Kerstboom

Redactie Refoweb / 46 reacties

Vraag

Veel refo's wijzen de aanschaf van een kerstboom e.d. af. Voor mij hoeft dat ook niet, maar ik vind het altijd wel mooi als er overal lampjes in het dorp hangen en kerstbomen staan. Is dat verkeerd?

Antwoord

Zie voor het antwoord het zoekprogramma in onze vragenrubriek. Zoekwoorden "kerstboom" of "kerstfeest".

46 reacties
dijna61
@dkw
Het staat er allemaal niet letterlijk en het zal best anders zijn, maar wat maakt dat uit?
De boodschap van deze preek (Tara) is toch duidelijk.
De Koning der koningen is tot ons neergedaald in de gedaante van een mens en heeft heel ons leven over willen doen. Het was puur uit liefde en dat niet voor vrienden, maar voor vijanden.
Kerstfeest betekent Christusfeest. Maar kerstfeest heeft zeker twee kanten.
Daniel
@rotterdam1
Ik geef het toe, ik ben ook te dom om voor de duvel te dansen, ik heb ook meer geld dan de gemiddelde Afrikaan.
Dat wil niet zeggen dat mensen met te veel geld dom zijn.
Soms ben ik wat kort door de bocht.
Vraagsteller/ster had een vraag over of een kerstboom wel kan in ons refowereldje.
Ik vind van wel, ik reageer wel dat het heidens is, ieder jaar staat er een kerstboom(je) in onze woonkamer.
Met pasen eten we eieren, op hemelvaartsdag gaan we douwtrappen en op zondag gaan we naar de kerk.
rotterdam1
@dkw - ik kom Tara even helpen.
Omdat geen plaats was in de herberg ; dus hebben Jozef en Maria het wel geprobeerd (aangeklopt)
Ze legde het Kind in een kribbe ; staat normaal gesproken in een stal (in het M.O. 2000 jaar geleden waarschijnlijk een spelonk)
Vuil ? In elk geval is een stal niet schoon, geen plek om een Kind ter wereld te brengen.
Leeg ? Ja klopt ook, want de herders waren in het veld met de kudde.
1a2b3c
Waarom geen refo-talmoed maken over belangrijke vraagstukken als:
- mag een broek voor een vrouw?
- mag een legging?
- mag je oorbellen?
- hoe lang moet je rok zijn?
- moet je in het zwart naar de kerk?
- is een kerstboom geoorloofd?
- mag je lampjes mooi vinden?
- mag je naar een bruiloft waar een band speelt?
- mag je tv?
- mag een man een baard?
- mag je gezangen zingen?
- mag je de H.S.V. lezen?
- mag je een film kijken op tv?
- mag het wel op een dvd dan?
- mag je open internet?
- mag je ....?

Volgens mij is het de bedoeling dat je zelf na denkt. Je moet weten waarom je ergens op tegen bent, of juist niet.
Ergens voor of tegen zijn omdat 'men' of de 'dominee' dat is, is gewoon blind kudde-gedrag.
Ik zou op zich niet weten wat er mis mee is om kerst te vieren met een kerstboom.
En als je vind dat het niet kan, ook prima!
Daniel
Bij ons in de buurt is een schaapskooi,
mijn hond en de hond van de herder zijn vriendjes.
Er staan fijnsparren om de schaapskooi, kerstbomen dus.
Smen met de herder drink ik koffie in het schuurtje naast de schaapskooi.
Voor mij mogen kerstbomen, ieder jaar krijg ik een kerstboompje van de herder.
Het geeft mij een speciaal kerstgevoel.
jsml
@Tara, moeten we dan maar het kerstfeest gaan herdenken in plaats van vieren?? Begrijp me niet verkeerd, voor mij is een kerstboom helemaal geen must. Wij hebben er nooit één gehad en voor mij heeft het kerstfeest evenveel waarde zónder kerstboom als met, maar zoals jij het zegt lijkt het wel of we op kerstfeest een rouwdienst moeten houden. Maar ik vind het zeer verblijdend dat de Heere Jezus zooveel voor ons over heeft gehad… En dan hoeven we inderdaad niet te vergeten hoe hij hier onthaald werd, maar waar het om gaat is dat er op dat moment een licht begon te schijnen…

