Vader vergeven

Redactie Refoweb / 13 reacties

Vraag

Mijn vader heeft mij heel veel pijn gedaan met dingen. Ik kan hem dat niet vergeven en houd bewust afstand! Hij heeft als het ware 'afgedaan' bij me. Niet van het een op het andere moment, maar langzamerhand is het bij mij hiertoe gekomen. Moet je anderen altijd vergeven, ook als de ander er geen spijt/verdriet van heeft of dit niet laat merken? Als ik mijn vader niet vergeef wat hij mij heeft aangedaan, kan en wil Jezus mij dan wel mijn zonden vergeven? Wil God dat ik mijn vader onvoorwaardelijk vergeef, wat hij ook met mij gedaan heeft? Een meisje van 19 jaar.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

13 reacties
rotterdam1
Vergeven betekent dat je de ander bevrijdt van de schuld die hij heeft ten opzichte van jou. Je zet een streep door alles wat er gebeurd is, je neemt hem niets meer kwalijk, je sluit je ogen voor het onrecht waarin hij nog volhardt. Als je hem echt vergeeft, accepteer je hem zoals hij is en handelt. Het logische gevolg is dat hij alle schuldbesef verliest. Dat is namelijk meestal het effect van vergeving en zelfs het doel ervan: vergeving zet een streep door de schuld.
Nadat vergeving geschonken is, is er in feite geen enkele noodzaak meer voor berouw, schuldbelijdenis of bekering door de tegenpartij. De dader weet zich met zijn handelwijze door de tegenpartij geaccepteerd. Voor hem betekent vergeving dan eigenlijk: bevrijding van de plicht schuld te erkennen en zijn verkeerde handelwijze te beëindigen.
Onvoorwaardelijke vergeving kan dan ook nooit in het geestelijke belang zijn van de schuldige. Het blokkeert de weg naar bekering en reiniging. Dat is de reden dat deze vorm van vergeving in de Schrift dan ook niet voor komt.
Vergeving spreekt per definitie de dader vrij van schuld. Een zegen voor degene die schuld erkend heeft en zich bekeert, een vrijbrief voor hem die wil volharden in het kwade.
Wanneer we de ander vergeven, dan moet dat in de hemel kunnen worden overgenomen. "Want al wat we op aarde binden, zal gebonden zijn in de hemel, en al wat we op aarde ontbinden, zal ontbonden zijn in de hemel." staat er in Mt.18:18.
Maar dat is onmogelijk wanneer onze vergeving niet synchroon loopt met de vergeving van God. We moeten alleen vergeven wanneer God vergeven kan. Pas wanneer er sprake is van erkenning van schuld en loslaten van ongerechtigheid, kunnen we de ander zo vergeven dat God het met Zijn zegen bekronen kan.
juni
ach, kind.Vraag de Heere maar hoor,om een hart te krijgen, wat echt vergeven mag.Als het jou een wonder mag worden,dat de Heere naar jou heeft omgezien,dwars door alle ellende heen,Hij jou alleen geholpen heeft, kan het gebeuren,dat jij je vader kan vergeven[dat doet de Heere],zelfs als hij][je pa]je blijft pijnigen. Maar,dan neem je letterlijk afstand.Natuurlijk is te hopen dat pa spijt krijgt! Maar zo niet,Dan ben jij vrij. En hebt een ruime toegang tot de troon der Genade.,Om geholpen te worden ter bekwame tijd!...........Dit leer je niet in een dagje!Daar is tijd voor nodig.Het kan zelfs,dat een pa,tot zn dood je blijft pijnigen ........en voor t,oog v d mensen een pracht sterfbed heeft...zonder ooit tot spijt te komen!!!!Om van te rillen!Maar...jij hebt de Heere mee,dan krijg je medelijden met je pa.Als iets van de Heere is, komt er altijd spijt! Leg je nood voor Hem neer,net zo lang tot jij vergeving hebt gekregen,dan gaat de rest vanzelf. Waarom? dan ben jij het met de Heere eens,hoe je wegje ook gaat. Al loopt het nog zo krom! het houdt jou,dicht bij Hem.Achteraf zie je pas, de wijze wegen des Heeren.Wie weet.moet je nog eens vluchten,zoals David voor Absalom.....Maar natuurlijk hoop ik dat er echte spijt komt van je pa,naar zijn dochter. Liefde overwint altijd he?
Samanthi
@Juni
Je weet niet waar je het over hebt, vergeven kun je niet van de een op da andere dag.
Het is een proces. Een proces wat je samen met de Heere kan gaan.

live vragenstelster.
In Lukas 17 vers 3 en 4 staat
Wacht uzelven. En indien uw broeder tegen u zondigt, zo bestraf hem; en indien het hem leed is, zo vergeef het hem.
En indien hij zevenmaal daags tegen u zondigt, en zevenmaal daags tot u wederkeert, zeggende: Het is mij leed; zo zult gij het hem vergeven.

