In het wit trouwen

B.S. van Groningen / 28 reacties

Vraag

Aan iemand van de Ger. Gem. Mijn vriend en ik hopen als de Heere het geeft volgend jaar te trouwen. Ik kom uit de Gereformeerde Gemeenten, hij uit de Gereformeerden Gemeenten in Nederland. Het is voor mij best moeilijk geweest om de keuze te maken om uit mijn kerkverband te stappen; mijn vriend wil namelijk absoluut niet weg. Nu is het zo dat ik al veel in moet gaan leveren zoals: verzekeringen, kinderen die wij dan niet zullen laten inenten en dat soort zaken. Ik ga met veel liefde met mijn vriend mee, maar ik wil heel graag trouwen in de Ger. Gem. omdat ik dan gewoon in het wit kan trouwen. Is dit mogelijk? Dus dat wij daarna overgaan naar de Ger. Gem. in Ned.? Ook is het zo dat ik nog belijdenis ga doen. Kan ik dit in de Ger. Gem. doen terwijl ik eigenlijk al weet dat ik overga? Hoe zien de kerkenraden dat?

Antwoord

Beste vriendin en vriend,

Jullie vraag is even blijven liggen, maar nu komt toch een antwoord. Het leven is geven en nemen, zeker ook in verkeringstijd en huwelijk. Jij schrijft dat je al zoveel hebt ingeleverd, omdat je vriend zeker vast wil houden aan zijn eigen kerkverband. Nu stel jij die vraag aan mij en dat mag, maar eigenlijk is het een zaak tussen jullie beiden. Je zegt ook dat je met veel liefde met hem mee gaat, toch schrijf je over dat inleveren van dingen, die voor jou niet direct een punt moeten zijn: niet inenten, geen verzekeringen enz. Hoe belangrijk deze zaken ook voor iemand kunnen zijn, zij mogen toch niet de hoofdzaak in je leven beheersen. En het volgende punt: je wilt in het wit trouwen, dat kan in de Geref. Gemeenten wel in de Geref. Gem. in Nederland niet. Opnieuw een middelmatige zaak, wellicht voor jou niet.

Tenslotte het overgaan naar een ander kerkverband na jullie huwelijk. Is dat niet een beetje hypocriet? Het is maar een vraag. Je geeft zelf al een antwoord: je wilt belijdenis doen in de Geref. Gem. terwijl je weet dat je al heel snel die kerk niet trouw wil blijven. Ik kan me zo voorstellen, dat een kerkenraad hier niet op zit te wachten. Zijn dit steekhoudende argumenten om belijdenis te doen? Als ik het verkeerd zie, moet je het zeggen, maar ik proef hier veel uiterlijke zaken, waar je wel of niet aan vast wil houden, maar over wezenlijke zaken schrijf je niet.

Denk nog eens goed na, voor je zulke belangrijke stappen zet: belijdenis doen en in het huwelijk treden. Dat mag toch niet afhangen van: in het wit trouwen, wel of niet inenten, wel of niet verzekeren. Eén zin uit jouw vraag wil ik onderstrepen: "Ik ga met veel liefde met mijn vriend mee." Waar liefde woont, gebiedt de HEERE de zegen. Ik ga er vanuit, dat die liefde wederzijds is, maar dat het bij jullie vastzit op bepaalde uiterlijke, dan wel middelmatige zaken.

Laat ik tenslotte mogen adviseren: de liefde uit God en tot God is het belangrijkste, daarna de liefde tot elkaar. Lees eens aandachtig 1 Korinthe 13: het lied der liefde. Daar vind je alles wat nodig is. Dan vallen bezwaren van weerskanten weg. Daar gaat het om! Houd dat samen voor ogen. En… belijdenis doe je niet van een kerk, maar voor Gods Aangezicht. En wanneer je ja zegt op de vragen, die gesteld worden en je gaat zo spoedig mogelijk naar een andere kerk, is dan toch wel een beetje vreemd, zeker als je het van te voren van plan bent. Het ga jullie goed onder de Zegen van de Heere en in de liefde tot elkaar.