Jes 9:1-2 Het volk dat in duisternis wandelt, zal een groot licht zien. Zij die wonen in het land van de schaduw van de dood, over hen zal een licht schijnen. U hebt dit volk talrijk gemaakt; hebt U niet de blijdschap groot gemaakt? Zij zullen blij zijn voor Uw aangezicht; zoals men zich verblijdt bij de oogst, zoals men zich verheugt wanneer men de buit verdeelt.

Lukas 2:10 En de engel zei tegen hen: Wees niet bevreesd, want zie, ik verkondig u grote blijdschap, die voor heel het volk wezen zal,

Matt. 2:10-11 Toen zij de ster zagen, verheugden zij zich met zeer grote vreugde. En toen zij in het huis kwamen, vonden zij het Kind met Maria, Zijn moeder, en zij vielen neer en aanbaden Het. Zij openden hun schatkisten en brachten Hem geschenken: goud en wierook en mirre.

Misschien is het met een kerstboom wel net als met offervlees. 1 Kor. 8:7-9 Maar niet in allen is deze kennis, want sommigen, die in hun geweten tot nu toe niet los zijn van de afgod, eten het vlees als afgodenoffer, en hun geweten, dat zwak is, wordt bevlekt. Voedsel nu brengt ons niet dichter bij God, want hetzij dat wij eten, wij hebben daardoor bij God geen overvloed; en hetzij dat wij niet eten, wij lijden daardoor bij God geen gebrek. Maar let erop dat deze vrijheid van u niet op een of andere manier een aanstoot wordt voor hen die zwak zijn.

Beste vraagsteller ik ga je niet verbieden om een paar ballen aan een boom te hangen, als je je hart er maar niet tussen hangt….
dkw
@rotterdam1:
Een andere verklaring:
De Bijbel maakt geen melding van enige herbergier die hen vertelde dat de herberg vol zat voor de nacht. De reden waarom wij ons dit scenario inbeelden komt door de vertalers van de Schriftuur die gekozen hebben voor het woord “herberg” om daarmee het Griekse grondwoord
???????? (kataluma) te vertalen. Dat geeft moderne lezers een verkeerde indruk. Jezus gebruikte ditzelfde woord in Lukas 22:11 om te verwijzen naar een “eetzaal”1 (SV). Het gaat in feite om een kamer voor gasten. Ze is ook gekend als “upper room” (KJV) of “bovenkamer” (Telos) in de scène van het Laatste Avondmaal, de maaltijd die Jezus nam met Zijn discipelen, de avond voor Zijn kruisiging.
Het Grieks heeft namelijk een woord heeft voor een herberg (of hotel). In feite gebruikte Lukas dit woord in Lukas 10:34, toen hij schreef over de Goede Samaritaan die de verwonde man meenam naar de “herberg”1 - pandocheion, ?????????? - en de “waard” (pandocheion, ??????????; vers 35) betaalde om voor de man te zorgen.
Het is dus onwaarschijnlijk dat het in Lukas 2 over een zelfde soort herberg gaat, maar meer over een gastenkamer.

Verder is niet bekend dat Maria precies op het moment dat ze baren moest in Betlehem aankwam, waarschijnlijk was ze er al langer, het is namelijk onwaarschijnlijk dat ze de reis van 110km heeft gemaakt in de final van haar zwangerschap, zie ook Lukas 2:6 dat zij al een tijdje in Bethlehem waren voordat Jezus geboren werd: “En toen zij daar waren, geschiedde het dat de dagen vervuld werden dat zij baren zou”. Dus ze waren er al.

