Verkoudheid steekt kop op

drs. A.J. van den Noort | 1 reactie | 13-12-2012| 09:02

Vraag

Al meer dan een jaar steekt bij mij steeds een 'verkoudheid' de kop op. Ik heb het idee dat deze maar niet weggaat. Steeds als mijn weerstand wat lager is doordat ik bijvoorbeeld wat laat naar bed ga, of als ik even flink doorfiets in de koude buitenlucht, krijg ik weer een pijnlijke keel. M'n keel verergert ook door chocola heb ik de indruk en koek. 's Ochtends heb ik ook steeds rochels in m'n keel. Kamillethee o.i.d. helpt vaak wel weer, maar ik zou het zo graag eens kwijt zijn. Wat zou ik daaraan kunnen doen?


Antwoord

Beste vragensteller,
 
Voor mij is dit een lastige vraag, omdat ik niet weet hoe oud je bent, of je verder gezond bent, of je medicijnen gebruikt, rookt etc.
 
Als ik je vraag zo doorlees, spelen er met name keelklachten: keelpijn en slijm in de keel. Deze klachten kunnen met velerlei zaken te maken hebben, bijvoorbeeld roken. Ook kan een verkeerd ademhalingspatroon deze klachten veroorzaken. Een normale ademhaling verloopt via de neus, de neus bevochtigd de inkomende lucht, zodat deze lucht de luchtwegen niet uitdroogt. Sommige mensen ademen niet door de neus, maar door de mond, hierdoor drogen de luchtwegen wat uit, waardoor ze irriteren en pijnklachten of slijm kunnen geven.

Soms spelen er vergrote keelamandelen, die telkens irriteren/ontsteken. Andere keren speelt er een allergie voor voedingsmiddelen. Kortom: zeker gezien de duur van de klachten (ruim een jaar) is het verstandig om je huisarts een keer te bezoeken.

Drs. A. J. van den Noort

Lees meer artikelen over:

verkoudheid

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

drs. A.J. van den Noort

  • Geboortedatum:
    30-11-1999
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Kampen
  • Status:
    Inactief
42 artikelen

Bijzonderheden:

Huisarts


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
1 reactie
Jenn
13-12-2012 / 21:15
Zeer herkenbaar. Ik heb zelf vergrote lymfeklieren in de nek, ondertussen al zeker 12 jaar.
Ben vaak naar de huisarts geweest maar een oorzaak is er bij mij niet echt gevonden, behalve het verkeerd 'schrapen van de keel'. Vanaf september ben ik nu weer verkouden, soms 1 dag voorbij en dat begint het weer.
De weerstand op peil houden helpt wel heb ik gemerkt.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Grootste deel van de klas niet-christelijk

Ik zit in een klas waarvan het grootste deel niet-christelijk is. Ik had een paar dagen geleden een discussie met een jongen (een onkerkelijk iemand) en met mijn vriendin die wel christelijk is. Die j...
Geen reacties
13-12-2003

Mitsgaders vertalen

Aan de heer Bremmer van de GBS. In aansluiting op de vraag 'Statenvertaling hertalen of herzien': Kunt u uitleggen waarom het woord “mitsgaders” niet vervangen wordt door een ander woord bij de herzie...
Geen reacties
13-12-2023

Als christen op Wilders van de PVV stemmen

Ik loop al een tijdje met de volgende vraag rond: kan je als christen op Wilders van de PVV stemmen? Ik volg de politiek op de voet en interesseer me in verschillende politieke partijen. Geert Wilde...
4 reacties
13-12-2016
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag