Kerstster

Ds. H. Paul / 9 reacties

Vraag

Dat we als christenen tegen een kerstboom zijn, is al vaker aan de orde geweest. Het heeft niets met Kerst te maken. Maar waarom heeft men in onze reformatorische gezindte geen Kerstster? Zo'n lichtende ster voor het raam is toch juist een mooie symboliek van de ster die heenwees naar de beloofde Messias, het kerst(Christus)kind? Sinds vorig jaar hebben we er daarom zelf ook een aangeschaft. En 's morgens en 'savonds als ik hem aandoe, geeft het me vaak een stil verlangen en bid ik of die Morgenster ook mag opgaan in mijn hart. Ik ben dus nu bewuster van advent, het uitzien naar Kerst. Toch denk ik vaak dat anderen uit onze gezindte dit afkeuren en wil ik ook geen aanstoot geven. Doe ik er verkeerd aan zo'n ster voor het raam te hebben hangen? Wil een Ger. Gem.-dominee hier antwoord opgeven?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Op het gebied van wat niet of wel toegestaan is, is veel onderscheid in opvatting. Zelf heb ik geen behoefte aan een lichtende ster voor het raam. Op zichzelf is het positief dat men uitkomt voor het feit, waar het in ons leven om te doen is. Anderzijds wil de Heere ons door de verkondiging van Zijn Woord onderwijs geven en niet door symbolen. Christenen gaven in het verleden nooit door dit symbool uiting aan hun christen-zijn.

Laten we ons maar niet te veel door het gevoel laten leiden. Zou u er andere christenen mee ergeren, dan zou u het beter kunnen laten. Maar echt verkeerd kan ik het niet noemen.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

Kerst
9 reacties
lieslvp
Vragensteller,
erg bedankt voor je vraag! Ik heb nog nooit zo naar de kerstster voor ons raam gekeken, Door uw/jou vraag, zal ik nu anders naar onze kerstster gaan kijken. Mensen, als u een kerstster ziet hangen, denk dat alstublieft hetzelfde als de vragensteller!
Nogmaals bedankt!
MUS
Prachtig zo'n ster! Geniet er van. Je zult er geen christen mee tot zonde verleiden (ergeren). Dit soort dingen behoort tot de christelijke vrijheid! Goede Kerst.
Dorah
Wat een goed idee, vragensteller!
Het deed me direct denken aan het Joodse Chanoekafeest, waarbij men acht kaarsen voor het raam laat branden (het moet voor de buitenwereld te zien zijn).
Persoonlijk heb ik niets met Kerst (geen Bijbels feest) maar de wijze waarop jij dit laat zien, lijkt me heel mooi.
Autumn
Wow, mooi idee van de vragensteller over de kerstster. Zo had ik er nog niet over nagedacht. Ik vind het wel inspirerend.
MUS
@Tara
Met de hand op deze Bijbeltekst hebben velen gezegd dat doven niet gered konden worden. Het gaat om de boodschap van de Bijbel, waarbij alle zintuigen mogen worden ingezet. Lees het OT voor alle voorwerpen, beelden, rituelen en soms zelf toneelspel (Hosea / Jeremia) om Gods boodschap door te geven!
Sabine
Ik vind dat er met dit antwoord wel weer erg word gekeken naar ónszelf'. Ik hang mij kerstster voor het raam op de zaterdag voor de eerste adventszondag. Als teken dat wij dit belangrijker vinden dan sinterklaas, en bovendien hoop ik dat het uitnodigt tot een gesprek met mijn onchristelijke buren. Overigens is het met collega's hierdoor wel al eens tot een gesprek gekomen over de betekenis van kerst.
En het spijt me voor de ds. maar er zijn mensen die zich christen noemen en die zich werkelijk aan van alles ergeren.
rotterdam1
@Tara ; Gods volk heeft verdriet van kerstbomen.
Realiseert u zich dat slechts een minuscuul klein deel van de Christenheid dit standpunt heeft ?
U beticht vele honderden miljoenen broeders en zusters van satanische gebruiken.

Rom. 10 : 17 " Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het woord Gods."

Er zijn in de bijbel vele mensen die tot het geloof komen, niet door het woord maar door daden ;
Christus geneest de blind geborene “Hij spoog op de aarde, en maakte slijk uit dat speeksel, en streek dat slijk op de ogen des blinden en hij werd ziende – en hij zeide: Ik geloof, Heere! En hij aanbad Hem”.

En door de handen der apostelen geschiedden vele tekenen en wonderen onder het volk;
En er werden meer en meer toegedaan, die den Heere geloofden, menigten beide van mannen en van vrouwen.
MUS
@Tara
Ik sluit me bij Rotterdam aan. De vergelijking met OT rituelen en voorwerpen is om aan te geven hoeveel zichtbare tekenen werden ingezet voor de boodschap...
Ik heb ook verdiet om die vele Refo's, die Kerst het zonder kerstster, lichtjes, ... én zonder Jezus moeten vieren. Dan liever Kerst met ster, kaarsen, kalkoen ... én Jezus!
jsml
@Tara, ik vind het best een mooie vergelijking die je maakt met het volle Bethlehem waar geen plaats was voor de Heere Jezus. Natuurlijk zal er op allerlei manieren wel wat zijn af te dingen op de vergelijking, maar ik begrijp wat je bedoeld, en ik denk dat je ook wel een punt hebt. Een punt dat ook in mijn leven vaak van toepassing is.

@Rotterdam1, volgens mij bedoeld Tara het niet zo extreem als je nu doet voorkomen. Ze zegt namelijk niet dat Gods volk verdriet heeft van kerstbomen, maar van het feit dat, door al die drukte en commercialiteit, de aandacht zo wordt afgeleid van waar het werkelijk om gaat. Is dan een kerstboom of kerstster op zich verkeerd? Ik denk van niet! Maar als die kerstboom of kerstster er slechts aan meewerkt de aandacht af te leiden is dat wel jammer..

Verder lees ik nergens dat Tara broeders of zusters beticht van satanische gebruiken, maar denkt ze dat kerstbomen (soms of vaak) door satan worden gebruikt om de aandacht af te leiden. Dat is iets anders dan het uitmaken voor een satanisch gebruik.

Overigens is het tegenwicht wat jullie proberen te geven ook wel weer te begrijpen, want, zoals MUS al aangeeft, heeft kerst zonder kerstster, lichtjes, én zonder Jezus helemaal geen waarde.

Laten we elkaar de hand geven en samen uitzien naar kerst. Ongeacht de ander nou wél of juist géén kerstster voor zijn raam wil hangen. Als de blinkende Morgenster maar schittert (of gáát schitteren) in ons hart......