In Romeinen 10 : 9 en 10 staat wat er van je gevraagd wordt bij het doen van belijdenis: "Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart zult geloven, dat Hem God uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden. Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met de mond belijdt men ter zaligheid."

Met een hartelijke groet,
B. S. van Groningen

Tags in dit artikel:

huwelijk
28 reacties
Catherine
Vraagstelster: ik heb veel bewondering voor je dat je uit liefde je a.s. man wil volgen. Het is nl een hele stap zo ! Je hebt eigen principes die je dan toch maar voor je man opzij zet. Ik weet niet of ik dat gekund zou hebben.
Maar heb je tegen je a.s. man gezegd dat het je veel verdriet doet om niet in het wit te kunnen trouwen ? Veel vrouwen vinden het nl niet zo erg. Maar jij kennelijk wel en zo dat je bep stappen wilt zetten om dat mogelijk te maken.
Dat vraagt veel wijsheid en inlevingsvermogen.
Ik hoop dat je samen eruit kunt komen, zodanig dat het een win-win situatie wordt, beiden tevreden. Maar het is toch ook niet ongebruikelijk om in de gemeente van de bruid te trouwen en daarna over te gaan ??
sydneylover
Mooie toevoeging van hr. Van Groningen uit Romeinen 10! Wat een belofte voor iedereen!

In een relatie is het geven en nemen. Ben ik nou de enige die uit deze vraag afleest dat de vraagstelster vooral geeft? @vraagstelster: onderschat je het toch vrij sterk wettisch ingestelde leven binnen de GGiN niet?
Catherine
SL: zo ervaar ik het ook !
bootje
Ja idd sydneylover dat vind ik ook!

En ook als is de ger.gem. in ned. een streng kerkverband (als ik dat zo mag noemen) je vriend houd er zelf ook nogal strenge principes op na. bijv. het niet verzekeren. Omdat je van je vriend houd is het moeilijk, maar ik zou over de gehele situatie goed nadenken. Er zullen omdat je vriend zulke strenge principes heeft nog wel meer lastige situaties komen, als het dan ook allemaal op zijn manier moet...
zandkasteel
Als je in heel belangrijke zaken, zoals inenten en verzekeren, wel wilt schikken, omdat je geliefde dat zo wil, lijkt dat me een verkeerde start.
Wat te doen als je kind ernstig ziek wordt, omdat het niet is ingeent en je staat er zelf niet achter. Deze zaken moet je alleen uit geloof doen en niet op het geloof van je man. Anders kan er straks een grote verwijdering in je huwelijk ontstaan. Dan maar wachten met trouwen en praten en bidden, tot je echt op 1 lijn zit. Denk nooit...hij veranderd wel als we getrouwd zijn, want met die gedachte zijn er al veel huwelijken kapot gegaan.
Catherine
bootje: wat zijn die principes eigenlijk waard als je ze alleen maar houdt vanwege zijn idee hierover ? Zoiets moet toch van binnenuit komen, je overlegt samen en komt daarmee biddend en pratend tot een besluit, toch ?
jan_we
Laat middelmatige zaken ook middelmatige zaken blijven. Geen kwaad woord dus over sommige reacties daaromtrent. Wel gaf de vraagstelster duidelijk aan dat ze van haar toekomstige man houdt. We begeven ons dan ook op glad ijs als we ons in onze adviezen gaan plaatsen tussen 2 personen die voor elkaar gekozen hebben, ook al delen we hun standpunt niet. Laten we wel de fijngevoeligheid opbrengen ons daar buiten te houden.
bootje
Catherine idd. daarom is het een moeilijk iets. Daarom ben ik het ook met zandkasteel eens.
meboy
Wat grappig dat dit meisje wordt aangewreven dat ze voor een middelmatige zaak pas later bij een kerkverband wil aansluiten. Aangezien ze zelf niet zoveel invloed op die zogenaamde 'middelmatige zaak' heeft. Het is geen probleem wat door háár is ontstaan... Ten eerste is het al triest dat onze voorvaderen zich o.a. om zulke zaken hebben afgesplitst en het is nog veel triester dat iemand die pijn aan den lijve moet voelen...maar: laten we dan wel de schuld op de goede plek leggen, en die niet de vragenstelster in de schoenen proberen te schuiven, zo van: zoek het maar uit met je dilemma want dat is hypocriet!

