Vreemde manier met relaties omgaan

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Ik heb een aardige jongen leren kennen en we staan op het punt een relatie te beginnen. Toch vraag ik me steeds af hoe het komt dat ik op een wat vreemde manier met relaties omga. Het klinkt heel vreemd maar het is zo dat ik me stoor wanneer hij zich voor me uitslooft, wanneer hij alles perfect lijkt te doen. Bijvoorbeeld, mij op de juiste momenten bellen, sms'en, voor me klaar staan, alles voor me over hebben. Ik ben steeds aan het zoeken naar wat hij verkeerd doet en als ik wat kan vinden, voelt het goed. Ik vind hem veel leuker als hij me vergeet, me in de steek laat. Het voelt dan goed om teleurgesteld in hem te zijn en dan voel ik me meer tot hem aangetrokken dan wanneer ik niets kan bedenken waardoor ik teleurgesteld in hem zou kunnen zijn. Ik weet dat dit echt heel apart klinkt, maar ik snap het zelf ook niet. Ik wil wel echt verder met hem en weet dat dit helemaal aan mij ligt. Maar toch ben ik benieuwd waar dit mee te maken zou kunnen hebben en of dit vaker voorkomt in bijv. therapie o.i.d. en wat ik daaraan zou kunnen doen. Ik probeer al steeds tegen mezelf te zeggen dat het juist goed is als iemand aardig tegen je doet en dat ik hier juist dankbaar voor moet zijn, maar mijn gevoel zegt vaak wat anders.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ja, zo kun je het voor jezelf wel heel moeilijk maken. Waarom zoek je steeds naar een of andere 'misser' bij je vriend? Wat is de reden dat je hem steeds afwijst, alsof hij zich voor jou moet bewijzen?

Als ik je brief lees zoals je hem schreef, kan ik niets anders bedenken dan dat jij diep in je hart (misschien wel héél diep) toch eigenlijk liever een andere vriend zou hebben om een relatie mee aan te gaan. Of je bent bezig met een soort zelfkwelling, mogelijk  doordat jezelf afwijzing hebt ondervonden. Met andere woorden: wil je pijn dóén of wil je pijn vóélen?

En hoe nu verder? Vooral eerlijk zijn tegenover jezelf!! Vraag jezelf zeer serieus af wat je van een relatie in het algemeen verwacht. Wat je van jezelf wilt laten zien in een relatie en wat je speciaal van deze vriend verwacht. Schrijf het op, zodat je wat meer inzicht krijgt in je motieven. Noteer negatieve punten, positieve zaken en vooral je gevoelens bij allebei. Noteer vooral ook wat jij te géven hebt in een relatie, in déze relatie, want zoals je een en ander beschrijft gaat het naar mijn idee meer om jóúw 'ontvanggevoelens' en wensen. Terwijl liefhebben toch vooral gericht is op het geluk van de  ander. Als je meer zicht krijgt op wat het hebben van een relatie voor je betekent, kun je je ook in gaan zetten in plaats van af te wachten of de ander voldoet.

Tot slot: hij probeert (uit alle macht??) voorkomend te zijn, stipt op tijd, liefdevol, enzovoort. Maar vóórtdurende afwijzing houdt niemand vol, ook hij niet die oprecht liefheeft! En al laat je dat misschien niet met zoveel woorden merken, non-verbaal zul je hem wel duidelijk maken dat hij het op deze manier nu nooit goed kan doen! Besef dus, dat je met vuur speelt!

Ik wens je sterkte,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

afwijzing
4 reacties
mortlach
Het klinkt mij in de oren alsof de vraagstelster een nogal groot probleem heeft met haar eigenwaarde en dat ze in haar relatie bevestiging zoekt voor haar eigen gevoel. Die bevestiging (ik ben het niet waard dat iemand iets liefs voor me doet) is fijn, terwijl de ontkrachting ervan botst met het gevoel en dus vervelend aanvoelt.

Het lijkt mij dat als dit inderdaad het probleem is, je hieraan zult moeten werken (en waarschijnlijk met professionele begeleiding). Men zegt wel eens dat je eerst van jezelf moet (kunnen) houden om van een ander te kunnen houden. Wat je nu doet is niet eerlijk voor die jongen.

Aan de andere kant zijn er genoeg zakken hooi te vinden die je precies zullen geven wat je denkt te zoeken. Asociale egoistische mannen die niets om je geven zijn er immers genoeg en die hebben toch ook een beetje liefde nodig... :-)
juni
fijn antwoord van mevr. rots. misschien ben je nooit anders gewent, voelt het ''ergens vertrouwd'' zoals je doet. En kom je er nu pas achter,dat..........echt een diep nadenkertje .
Daniel
Helemaal met mevr Rots-de Weger eens, ook met mortlach, ik moet lachen om zijn laatste alinea en juni heeft het bij het goede eind.
Mijn vrouw zou een moord doen voor zo'n man, ik ben niet iemand die alles goed doet, maar ze is wel tevreden met me en ze vindt me ook geen baal hooi.
AHHK76
Ben je gewend op alle slakjes zout te leggen en moet er iets te mopperen zijn?
Of is het slecht voor jouw minderwaardigheidsgevoelens als er op jouw vriend niets aan te merken valt?
Voel jij je slecht bij iemand die alles goed doet?
Ben je jaloers op de bewondering die hij krijgt?
Wil jij graag beter zijn dan hem?
Onderzoek jezelf en zoek desnoods hulp om hieruit te komen!
Sterkte ermee!