Het zou dus kunnen dat Jozef en Maria naar het ouderlijk huis van Jozef gingen en daar enige tijd waren, toen ging Maria baren maar de (kataluma) gastenkamers of bovenkamers (zie ook de KJV) in het huis waren vol.
Het is niet waarschijnlijk dat ze weggestuurd zijn uit dat huis, maar dat ze naar een lager gelegen gedeelte van het huis verwezen werd, de benedenkamers.
Archeologen hebben huizen in Judea opgegraven uit de eerste eeuw en kwamen erachter dat de verdieping werd gebruikt als gastenverblijf terwijl gelijkvloers of het lagere niveau diende als leef en eetkamer en tevens de kamer waar sommige kwetsbare dieren werden gehouden voor de nacht voor koude en diefstal, het was waarschijnlijk september, dus het kan ook zijn dat er op dat moment geen dieren binnenshuis waren, of misschien ook wel, dat is niet bekend.
Zie bijvoorbeeld ook Jefta die beloofde het eerste wat uit zijn huis kwam te offeren, hij dacht dat dit een dier zou zijn, het was toen heel gewoon om dieren in huis te houden, net als in de vroege Nederlanden.
Vandaar ook een kribbe of voederbak op die verdieping waar het kind werd ingelegd, het kan dus best gewoon een woonkamer geweest zijn.
Dit zou ook kunnen verklaren dat de wijzen uit het oosten naar "het huis" gingen zoals in de bijbel staat.

Ik zeg niet dat deze theorie juist is, maar mijns inziens is het veel realistischer dan een vuile koude stal ergens midden op een vreemde plaats.
En het gaat natuurlijk niet om de plaats maar om het offer zelf, Jezus Christus, dat is veel belangrijker, maar een romantisch beeld met een kerststalletje is heel erg vergezocht vind ik.
rotterdam1
Goed doordacht verhaal dkw - complimenten
dkw
@rotterdam1, het grootste gedeelte komt van iemand anders, ik ben zelf niet zo slim hoor.
Mona
@dkw: slim genoeg in iedergeval, om het hier te plaatsen, zodat anderen er ook 'slimmer' van worden...! Echt mooi om te lezen, er valt nog zoveel te leren.
karlo
@1a2b3c
Eén van je serie vragen vind ik vreemd, nl. mag een man een baard? Lijkt me vrij duidelijk: tuurlijk mag (moet wellicht) een man een baard, waarom zou hij anders zo zijn geschapen??!
1a2b3c
@karlo, toch heeft hier een keer een antwoord gestaan van een rechtse ds. die stelde dat het niet mocht.
juni
toch eigenaardig,dat degene die uit de wereld zijn getrokken. Door God tot God zijn bekeerd,hun kerstboom eruit knikkeren. bitter wenen. Zijn wieg was een kribbe ,Zijn troon was een kruis. Niemand sleepte en kerstboom mee naar de kribbe.Het geeft mij diep te denken,dat deHeere Zelf komt in het hart om plaats te maken. Voor Zichzelf, bij bovenstaande mensen. eigenaardig,dat degene, die zich zelf kunnen bekeren , altijd zich vermaken bij kunstlicht,dat altijd sfeer heeft. altijd brand.Net of hun ,dat eerbied en diep ontzag ,ontbreekt in taal en gebaren.Ook vaak het zeggen Ik vind, Ik doe, Ik... Bovenstaande mensen zeggen altijd, wat wilt U dat ik doen zal. Twee werelden,die mij diep te denken geven.......twee heel verschillende werelden. de een wordt uit de wereld getrokken. De andere doen veel met de wereld,heidense gewoontes mee. De een leert,alles is zonde, de ander,,ik doe wat ik wil, wat ik goed vind.tja........mn zoektocht door dit aardse dal,komt veel tegenstrijdigheden tegen. Alles van de Heere?????ik vraag het mij af,of....weet God er vanaf?Is Hij geeerd met heidense gewoonte? of wordt Hij juist onteerd, door die heidense gewoonte. Moet God alles verdragen? Hij Die zo Heilig is?Griezelig als we aan onszelf overgegeven zijn/worden......
dkw
@juni, hoe weet jij zo zeker dat door God bekeerde mensen hun kerstboom eruit knikkeren? Heb je daar cijfers van? Ik zie dat namelijk helemaal niet?
Of is alleen een heel klein miniscuul clubje in Nederland echt bekeerd en de rest van de wereld niet? Het is dan wel erg arm gezaaid, vind je ook niet? Is de rest dan schijn? Ik geloof er helemaal niks van.