Maar je vader komt niet zeggen dat hij er berouw van heeft.
Als je nu tegen je vader gaat zeggen "ik vergeef je" ontneem je hen de kans toch echt berouw en kan hij ongestoort volharden in zijn gedrag of daden.
Wel is het voor jezelf bevrijdend om de vergeving als een kadootje klaar te hebben liggen.
Dit is een proces van jaren, ik raad je aan om naast de Heere hulp te zoeken bij een instantie of pastoraal werker.
Je kunt dit niet alleen. Lieve kind ik bid voor je!
Samanthi
sorry voor de taalfouten
Dorah
Beste vraagsteller,

Je worsteling is herkenbaar. Wat mij heeft geholpen is een eenvoudig geschreven boekje van Nico van der Voet: ' Altijd vergeven?' Over schuld en vergeving tussen mensen.
Deze man is docent ethiek en studentenpastor aan de CHE en ik vind dat hij een mooi, Bijbels boekje heeft geschreven over dit onderwerp.
Verder wil ik je veel sterkte wensen.

Dorah
altijdwat
Ik vind het juist prachtig wat juni geschreven heeft. Ik heb het ook meegemaakt. Soms kwam de woede en pijn als een vuur in me omhoog. Ik vergeet nooit meer dat dat gebeurde terwijl ik in de auto zat. Ik vroeg of de Heere het wilde wegnemen, de last van de boosheid (in feite is dat wat je voelt als je niet kunt vergeven) was zo zwaar. En het was weg. In één ogenblik. Jaren van pijn weggespoeld, dat is nu zes jaar geleden en nooit meer teruggekomen. Op dat moment, als de Heere zo dichtbij is, dan ben je altijd de minste. En mag je ervaren Bij U schuil ik. Maar vraagsteller, God wil helpen, op Zijn tijd. En ook naar de omstandigheden en je karakter. Dus voor de een een proces, voor de ander in een moment.
Tessa
Ik denk dat juni wel weet waar ze/hij het over heeft.

Ieder geval is anders. gaat om andere dingen die gebeurt zijn ed. Als ik gewacht had tot mijn vader zelf naar mij was toegekomen met de vraag om vergeving was het te laat geweest.(dan had ik dat kadootje nu nog in de kast liggen) Ik ben dankbaar dat ik hem nog voor zijn dood heb laten weten dat alles vergeven is, al heeft hij geen berouw getoont of schuld erkent.

Sterkte ermee!
Samanthi
Tessa Ik heb mijn moeder ook op haar sterfbed kunnen vergeven, maar dat was van te voren al gegeven door de Heere.
Als zij haar vader nu vergeeft gaat het allemaal gewoon door.Hij heeft er geen spijt van.

Altijdwat: Dit meisje is 19 en zit er nog middenin.
Dit meisje heeft, naast de Heere , hulp nodig.
Haar boosheid mag ook plaats hebben, dat is geen zonden dat is een natuurlijke emotie.
Roozemond
@altijd wat: idd. is het voor de 1 een proces en voor de ander een moment. Iets wat wij een ander absoluut niet kunnen en moeten voorschrijven hoe het zou moeten. Voor iedereen weer anders.

@Juni, ik snap je reactie, het is mooi dat je het zo ervaren hebt. Besef wel dat bijv. als je jarenlang verkracht bent, het ook anders kan zijn. Ook al heb je Gods liefde voor jou ervaren. Hij weet hoe kapot gescheurd je bent op letterlijk ALLE fronten van je leventje. We hebben vaak zo'n verkeerd beeld van vergeving. Slachtoffers krijgen vaak naar hun hoofd toegeslingerd dat ze de bijbel maar eens goed moeten lezen enz. maar ondertussen vergeten velen in welk diep dal zij zitten.

Is God dan machteloos of niet te vertrouwen? Absoluut niet! Maar Hij weet ook ZEER GOED de weg van slachtoffers.
Samanthi
Ja Het is heel moeilijk en ik weet dat God het van de een op de andere dag weg kan halen, maar God kan ook kanker van de een op de andere dag weghalen, dat doet God bij de een wel en bij de ander niet, dus sluit ik me bij Roozemond aan de Heere kent onze wegen en vergist Zich nooit.
juni
ik heb een hele goede pa! Zeer vele niet!!!Van de vader van vragensteller zijn er 13 in een dozijn.Hel veel sterkte vragensteller. Mn hart huilt om wat je is overkomen.
Richardeijk
Vergeving is alle hoop op een beter verleden opgeven! Laat het verleden je niet beinvloeden. Gedane zaken hebben geen keer. Of je bouwt uit de puinhopen van het verleden een kasteel of een golfplaten hut. Aan jou de keuze. Mijn vader was een onverschillige vent die niks om zijn verantwoordelijkheden gaf. De enige manier om te stimuleren en aan te moedigen was schelden en vloeken. Dit soort vaders moet je uiteraard niet als voorbeeld nemen. Laat zien dat je zonder die man beter af bent en blijf niet hangen in het verleden. Daar genieten zulke gasten van. Dit plezier kun je m beter niet gunnen. Sterkte!
Spatie
Vraagsteller, je vraagt: Als ik mijn vader niet vergeef wat hij mij heeft aangedaan, kan en wil Jezus mij dan wel mijn zonden vergeven?

Gelukkig wel. Ik denk dat je de volgorde omdraait. Jezus heeft de straf volledig gedragen. Daar kunnen wij niets aan bijdragen.
Als je voelt dat je zonden vergeven zijn door Zijn bloed, wordt je milder voor anderen en wordt het wel mogelijk om je vader te vergeven.

Het is goed om nu wat afstand te nemen van je vader. Dat is vaak de enige manier om tot rust te komen.