Bewegen op muziek

B. Noteboom / 3 reacties

Vraag

Ik heb net de vragen en antwoorden over muziek doorgelezen, maar ik heb toch nog een aantal vragen. Popmuziek wordt in ieder geval afgekeurd. Maar ik doe een opleiding voor gymleraar en daar hoort nu eenmaal bewegen op muziek bij. En om dit vak te halen zal je toch echt op popmuziek moeten kunnen bewegen en dus luisteren. Hoe kan ik hier mee omgaan? En een andere vraag: ik luister zelf bijvoorbeeld muziek van Owl City. Dit is een onbekende band, maar de muziek valt wel onder de categorie popmuziek. De teksten zijn naar mijn mening echt onschuldig. Wat is dan nog het verschil met liedjes die je bijvoorbeeld op de basisschool leert? Dan wordt misschien weer de achtergrond en het leven van de bandleden genoemd, maar daar heb ik geen idee van, ben ik niet in geïnteresseerd en heeft naar mijn mening ook geen invloed op mij...

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik heb de vraag gelezen en wil je uitdagen eens een persoonlijke bijbelstudie te gaan doen over Romeinen 14. Dit hoofdstuk kun je m.i. breder trekken dan alleen het eten. Centraal staat Rom. 14:18: Want wie Christus in deze dingen dient, is welgevallig aan God en in achting bij de mensen. Dat is hopelijk jouw wens.

Een paar handreikingen voor je studie: In dit gedeelte staat de bekende tekst: Een ieder zij in zijn eigen gemoed (verstand/geweten) ten volle verzekerd. Alle dingen die we doen moeten we verantwoorden voor God. De vraag aan jou is, maakt het je 'onrein' of niet? Daarnaast wijst Rom. 14 ons op het feit dat het ook nog eens tot stichting (opbouw) van de ander dient te zijn, dat je dus geen aanstoot hierdoor geeft en dat de vrede bewaard zal worden. Ook moeten we niet over elkaar oordelen in wat we hierin doen.

Romeinen 14 sluit af met: alles wat niet uit het geloof is, is zonde. Mijn wens en gebed is dat je er persoonlijk met verstand en geweten in relatie tot God uit zult komen.

Hartelijke groet,
Bert Noteboom

B. Noteboom

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Almere
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    * Jeugdevangelist in Almere
    * Lid van Chr. Gem. 'De Wegwijzer'
    * Koordirigent / liedschrijver

Tags in dit artikel:

muziek
3 reacties
adriano313
Beste vragensteller,

Ik weet niet op welke A.L.O. je studeert maar hopelijk kan ik je proberen te helpen.
Als eerste, denk ik dat het goed voor je is, om te begrijpen waar bewegen op muziek om draait. Het gevoel van ritme in combinatie van vaste of gecombineerde bewegingen. Je hoeft er dus geen ster in te zijn, (ik kan mijn eerste introductieles nog goed herinneren) zolang je het maar met een voldoende afsluit. Echter als jij je niet kan vinden in de soort Popmuziek, dan kies je toch gewoon een soort waarvan jij denkt wel mee uit de voeten te kunnen?
Zelf koos ik ook altijd mijn eigen muziek maar dat is al weer aardig wat jaartjes geleden.
Laat je dus niet verleiden, maar kies iets waar je, je goed bij voelt. Brand je eigen CD-tjes en neem ze mee naar de sporthal.
Het probleem zit hem denk ik hierin dat je moet kiezen. Muziek met een Beat is voor vele refo’s ongewoon. Hierbij kan je jezelf afvragen of je dit in relatie moet brengen met Popmuziek, waarbij mensen zich afzetten tegen God of gebod. Omdat vele onthouden zal je keuze moeilijker worden.
Laat staan dat je nog moet concentreren op de bewegingen.
Ik zou je daarom adviseren om gebruik te maken van instrumentale muziek of andere christelijke zangers, waarbij je zelf kan bepalen of iets door de beugel kan of niet. Kijk ook eens bij wat ik geschreven heb bij het topic over streetdance. Misschien heb je er wat aan. Mocht je er echt niet uitkomen, laat het dan anders weten. Dan help ik wel mee zoeken (meezoeken en aanbevelingen zijn natuurlijk van harte welkom)

Grt van een andere sportleraar
(Is al weer 15 jaar geleden)

Topic streetdance, 2e pagina
http://refoweb.nl/vragenrubriek.html/15048/dansles.html
Alieke
Hoi,

Vorig jaar zat ik op de ALO.
Wat adriano zegt is mooi, maar ondertussen moet je in de lessen wel op deze popmuziek dansen.

Zelf zag ik het als een noodzakelijk kwaad: Het moet omdat je er studiepunten voor krijgt, maar ik merkte wel dat het invloed op me had.
's avonds zat ik dan meer bij de liedjes in mijn hooft dan bij het Bijbellezen...

Wat ik je aanraad is om deze lessen bidden te volgen: U weet dat dit verplicht is, wilt U harder trekken dan satan?

Als je zelf moet oefenen/lessen geven kun je inderdaad wel muziek kiezen die niet perse pop is. sommige klassieke muziek kan je hier ook voor gebruiken.

Sterkte ermee!
adriano313
Het is persoonlijk om enige nuance voor je (toekomstige)vak aan te brengen.
Tijdens mijn opleiding, en inherent aan het vak, staat persoonlijkheid erg centraal. Wie ben je, wat kan je, hoe geef je les, ben je iemand met visie, heb je ook passie voor je vak etc. Kortom, met welke motivatie sta je binnen een opleiding om later binnen de sector sport en bewegen Jouw rol te vervullen.

Hierin speelt bewegen op muziek of dergelijke subkeuzen absoluut geen rol!
Bespreekbaar en kenbaar maken dat je ergens niet van houd geeft net zo goed gewicht als door het creëren van andere of nieuwe mogelijkheden.
Binnen je vaak kom je tal van andere zaken tegen waar je bij kan afvragen of dit match met je christelijke achtergrond. Hoe ga je hiermee om of hoe lever je hier weer wat anders voor terug. M.i. is een tegenprestatie een wijze van (herstelde) balans.

Jezelf een hoek in laten drukken omdat je ergens niet van houd, vervolgens je lot accepteren omdat je christelijk bent, levert weinig docenten bewegingsonderwijs op. En die zijn er binnen Refoland al zo dun gezaaid!

Mooi om te lezen dat je God vraagt om hulp, zodat Hij een pad voor je baant
Zonder Hem zal alles, stukken moeilijker gaan.

Grt