Kerstboom

Redactie Refoweb / 46 reacties

Vraag

Veel refo's wijzen de aanschaf van een kerstboom e.d. af. Voor mij hoeft dat ook niet, maar ik vind het altijd wel mooi als er overal lampjes in het dorp hangen en kerstbomen staan. Is dat verkeerd?

Antwoord

Zie voor het antwoord het zoekprogramma in onze vragenrubriek. Zoekwoorden "kerstboom" of "kerstfeest".

46 reacties
Mona
@IceCream,
ik heb net twee boeken uit over de vervolgde kerk, (1 boek over china, 1 boek over Noord Korea). Vooral uit het boek over China komt naar voren dat er velen tot geloof komen. Daar spelen 'onze vragen' helemaal geen rol.
Nu vraag ik mij steeds af hoe het toch komt dat wij zo zitten te tobben met al onze vragen, en wat je allemaal beleefd moet hebben, en wat je wel en niet mag doen.
Heeft het met overgave te maken? Of zij we te rijk om afhankelijk van God te leven? Willen we het zelf beter weten? Zij we te ver doorgeschoten?
Dit gaat misschien een beetje off topic, alhoewel het wel zijdelings er mee te maken heeft.
Onlangs was er nog een reportage op tv, dat de christenen in landen met vervolging, juist voor ons (rijke westerlingen) bidden, omdat we zo aan verleidingen blootstaan.
Het is juist zorgwekkend dat we elkaar niet meer kunnen vinden, omdat we zo verschillend denken. Deze tijd zou ons juist meer naar elkaar moeten trekken, kerstboom of niet. Mannen met baarden of niet.
IceCream
Precies, ik sluit me helemaal bij jou aan Mona.
Ik heb eens een mooie lezing gehoord op een jongerenavond over waar wij ons allemaal druk om kunnen maken (al die bijzaken rondom het geloof). Daar heb ik zelf zoveel uit kunnen halen. Degenen die er tijd voor hebben, of er tijd vrij voor willen maken, zouden ik die lezing van harte aanbevelen. Ik heb hem namelijk terug kunnen vinden op internet.

http://hhgzwartebroek.prekenweb.nl/Jongerenavonden/20110305Jongerenavond.mp3
MvB
Ondanks alle argumentatie (waar je het wel of niet mee eens kunt zijn) waar Jezus dan zou zijn geboren, blijft het wel zo dat Hij in een sobere en nederige situatie is geboren (voor onze zonden!). Een situatie die Hij als Koningszoon niet verdiende! Zou dat niet onze maatstaf moeten zijn voor het al dan niet versieren van ons huis? Ook zonder kerstboom in huis kun je een kerstfeest vieren die op andere manieren ver weg staat van soberheid. Misschien is er meer reden om feest te vieren met het Paasfeest in plaats van het door mensen opgeklopte commerciele kerstfeest? Hij heeft de dood overwonnen voor ons! Is dat geen feest?
Pollie
’t Blijft toch altijd weer een interessante ‘discussie’. Paar jaar terug was ik ook op zoek naar antwoorden voor het niet hebben van een kerstboom. Ik kwam op de volgende site terecht: http://members.ziggo.nl/peter7/kerst/kerst.html
Veel tekst, maar voor de liefhebber kan het interessant zijn.
karlo
O ja @1a2b3c, ik lees net jouw laatste reactie. Over die baard bedoel ik. Onbegrijpelijk toch?!
Hij heette vast en zeker niet Bogerman.
mieptruus
Wat heeft een kerstboom te maken met de herdenking van de geboorte van Jezus onze Zaligmaker? Voor keizer Constantijn vierden de christenen zo geen kerst.
Nee het staat niet letterlijk in de bijbel. Nogal afgezaagd om dat te zeggen. Nu spreken we toch ook niet meer over een kindeke maar een kind?
Je kan de herkomst van het kerst terugvinden op google etc.