet bijbels. Ik probeer steeds opnieuw op God te vertrouwen. Dat Hij mij leidt en dat Hij mij uiteindelijk wel een man zal geven als dat Zijn wil is. Maar dat vertrouwen is moeilijk vast te houden.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat een zegen om verliefd te zijn! Maar dan komt direct het probleem: liefde vraagt om een antwoord. En daar ligt jouw probleem. Natuurlijk zou je graag weten hoe hij er over denkt. Nog liever zou je weten of hij verliefd is op jou... Wat een gepuzzel, getob en gedroom. Voor een jongen is dat veel gemakkelijker; die kan het meisje gewoon vragen. Maar als meisje doe je dat niet. Maar waarom eigenlijk niet? Je hoeft niet rechtstreeks te vragen of hij van je houdt. Maar je kunt het contact voorzichtig  verstevigen. Dan kom je vanzelf wat dichter bij elkaar.

Maar nu je vraag: mag ik God om een teken vragen dat deze jongen voor mij is? Dat is nog al wat. Voor mijn gevoel, en voor mijn geloof, is het zo: je legt je zaak bij de Heere neer in het volle besef dat Hij doet wat goed is en dat alles in Zijn hand is. Vertel aan Hem hoe verliefd je bent en wat je probleem is. Laat het dan ook bij de Heere God liggen en leef je gewone leven. Dat stukje wat je schrijft over Psalm 73 is een heel mooi voorbeeld. Je bad om Gods leiding. Je gaf je probleem over in de handen van onze Heere God. En dezelfde avond kreeg je al een bemoediging doordat het ook gezongen werd. En op nog een paar andere manieren kreeg deze tekst aandacht. Is het niet geweldig?

Voor mij is het te kort door de bocht om nu te denken: die jongen is voor jou. Dan trek je een verkeerde, een te snelle conclusie. Je hebt het aan de Heere toevertrouwd en daar is het in goede handen (behandeling). Dwing dan de Heere geen teken af, maar leef met de wetenschap dat Hij weet wat goed voor je is. Probeer steeds meer en meer op God te vertrouwen. Laat de ervaring met Psalm 73 je daarbij helpen. Die bemoedigingen geeft de Heere niet voor niets.

Het vragen om tekenen is inderdaad niet zo bijbels als het wel lijkt als je sommige geschiedenissen leest. Ik zou liever niet vragen: “Heere geef me een teken.” Maar liever wel: “Heere geef me duidelijkheid en helderheid.” Dan ben je meer in de lijn van het bijbels denken.

Heel veel sterkte in de ‘wachtperiode’! Laat het een ‘verwacht-periode’ zijn en geen ‘afwacht-periode’. Dan mag je er vast op vertrouwen dat de Heere je de juiste man op de juiste tijd zal geven. Hoop op de Heere! Vertrouw op Hem met je hele hart!

Vriendelijke groeten,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

Tags in dit artikel:

de waretekenverliefdheid
3 reacties
maria20
Gods voorzienigheid is breed, je kan ook zelf de beslissling nemen, dit ligt dan ook onder de voorzienigheid.
Het enige is wachten(wat heel moeilijk is), bidden en vragen om Gods leiding!
John61
Vraagsteller, hoewel je kwetsbaar bent als je verliefd bent (een blauwtje lopen is niet leuk, maar wel overkoombaar), mag je zelf ook best een paar stappen zetten in het contact met deze jongen (en hem voorzichtig uitnodigen om ook een paar stappen in jouw richting te zetten). Dan kun je beide zien of het voldoende klikt en plezierig is om een relatie te beginnen. Door meteen in termen te denken van of deze jongen voor je bestemd is, maak je het wel erg zwaar en serieus, voor jezelf en voor hem. Iets meer luchtigheid en speelsheid in de omgang met elkaar haalt het zware er af en daardoor is er ook plaats voor plezier, elkaar een beetje uit de tent lokken en dergelijke. Ik vind Hooglied altijd een prachtig voorbeeld voor hoe en jongen en meisje op een luchtige manier en met veel plezier elkaar het hof maken. In onze kringen wordt er vaak meteen zo serieus over verkering e.d. gedaan. Het voorbeeld van Hooglied staat niet voor niets in de Bijbel, dus daar is niets verkeerds aan. Of de Heere mensen 1 op 1 voor elkaar voorbestemd weet ik niet, in de Bijbel komen ook genoeg gearrangeerde huwelijken voor die gezegend werden. Ga vooral leuke dingen met elkaar doen en ontdek of er meer in zit dan vriendschap en laat je daarbij leiden door de Heere.
levensbron
vragenstelster,

Het is toch prachtig dat steeds weer de Heilige Geest tot jou spreekt.
Psalm 73;12 "Gij zult mij leiden door Uw raad." Komt regelmatig op jou pad.
De Heere spreekt door Zijn woord tot jou. Daar mag je/moet je naar luisteren.

En dit zal voor u het' teken zijn,' spreekt de HEERE, dat Ik in deze plaats u zal straffen, zodat u weet dat Mijn woorden over u beslist stand zullen houden.

En dit zal voor u het" teken zijn:" u zult het Kindje vinden in doeken gewikkeld en liggend in de kribbe.

En Simeon zegende hen en zei tegen Maria, Zijn moeder: Zie, dit Kind is bestemd tot val en opstanding van velen in Israël en tot een" teken" dat tegengesproken zal worden,

Ook heb Ik hun Mijn sabbatten gegeven, om een" teken te zijn" tussen Mij en hen, zodat zij zouden weten dat Ik de HEERE ben Die hen heiligt.

En nog veel meer.

Er zijn veel" tekenen" in de Bijbel, daar mag je naar luisteren, maar het teken moet wel Bijbels zijn.

Ik hoop voor jou dat het goed gaat komen, veel sterkte toegewenst.