Je trekt conclusies die nergens op gebaseerd zijn, ook niet dat mensen die zich zelf kunnen bekeren "zich ALTIJD vermaken bij kunstlicht" hoe kom je daar toch bij? Dat is echt verzonnen hoor!
Heidense gewoontes? Het hele vieren van kerst op 25 en 26 december is één heidense gewoonte, heb je de geschiedenis wel eens gelezen? Niet voor niks was het in de reformatie verboden, word God dan geëerd als wij kerst gaan vieren? Het is immers een heidense gewoonte om kerst te vieren?

Juni, let alsjeblieft op wat je zegt, niet alleen 0.0001% van alle christenen zijn ware kinderen Gods, echt niet, deze zijn over de hele wereld verspreid, ieder met eigen cultuur, gewoontes en tradities, en je kunt niet zomaar zeggen dat dit of dat niet van God kan zijn, dan kun je ook de Russische christenen veroordelen die juist een kerstboom hebben om te laten zien dat ze christenen zijn, denk dus goed na...
juni
dkw. gek dat ik dit zo vaak tegenkom. Daar gaat het mij om. dan denk ik mij suf. Mensen vertellen ZELF,dat zij zich bekeren. Dat vul ik niet in!!!!!Vertellen ZELF,uit de wereld gehaald te zijn!!! Of dat grote of kleine klubjes zijn????geen idee. Het valt mij alleen op.Dan denk ik voor mezelf,bij welke zou ik mij thuis voelen?Op welke mensen wordt ik jaloers?Uw reactie,heeft altijd een heel verhaal wat ik helemaal niet bedoel.Ook zulke kom ik tegen. Daar word ik moe van,en DENK vaak[weet niet zeker] zou zo iemand uit bep.kringen komen,waar ze niks meer van die leer, moeten hebben? Zo ja, dan ga ik daar voor op de loop!Mn zoektocht gaat door bergen en dalen,en kom tot nog toe,van alles tegen. Knik iedereen vriendelijk gedag.ook u
dkw
Beste juni, wij kennen elkaar niet persoonlijk, u schrijft bepaalde dingen als zijnde de enige ongetwijfelde waarheid, of het ook echt zo is, dat het niet anders kan, en daar reageer ik op dat wij hier voorzichtig mee moeten zijn, dat het niet meer als een cultuur is.
Aangaande de al oude leer (reformatie) ben ik een groot voorstander, daar houd ik aan vast, ik hoop dat u dat ook doet en niet alle wetticisme als een Goddelijk gebod ziet.

En over dat mensen zich bekeren, dat is nog bijbels ook, er staat niet in de bijbel je moet bekeerd worden, maar de eis is, bekeerd u, en als de mensen u dat vertellen moeten ze er ook bijvertellen dat dit niet uit eigen kracht is, maar gewerkt door Gods Geest, als dat gewerkt word kan een mens zich wel bekeren en het geloof en Jezus aannemen, daar staat de bijbel vol mee.