Als de ger-gem-in-ned zou horen: ik wil graag bij jullie kerken en me aansluiten bij de gemeente maar die witte trouwjurk staat me in de weg. Zouden ze dan uit naam van de Grote Koning niet over dat middelmatige zaakje kunnen heenstappen om een ziel te vrijwaren van gewetenswroeging? Een kerk is er om te dienen, niet om gediend te worden.
Annah
Kennissen van ons: vriendin GG, vriend GGiN. Besloten dat ze GGiN zouden worden. Vriendin heeft belijdenis gedaan in de GGiN, is in de GG getrouwd met een lichte, maar niet witte, bruidsjurk en daarna overgegaan naar GGiN. Waren allebei de kerkenraden het prima mee eens.

Overigens was hier de reden om in de GG te trouwen niet de kleur van de jurk, maar het zich verbonden voelen aan de eigen gemeenten en de predikant.

Het is dus prima mogelijk.

Annah
refohj
Als het voor het huwelijk al zoveel geven voor je is... kan het binnen het huwelijk nog wel is moeilijk voor je worden. Omdat je het niet gewend bent...
Hoop dat het praten tussen jullie beide wel mogelijk is want dat is bijzonder belangrijk!
jan_we
Met middelmatige zaken bedoel ik dat een gebod of verbod nergens rechtstreeks in de Bijbel is terug te vinden. Wel weet ik van mijn moeder dat het in haar jonge jaren zo was dat een gedwongen huwelijk niet kon samengaan met een witte jurk. Dit was in praktisch heel de maatschappij het geval, ook onder niet-kerkelijken. Dit zal bij de vragenstelster niet het geval zijn, en daarom lijkt mij dat er niets op tegen is in een witte japon te trouwen, mits deze japon netjes en gekleed is. Was er in overleg met beide kerkenraden niet tot een oplossing te komen? Wat zegt deze kerkenraad trouwens over het kostuum van de bruidegom? Ook niet elk trouwkostuum voor mannen kan wat mij betreft door de beugel! Dit hoeft echt niet altijd een diep-zwart kostuum te zijn. Maar een smoking met een roze of rode buikband zijn ook best onder kritiek te stellen. Of is dit alleen een kwestie van smaak?
zandkasteel
Nog een aanvulling op mijn eerdere bericht. Mijn schoonouders zijn ruim 45 jaar getrouwd en "gedwongen" in een donkere kleur te trouwen (tewijl het geen gedwongen huwelijk was), iets waar ze beiden niet achterstonden. Na de trouwdag zijn er geen foto's bewaard, mijn schoonmoeder heeft ze uit boosheid verscheurd, omdat ze ze niet mooi vond. Wat jammer, als je op zo'n mooie dag, je niet gelukkig voelt en vervolgens prima in een witte blouse of rok en zelfs met witte hoed op,in de kerk mag komen om je "zondige" kind in een witte doopjurk de kerk in te dragen. Wat kunnen mensen elkaar toch een verdriet aandoen.
floddertje
In mijn kennissenkring is ook iemand van GG naar GGinNed gegaan vanwege huwelijk. op mijn vraag jaren later of ze dat niet verschrikkelijk moeilijk vond antwoordde ze "Ja'.

