Pasgetrouwd jong stel met uitgestelde kinderwens

Ds. B. J. van de Kamp / 2 reacties

Vraag

Wij zijn een pasgetrouwd jong stel met een grote kinderwens. We hebben een drukke tijd van afstuderen, klussen in ons huis en andere voorbereidingen achter de rug. We zijn blij dat, nadat we getrouwd zijn, er wat rust en stabiliteit in ons leven is gekomen. Een familielid is op jonge leeftijd voor haar huwelijk zwanger geworden, waardoor ze psychisch onstabiel is geraakt. Nu zie ik er als vrouw enorm tegenop om snel zwanger te worden, omdat ik heb gezien welke gevolgen dit kan hebben, ook al zou het in ons geval binnen de veilige band van het huwelijk zijn.

Ondanks dat mijn man en ik beide een grote kinderwens hebben, hebben we ervoor gekozen om de eerste paar maanden een condoom te gebruiken om op die manier niet gelijk zwanger te worden. Toch voelt het voor mij niet goed en gaat mijn geweten spreken. In Bijbels opzicht mag het denk ik ook niet in onze situatie. Het voelt ook egoïstisch ten opzichte van kinderloze echtparen. Mijn man heeft er minder moeite mee en vindt het vooral belangrijk dat ik dat ik psychisch gezien aan een zwangerschap toe ben. Kunnen wij onze keuze verantwoorden in Bijbels licht?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagstellers,

Hartelijk dank voor jullie, bijzonder jouw, existentiële vraag. Toen Adam en Eva geschapen waren, werd hun de opdracht gegeven om de schepping te onderhouden. Zij mochten hun verstand daarbij gebruiken. Letten op de structuren en wetten die God gelegd heeft in de schepping. Daar op een verstandige manier mee omgaan.

Christus heeft ons geleerd om God en elkaar lief te hebben met heel ons  hart, ziel, verstand en kracht. Ook daar staat dus de mens er middenin met zijn of haar verantwoordelijkheid. In 1 Petrus 3:7 worden wij als mannen opgeroepen om samen te leven met onze vrouw met begrip, of met verstand. Als mensen zijn wij kwetsbaar.

Het is mooi dat jullie samen een hartelijke kinderwens hebben. Maar dat sluit niet uit dat het ook van groot belang is, dat je samen toe bent aan het dragen en baren van een kind. Ik begrijp dat jullie uit een gestreste tijd komen. Samen verlangen naar veiligheid. Voor en met elkaar. Vooral ook innerlijke rust.  Verstandig om daarbij je eigen kwetsbaarheid te benoemen en onder ogen te zien. Al is de situatie van je zus anders dan jullie omstandigheden. Daaruit te leren dat je kwetsbaar bent is een goede zaak. Samen kinderen krijgen is een grote verantwoordelijkheid, die je alleen in geloof met God kunt dragen. En ook mag dragen.

Jullie zorg komt niet voort uit materialistische overwegingen en ook niet uit egoïstische overwegingen. Daarom is er niets mis mee om samen goed te tijd te nemen om elkaar eerst, ook in het huwelijk, beter te leren kennen. Je hebt elkaar ontvangen als een positief tegenover. Als een spiegel. De ander ziet soms veel beter hoe het met je is, dan je zelf kunt bedenken. Daarvoor heb je elkaar ook gekregen.

Bouw elkaar op in het versterken en bemoedigen van elkaar. Verdiep je relatie door ook van elkaar te genieten. Zo ga je elkaar steeds meer dragen. Samen groei je zo tot een biddend en geborgen leven, waarin de kracht groeit om samen een veilige plek te creëren voor een kind, dat ook kwetsbaar is.

Hoe je als moeder en vader bent in de conceptie en de zwangerschap is van invloed op de ontwikkeling en vorming van je kind. Daarom is het belangrijk dat je ook als moeder psychisch, lichamelijk en geestelijk stabiel bent. God is geen God van haast en jacht, maar van liefde, geduld, kracht en wijsheid. Daarom is er geen reden, dat je jezelf kwelt in je geweten alsof je iets verkeerd doet. Je bent samen aan het bouwen. Dat mag best even tijd kosten. Als je dat samen doet ga je ook samen ervaren en zien hoever het bouwwerk is. Verwacht daarin de zegen van God om Jezus’ wil. Dan heb je jezelf nooit tevergeefs op bouwen toegelegd.

Als mens zijn wij mooi en wonderlijk geschapen, maar ook kwetsbaar. Ga daar gelovig, verstandig, met hart en ziel en krachtig mee om. Dan leer je verwondering, dankbaarheid en vertrouwen, dat je op God kunt bouwen. Zo mag ‘je huis’ een huis worden, dat op de Rotssteen is gebouwd. Als er dan stormen komen, stort het niet in.

Samen veel liefde, vreugde en zegen in jullie huwelijk toegebeden.

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hierden
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

Tags in dit artikel:

gezinsvormingvoorbehoedsmiddel
2 reacties
jordybeukeboom
Wat een gezegend antwoord van dominee Van de Kamp op zo'n mooie en kwetsbare vraag.

Hallelujah
pat24
Ik vind het een hele en wijze uitleg naar dit jonge echtpaar toe. Dat andere jonge stellen hierdoor ook bemoedigd mogen worden. Die ook met dit zelfde gedachten mee worstelen. Godsrijke zegen.