Ik weet niet waar u woont, maar ik heb het idee dat u erg in verwarring word gebracht door allerlei bevindingen en standen in de genade, ook die niet in de bijbel terug te vinden zijn.
Mijn advies is, lees alleen de bijbel en lees de geschriften der reformatoren, Calvijn, Luther, en ook Boston, Brakel, Kohlbrugge, vd Groe, Henry, Bunyan, daar heb je echt genoeg aan zonder allerlei breedvoerige uitgemeten mijlpalen in de weg der genade, deze mensen gaan recht op hun doel af, zonder omhaal!
Ik hoop dat u zich niets van mensen aantrekt maar alleen wat van God en ik hoop dat u snel het Ware mag vinden in uw zoektocht, dan doen mensen, ook dominees, niet meer mee maar gaat het alleen om Jezus Christus.
juni
dkw. s,lands wijs s,lands eer.Ik veroordeel niemand.vraag nooit aan iemand,hoe hij of zij kerst of feestdagen inhoudelijk doorbrengt. maar...dkw.....het heeft dan toch zo moeten zijn,dat ik hen wel tegen kom.Vandaar.....mn reactie. vrd grt dkw
juni
ach, dkw. ik wist niet dat ik zo overkwam. Bedankt voor ........tja, veel om over na te denken. wat is wetticisme? wel of geen boom???? wat die boeken betreft. heb ik al veel mogen lezen,van mensen. Niemand had voor zover ik mij herinner,een kerstboom. Mooie boeken,ook zonder boompie
Dorah
Interessante discussie!
Zelf ben ik jaren radicaal tegen een kerstboom geweest (al ben ik er wel mee opgegroeid en vond ik het als kind heerlijk om de boom op te tuigen en om de geur te ruiken van dennennaalden).
Toen ik volwassen werd kreeg ik steeds meer hekel aan de Kerst en alles wat daarbij hoort (ook in de kerk!). Het liefst zie ik (nog steeds) graag dat het wordt afgeschaft omdat het geen Bijbels feest is. Nergens in de Bijbel vind je dat we Kerst moeten vieren en het is m.i. nog steeds een heidens feest met een christelijk sausje. Jammer vind ik dat we Chanoeka niet vieren (dat werd ten tijde van het NT gewoon gevierd...)
Voor mij geen kerstboom ,geen kerstkransjes etc.
Inmiddels ben ik iets milder. Nog steeds geen boom in huis en ik heb een hekel aan bepaalde ' kerstliederen' maar ik weet ook dat het geen enkele zin heeft om daar steeds tegen te blijven ageren. Dat mensen een kerstboom in huis halen, zegt m.i. niets over hun geloof maar meer over cultuur, net als het vieren van Sinterklaas.
Als ik heel radicaal reformatorisch zou zijn, dan zou ik moeten zeggen dat Kerst heidens is en dat een ware christen dat niet zou moeten vieren. Gelukkig is het leven niet zo zwart-wit en kun je mensen echt niet de maat nemen om hun geloof.
Een van onze wijkpredikanten gaf pas aan dat hij hoopt dat mensen zich niet gaan verschuilen achter de lichtjes en pracht en praal, waarmee zij denken dat ze zelf de donkere dagen wel doorkomen en God niet nodig hebben. Dat heeft dus met innerlijke gesteldheid te maken. Waarom haal je versiersels in huis? Is dat omdat je het gezellig vindt, omdat het er een beetje bij hoort (niets mis mee!) of doe je dat omdat je een leegte in je hart wil opvullen? Ik denk dat dat een vraag moet zijn en dat mensen die voor zichzelf mogen beantwoorden. Daar hebben wij anderen niet voor nodig die zeggen wat we wel of niet zouden mogen als je ' waarlijk bekeerd' zou zijn.
IceCream
Inderdaad 1a2b3c, wat jij noemt met : mag dit, mag dat?
Weet je wat ik altijd zo "mooi" vind aan de vervolgde kerk? Die maken zich daar helemaal niet druk om. Het enige wat daar telt is God. Ze kijken daar niet naar kleding, tv, hoedjes, haardracht, welke dominee wel of niet of wat dan ook. Daar is het enige wat belangrijk is het Woord. Daar kunnen wij veel van leren!