Maar zij zei; " Heel nuchter bezien kiest de wereld makkelijk voor bijv. een voetbalclub. Of ze nu wel of niet van de kleuren van het tenue houden. Het gaat erom dat ze het voetballen van die club geweldig vinden. Vol overgave storten ze zich bij die club, hangen het met heel hun hart aan. Dat daar een tenue aan hangt met bijv. een kleur die ze anders nooit zouden dragen, of heel afschuwelijk vinden, nemen ze op de koop toe.
Nu de keuze die wij als christen moeten maken. Als we van kerk veranderen kiezen we bewust een kerk waar het woord ook zuiver gepreekt wordt in onze ogen. Maar we mopperen over ditjes en datjes die bij dat kerkverband horen.
Als je de keuze moet maken, moet je dat wel overwogen doen, met heel je hart dus. Kun je dat niet, zul je altijd tegen de regels jezelf stuk lopen. Dan heeft het je hart niet en zul je je er innerlijk altijd tegen blijven verzetten.
1a2b3c
Eigenlijk denk ik dat de keus meer gaat over: de jongen met de 'ditjes en datjes' op de koop toe, dan over de kerk met bijbehorende 'ditjes en datjes'.
Nou zou ik bepaalde regels niet direct onder ditjes en datjes plaatsen omdat die best belangrijk zijn.
De kleur van een jurk is minder ingrijpend maar het zegt wel veel over de wettische instelling van de kerk die meent zich te moeten bemoeien met zulk soort dingen.
Ik vraag me altijd af hoe zulke kerken de christelijke vrijheid zien?
Race406
@Vraagstelster: Ik wil niet tussen jullie in gaan staan, maar ik proef heel nadrukkelijk: Mijn vriend wil dit, mijn vriend wil dat.. Ik doe om hem dit niet meer, om hem doen we dat straks niet.
En wat JIJ wil dan? Wordt daar ook rekening mee gehouden? De vrouw is niet voetveeg die maar moet volgen mdat de man nu eenmaal iets wel of niet wil.
Denk HEEL GOED na over trouwen en kerkkeuze.....!!
Je moet geestelijk zoveel mogelijk op 1 lijn zitten. Als jij het niet inenten en niet verzekeren niet doet uit eigen overtuiging, maar omdat hij dat nu eenmaal zo wil, kan het straks heeeel moeilijk worden als er echt eens iets aan de hand is!
GGiN is verschillend qua plaats, maar denk er niet te gemakkelijk over! Tenzij je uit een "zware" GG komt, dan is de stap niet zo groot meer. Maar aangezien je in jouw GG in het wit mag trouwen......
dominerik
Ik begrijp niet waarom schrijfster zo gemakkelijk over het (niet) verzekeren en (niet) inenten heen stapt, maar zo'n moeite heeft met de niet-witte trouwjurk.
Catherine
Dat voorbeeld van die voetbalclub is trouwens een heel slecht voorbeeld ! Ga maar aan fans vragen waarom zij fan zijn van Ajx en niet van Feijenoord ! Daar komen heel veel emoties bij te pas, soms van vader op zoon. Hele gezinnen kunnen verscheurd worden. Dus dat kun je in dit verband niet stellen zo. Zo ook met een kerk. Ik denk dat het soms lichtelijk onderschat wordt. Als je jong bent, zie je het heel anders en denk je dat je wellicht nog iets zou kunnen veranderen. Blikbaar is die jurk zo'n groot punt voor vraagstelster. Ik zou eerder nadenken voor dat niet-inenten en verzekeren. Want dat heeft nl nogal consequenties ! Overigens mag je ook je boeket niet de kerk indragen.
zandkasteel
De jurk speelt nu gelijk, het inenten en verzekeren nog niet. Maar als dat straks wel gaat spelen.....dan is er geen keuze meer. Dan is er ja gezegd. Dus als het niet uit eigen overtuiging is, gaat het heel moeilijk worden!
Raptor
Wat is er mis met zwart?