HSV en liedboek voor de kerken

drs. L. B. C. Boot / Geen reacties

Vraag

Bestaat er een HSV-Bijbel met daarachter het liedboek voor de kerken? Ik kon nergens op internet er iets over vinden.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Om kort te zijn: Nee, die combinatie bestaat niet. Omdat tot op heden een grote gebruikersgroep van de HSV zich in kringen bevindt waar uit de berijming van 1773 gezongen wordt, bestaat de combinatie met het Liedboek voor de Kerken niet. Wel is er op verzoek van de hervormde gemeenten van Katwijk en Urk een kleine oplage verschenen van de Herziene Statenvertaling met de Nederlandse Hervormde Bundel van 1938.

Tegelijk merken we dat de HSV ook in gemeenten gebruikt wordt, waar uit het Liedboek van de Kerken (inclusief de berijming van 1967) gezongen wordt. Als er vanuit die gemeenten (en vanuit de boekhandels) vraag komt bij Jongbloed naar een editie van de HSV plus Liedboek, zou het best kunnen gebeuren dat er een keer zo'n editie verschijnt. Het blijft natuurlijk wel een beetje spannend welke editie van het Liedboek dan afgedrukt zou moeten worden. Zoals je misschien weet verschijnt er DV volgende jaar een volledig nieuw Liedboek en hangt het van de reacties in de kerken af welke editie van het Liedboek bij voorkeur gebruikt wordt.

Kortom, op dit moment bestaat er geen editie van de HSV plus het Liedboek voor de Kerken. Mocht daar (grotere) vraag naar komen, zal er ongetwijfeld over nagedacht worden.

Met vriendelijke groet,
Ds. L. B. C. Boot

Lees meer artikelen over:

Herziene Statenvertaling (HSV)liederen